Jelínek: Kvůli mně Fischer neodešel

Výkonný ředitel Cestovní kanceláře Fischer, Jiří Jelínek, sesadil z nejvyššího postu zhruba před měsícem zakladatele a nyní už jen pětadvacetiprocentního akcionáře firmy Václava Fischera. Co k tomu řekl?

Chtěl to tak nový akcionář ovládající 75 procent cestovní kanceláře, Karel Komárek, který loni v létě svými penězi Fischera zachránil před exekucí majetku a finančním krachem. Od nástupu třicetiletého Jelínka do funkce však Fischer vydržel v cestovní kanceláři jen 4 týdny a na svůj post předsedy představenstva i další činnost ve firmě před dvěma týdny rezignoval.

Svůj odchod zakladatel firmy odůvodnil tím, že má zcela rozdílné názory na vedení firem než lidé kolem Komárka a že jeho rozhodnutí je poslední krok, který musí pro záchranu značky Fischer ještě učinit.

Je značka Fischer i s ohledem na odchod Václava Fischera z firmy nějak ohrožena?

Na značce Fischer jako takové rozhodně nechceme nic měnit. U našich klientů je velice dobře zavedená a já věřím, že klienti zůstanou i po odchodu pana Fischera s námi. K odchodu pana Fischera nemohu moc říct, už proto, že jsem se s ním setkal jen jednou, a to celkem na patnáct minut.

Nehrozí, že pokud si Václav Fischer založí vlastní kancelář, můžete o jméno Fischer přijít? Máte zajištěna práva na používání jména Fischer?

Název Fischer je zapsán v obchodním rejstříku, je spojen s ochrannou známkou Cestovní kancelář Fischer, která je zaregistrována na Úřadu pro ochranu průmyslového vlastnictví. Majitelem této známky je společnost CK Fischer, nikoliv fyzická osoba pan Fischer. Při příchodu do funkce jste říkal, že chcete s Václavem Fischerem spolupracovat.

V čem se vaše názory rozešly?

FISCHER bude opět na mezinárodním veletrhu cestovního ruchu

Cestovní kancelář FISCHER se po dvouleté odmlce vrací na mezinárodní veletrh cestovního ruchu Holiday World (koná se v termínu 12. – 15. února 2004 na výstavišti v Praze – Holešovicích, expozice Cestovní kanceláře FISCHER bude umístěna ve stánku VH 270.), kde hodlá představit nabídku zájezdů na jarní a letní dovolenou. Připravila pro veletrh Holiday World výraznou atypickou expozici, na které bude prezentovat kompletní katalogovou nabídku na letošní jarní a letní sezónu.

Pro návštěvníky veletrhu Holiday World, kteří navštíví expozici Cestovní kanceláře FISCHER během víkendu, je připraven zábavný doprovodný program, během kterého vystoupí známé populární osobnosti. Celodenní show diváky provedou zpěváci a moderátoři  v sestavě Leoš Mareš, Martin Tankwey a Michal Klein. Kromě informací k nabídce pro jarní a letní sezónu si návštěvníci budou moci zasoutěžit o hodnotné ceny, které jsou překvapením Cestovní kanceláře FISCHER.

Já si skutečně nemyslím, že by pravým důvodem odchodu pana Fischera mohl být můj příchod. Jak už jsem řekl, já jsem se s ním sešel jen jednou, a to jsme seděli ještě s asi deseti dalšími lidmi a diskutovali jsme přípravu marketingu na tento rok. To byla dost krátká doba na to, abychom si utvořili obrázek, jestli máme zásadně odlišné názory, nebo ne. Je to jeho rozhodnutí a já ho nemohu komentovat. Nadále zůstává pětadvacetiprocentním akcionářem, a může tak firmu ovlivňovat.

Chystají se z firmy odejít další Fischerovi zaměstnanci?

Ne, houfem nikdo neodchází. Budeme pouze posilovat tým managementu.

Změní se nějak výrazně počet zaměstnanců CK Fischer?

Neočekávám žádné propouštění ani odchody.

CK Fischer vždy soupeřila s Čedokem o první místo na trhu. Jaká je nyní pozice společnosti?

Myslím, že jsme pořád číslem jedna. Do budoucna se náš podíl může zvyšovat s tím, jak budeme schopni zlepšit služby našim zákazníkům. Já pořád vnímám, že cestovní ruch v Česku má ve službách značné rezervy.

Podle čeho jste jednička?

Vycházím hlavně z obratu společnosti. Jednoznačně také víme, že jsme společností, která poskytuje v tuzemsku nejširší nabídku pobytů u moře v létě i v zimě.

Jak je na tom CK Fischer za loňský rok, letní krize se na výsledku určitě projevila, ne?

Ještě nemáme audit, předběžně loni dosáhla cestovní kancelář tržeb 2,599 miliardy korun, oproti 2,93 miliardy v předchozím roce, což je pokles asi o 11 procent. Je to dané krizí, kterou firma prošla. Předpokládám, že jsme měli i méně klientů, ale ta čísla nemám. V roce 2002 jich bylo zhruba 300 tisíc. Provozní hospodářský výsledek bude pravděpodobně ztráta 150 milionů korun, zatímco předloni to bylo téměř čtvrt miliardy.

Jaké pozice chcete dosáhnout letos?

Naším cílem není hnát se za obratem, ani pro nás není až tak prioritní mít určitý počet klientů. Pro nás je prioritou mít zisk. A pak je to o službách, aby náš zákazník po návratu z dovolené jel příště zase s námi. To je náš zásadní cíl. Společnost pana Komárka, K & K Capital Group investovala do CK Fischer celkově kolem jedné miliardy korun, což umožnilo stabilizaci, oddlužení a zdroje na novou expanzi. Firmy jsou v podstatě oddlužené, jsme pojištění a máme peníze na další činnost. Zdůrazňuji, že pokud by k tomu nedošlo, klienti by s takovou jistotou jako nyní nemohli cestovat.

Kolik chcete letos vydělat?

Moje osobní ambice je několik desítek milionů korun.

V parlamentu se nyní jedná o vládním návrhu zvýšit od května daň z přidané hodnoty pro ubytovací a stravovací služby z 5 na 19 procent. Pokud to bude platit, budete kvůli tomu v Česku zvyšovat ceny?

Nepovažuji to za zrovna šťastný krok vlády, protože když chceme do Česka přilákat turisty, moc motivační tento krok není. Pokud projde, uvažujeme už v letošním roce o zvýšení cen zhruba o deset procent pro turisty, kterým budeme zajišťovat pobyt u nás, a pochopitelně i všechny domácí zájezdy.

V čem bude CK Fischer po všech změnách a bez Fischera jiná?

Především máme připravenu novou komunikaci. V rekordní době jsme udělali nové firemní noviny s názvem Fischer News a jejich prostřednictvím budeme pravidelně informovat o nových službách, které pro klienty zavedeme, a o nových cenových nabídkách. Noviny rozešleme všem klientům, budeme je mít v kancelářích a na pobočkách, v 25 obchodních centrech po celé zemi.

Vůbec jako první budeme dělat také neadresný mailing, tedy že lidé dostanou noviny do schránek. V prvním čísle, které teď vychází a týká se hlavně jarní nabídky, se chceme zaměřit na slevy pro dvojice a rodiny s dětmi. Na léto máme ještě další nové služby, které teď nechci zveřejňovat. Jde o nabídku, jež v současné chvíli na trhu ještě neexistuje.

Máte nějaké nové cílové skupiny klientů, nebo jde spíše o další úpravy cen?

Služby obecně chceme přinášet celému spektru klientů, ale je možné, že se budeme snažit jít i do jiného segmentu zákazníků než nyní. Řekněme sport. Už teď na jaro máme třeba speciální nabídky pro golfisty, kterým chceme zajistit vše, co s pobytem souvisí včetně přepravy holí. Na zimu se zase chystáme nabídnout lyžování v USA, protože je tady spousta zákazníků, kteří do takových drahých destinací chtějí létat a také létají, ale ne s námi.

Chystáte se dobýt trh zájezdů do zahraničí nějakým obecnějším snížením cen?

Ne, obecně se nedá mluvit o nějakých procentech, záleží na destinaci, hotelu a podobně.

Letadla byla tabu

Máte i po odchodu Václava Fischera zajištěno, že budete mít k dispozici letadla? Jejich majitelem jsou leasingové společnosti, které vlastní právě pan Fischer, zatímco Karel Komárek má podíl jen ve Fischer Air, což je provozní společnost.

Rozhodně nehrozí, že bychom neměli letadla, je to smluvně zajištěno. Pan Fischer navíc není jediným vlastníkem leasingových společností. Pokud jde o Fischer Air, veškeré její závazky jsou vyrovnány, takže problémy nečekáme. Naopak chceme zásadním způsobem vylepšit obsazenost letadel. Předpokládáme, že Fischer Air otevře své kapacity i ostatním tuzemským společnostem. To bylo dříve tabu.

Jaká byla vytíženost letadel?

To nejsem schopen teď říct.

Neobáváte se konkurence nízkonákladových leteckých firem?

Ne, tyto společnosti létají do jiných destinací, než kam vozíme naše klienty. Oni jdou spíše do velkých letovisek nebo velkých měst typu Londýn. Kdežto my létáme do 42 zemí a do zhruba pěti stovek hotelů.

Co říkáte případné konkurenci ze strany nové Fischerovy cestovní kanceláře, která se má zaměřit na last minute zájezdy? Firma Mag Consulting dokonce již odhadla, že může mít až 12 procent trhu.

My pro naše zákazníky máme a budeme mít last minuty. Spekulovat o podílu potenciální cestovky pana Fischera na trhu opravdu nemá cenu. Nic speciálního kvůli tomu nepřipravujeme.