ČTĚTE TAKÉ:
Postoj Autostrade zde
Postoj Mytie zde
Více o systému mýta v ČR zde
"Považuji za velký problém, když někdo nesplní požadavky zákona o zadávání veřejné zakázky," řekl šéf české pobočky Kapsche Karel Feix s odkazem na to, že tři uchazeči z tendru vypadli pro nesplnění zadávacích kritérií.
Vyřazení uchazeči tvrdí, že se jednalo o formální pochybení a pro vyloučení nebyl žádný důvod. Potřebné certifikáty prý dodali a pokud se nejednalo přesně o doklady, které ministerstvo žádalo, nahradili je jinými, což zákon umožňoval. - více zde
Přesto ale ministerstvo nakonec zvažovalo jen jedinou nabídku, a to návrh Kapsche. Ostatní uchazeči ze soutěže vypadli.
Kapsch: Zůstat jediný není snadné
"Uvědomil jsem si, že to není jednoduchá situace," řekl Feix na otázku, jak se cítil poté, co se dozvěděl, že jeho firma zůstala v soutěži jako jediná. "My jsme vyhrát chtěli. Pracovaly na tom dva týmy, náš návrh měl dva a půl tisíce stran. Nicméně měl jsem pocit, že věc se nyní velmi komplikuje," dodal.
Kapsch se tak stal vítězem tendru, i když jeho nabídka byla až třetí nejlevnější. Mytia nabídla systém vybudovat za 15 miliard, Autostrade žádala 17,5 miliardy. Návrh Kapsche přijde na 22 miliard. Nejdráže systém nabízí konsorcium A-Way a AŽD, a to za 33,7 miliardy.
S vyřazením se ale konkurence nehodlá smířit. Proto se jak italská společnost Autostrade, tak konsorcium Mytia obrátilo na antimonopolní úřad, aby celou věc prošetřil. Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) prozatím zakázal ministerstvu dopravy, aby smlouvu s Kapschem podepsal. - více zde
Zmatené reference
Kromě toho, že nabídka Autostrade a Mytie vychází levněji, firmy také zpochybnily reference, kterými Kapsch u ministerstva dopravy potvrzoval svoje zkušenosti.
Například v Rakousku byl podle italské firmy Kapsch pouze subdodavatelem, zatímco systém měla vybudovat právě Autostrade. Podobný argument použilo i konsorcium Mytia v případě švýcarského systému.
Feix ale tvrdí, že Kapsch byl dodavatelem a podílel se na klíčových dodávkách systému. Dodal, firma disponuje asi stovkou referencí, větších i malých, z nichž minimálně australský, chilský nebo francouzský projekt je srovnatelný se zakázkou, o kterou jde i v Česku.
"Vadí mi, že se v této otázce nediskutuje věcně," dodal Feix a právě pochyby o nedostatečných referencích označil za podružný problém. Pozornost by se podle něj měla zaměřit i na "zásadní pochybení" ostatních účastníků. Tím je podle Feixe nesplnění podmínek soutěže.
Antimonopolní úřad měl o tendru rozhodnout nejpozději do poloviny ledna, v pondělí ale termín přesunul až na 23. leden. Pokud bude verdikt znít ve prospěch Kapsche, je pravděpodobné, že systém začne fungovat od začátku příštího roku, jak bylo plánováno. V opačném případě ale podle Feixe lze těžko něco předvídat.