Namísto kávy, na kterou dostanete díky reklamě chuť, vám obsluha přinese něco, co vypadá o hodně hůř. A když si pak budete chtít na nekvalitní nápoj stěžovat, zjistíte navíc, že nemáte kde.
Ošizeně si připadala čtenářka iDNES.cz, která si v pražské kavárně Corte di Angelo na pražském Smíchově objednala kávu Chocolatte.
"Prohlížela jsem si reklamu na stole a dostala jsem díky ní chuť na kávu s čokoládovým sirupem. Přinesli mi ji ale bez něho," řekla Renáta Sedláková. "Hned jsem se v žertu ptala servírky, kdepak je schovaný. Odpověděla mi, že ho najdu na dně," dodala.
Když Sedláková kávu dopila a čokoládu v ní na rozdíl od stejných káv připravených v jiných kavárnách necítila, chtěla peníze vrátit. Byla překvapena tím, že barmani neprotestovali a ještě se omlouvali, že za to nemohou.
"Řekli mi, že mají nakázáno dávat do kávy pouze jeden centilitr namísto dvou," uvedla Sedláková.
Ozvete se , když nejste spokojeni s poskytnutou službou?
"V jiné kavárně jsem mohl dávat víc, tady ne, sám se stydím," řekl jí prý číšník doslova. "Je dobře, že jste se ozvala, mnoho lidí nic neřekne," dodal.
Redaktorka iDNES.cz se po upozornění vypravila do pražské kavárny sama a objednala si stejný nápoj. Vrstva čokolády opravdu zdaleka nedosahovala výše, kterou inzerovala reklama. "Nejste první, kdo si stěžuje," říká na ošizenou kávu číšník, krčí rameny, kávu ochotně odnáší a beze slova ji škrtá z účtu.
"Obsluha připravuje nápoj podle zadané receptury. Ta činí jeden centilitr této složky. Reklama vyfocená společností Illy jí ale obsahuje mnohem více," bránil se tomu, že by zákazníky šidil, majitel kavárny Corte di Angelo Jan Hanzlík.
"Kavárníkům v receptuře doporučujeme dávat do kávy Chocolatte dva až tři centilitry sirupu s tím, že mají respektovat přání zákazníka a popřípadě mu dolít. Toto množství odpovídá i nafocené reklamě," ohradil se proti tvrzení majitele kavárny zástupce Illy Caffe pro Českou republiku David Klouček.
Kavárníci mohou šidit, kontroloři jsou zmateni
Když pak redakce iDNES.cz zjišťovala, jaká sankce kavárníkům za systematické okrádání zákazníků hrozí a jaký úřad tyto případy prověřuje, narazila na značné rozpaky úředníků.
"My nemáme laboratoře ani zařízení, která by to dokázala zjistit, obraťte se na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci," dozvěděla se redakce na tiskovém oddělení České obchodní inspekce (ČOI).
"Toto nám nepatří, kavárny spadají pod hygienické stanice," řekl iDNES.cz mluvčí potravinářské inspekce Ivo Klemeš.
"My na to nesmíme odpovídat, zeptejte se na tiskovém oddělení ministerstva zdravotnictví," odkázali nás po štafetě čtyř telefonátů na sekretariátu odboru ochrany veřejného zdraví ministerstva.
"To přeci patří České obchodní inspekci, nám ne," diví se paní na tiskovém oddělení ministerstva zdravotnictví. "Zkuste se obrátit tam," dodala.
Po zhruba desítce telefonátů a padesáti minutách strávených voláním na české úřady se dostáváme na začátek celého kolečka, na Českou obchodní inspekci.
"Nejlepší bude, když podáte podnět na dvě místa – Českou obchodní inspekci a hygienickou stanici," radí mluvčí ČOI Miloslava Pfléglová.
"Je to zajímavý podnět, to bychom mohli využít," připojuje se Sdružení obrany spotřebitelů ČR ústy své mluvčí Ivany Pickové.
Podle ní má totiž obyčejný spotřebitel v míchaných nápojích malou šanci přijít na to, zda je šizen. To ostatně potvrzují i slova číšníka, který se Sedlákové svěřil, že okrádání pozná jen málokterý host.