Malé náklaďáky nad 3,5 tuny by mohly začít platit příští rok. Zda tomu tak skutečně bude, ministři neřekli.  Ilustrační foto.

Malé náklaďáky nad 3,5 tuny by mohly začít platit příští rok. Zda tomu tak skutečně bude, ministři neřekli. Ilustrační foto. | foto: Jaroslav Ožana, MF DNES

Jednání o mýtném je tajné, krčili ministři rameny

  • 8
Vláda jednala o rozšíření mýtného systému. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky má dát materiál zelenou zpoplatnění silnic 2. a 3. třídy i zpoplatnění malých náklaďáků nad 3,5 tuny. Na čem se ministři shodli, je ale před veřejností utajeno.

dálnice - silnice R7 - nákladní auto - náklaďák - doprava - zácpa - stavba - stavebnictví Satelitní mýtné
Jak bude fungovat?

"Jednalo se o materiál v režimu vyhrazeném. Tuto otázku proto ponechám bez komentáře," odpověděl místopředseda vlády Jiří Čunek.

Ministři ale nakonec potvrdili, že materiál schválili. "Vaší povinností je se ptát, naší povinností je neprozradit, co má zůstat utajeno," odráželi Ivan Langer i Jiří Čunek otázky novinářů.

"Základní politické rozhodnutí, kdo, kde a kolik, bude zveřejněno včas," dodal Langer.

"I kdybychom chtěli říct víc, tak bychom porušili zákon. Je to zkrátka v režimu utajení," dodal Čunek.

Důvodem, proč ministři nic nesdělili, bylo, že materiály obsahovaly i některé otázky týkající se smluv. Ty podle Langera nesmí na veřejnost přijít.

Malé náklaďáky za rok či za dva
Vozidel nad 3,5 tuny je podle mluvčího Hanzelky asi 60 tisíc. Platit by mohla začít už od ledna příštího roku. - více zde

Mluvčí nicméně upozornil, že termín zatím ještě není jistý a je možné, že auta nad 3,5 tuny začnou na silnicích platit až od ledna 2009.

Druhou oblastí, o které má ministerstvo dopravy vládu informovat, je rozšíření placení mýtného i na silnice druhé a třetí třídy. V tom případě by bylo třeba vypsat tendr na dodavatele, a to s největší pravděpodobností satelitního systému.

Ani tady ale zatím zcela jasno není. Hanzelka uvedl, že nejprve je třeba spočítat náklady a výnosy. Nevyloučil ani možnost, že pokud by propočty ukázaly, že by rozšíření na silnice těchto kategorií nebylo ekonomicky výhodné, nemuselo by k němu dojít.

Třetím bodem, kterým se měl kabinet zabývat, byl dodatek smlouvy s firmou Kapsch. I o tom ale ministři mlčeli.