V Česku se vyrábí auta sedmi značek, jsme druzí na světě ve výrobě na obyvatele.

V Česku se vyrábí auta sedmi značek, jsme druzí na světě ve výrobě na obyvatele. | foto: Radek Cihla, MAFRA

KOMENTÁŘ: Wir lieben Autos. Jak dlouho nám láska ještě vydrží?

  • 267
Češi auta milují. Pryč jsou devadesátá léta, kdy se raději bydlelo v paneláku, hlavně když před ním stál ojetý bourák. V mladé generaci prý přibývá chlapců, pro něž jsou čtyři kola smradlavý přežitek dvacátého století. Raději vzhlížejí k elektronickým modlám.

Statusově však stojí u nás auta pořád hodně vysoko. Jezdíš téesíčkem, tédéíčkem, jsi menažírek v oktávce, nebo už v audině? To vše se u nás probírá ve čtyřkách stejně jako v luxusních hotelových restauracích.

Nejsme v tom sami, podobně jsou auty postiženi Němci, Italové, Francouzi, Britové či Američané. Prostě národy, které autům rozumějí a více než sto let je také ve velkém vyrábějí. Česká ekonomika je na nich obzvláště závislá, jsme druzí na světě ve výrobě na obyvatele. Z celkového výkonu českého průmyslu podle tržeb už tvoří auta 22,3 procenta. Tento poměr každý rok o jeden procentní bod narůstá.

Část ekonomů kvůli tomu bije posledních deset let (přesně od té doby, co japonsko-francouzská automobilka TPCA začala stavět fabriku v Kolíně) na poplach, protože auta jsou zvlášť cyklický byznys. Když se vám nedaří nebo nevidíte příliš růžovou budoucnost, vždy si můžete říct, že se svým vozem ještě rok dva vydržíte, než koupíte nový. S tím, jak je v posledním roce nad Evropou zataženo, by se mohlo zdát, že český průmysl dostane přes auta velkou ránu. Zatím je to ale naopak. I v letech 2008 a 2009 spadl méně než zbytek průmyslu, pak se rychle zotavil a teď patří k posledním tahounům růstu. Jak je to možné?

Není naší zásluhou, ale více štěstím, že se u nás vyrábějí spíše menší auta, a to značek, které jsou teď v kurzu. A že jsou u nás "nové výrobní kapacity". Jinak řečeno, že Škoda Auto průběžně investuje do modernizace a kolínská TPCA a nošovický Hyundai přišly teprve nedávno (a ještě nevyčerpaly všechny pobídky) na to, aby v případě problémů zdejší výrobu zase zavřely. K tomu pomáhá blízkost Německa, po jehož vozech je poptávka v Asii i v USA. Nejsou tedy tolik závislé na Unii, kde prodeje klesají. Do těchto německých továren prodává část českých autododavatelů.

Sečteno a podtrženo, dnešní situace v českém autoprůmyslu dává odvětví slušnou šanci dobře přežít i případné další kolo krize. A tím i podržet tuzemskou ekonomiku. Podle lidí z autobranže je teď takové ticho před bouří, výroba běží, ale všichni vyčkávají, jak dopadne Řecko a Španělsko. Dluhová krize rozhodne i o tom, jak to bude s auty v delším časovém horizontu. Tedy zda Evropa zchudne a výroba se odstěhuje tam, kde se auta skutečně kupují. Do dvou tří let pravděpodobně Škoda Auto dohromady vyrobí více aut v Rusku, v Číně a v Indii než u nás. Číňané vlastní švédské Volvo, Indové zase britský Jaguar a Land Rover. Dostávají se tak k technologiím, které mohou obratem využít na rostoucích domácích trzích. Starému světu hrozí, že se z jeho výroby tradiční stane výroba provinční. Česko nevyjímaje.