A380, Airbus

A380, Airbus - Pilot superjumba A380 Jacques Rosay mává zaměstnancům Airbusu na aerosalonu, který se koná na letišti Le Bourget nedaleko Paříže. (12. června 2005) | foto: Regis Duvignau, Reuters

Hvězdou francouzského aerosalonu je A380

  • 27
Na 46. ročník aerosalonu, který se tento týden koná severně od Paříže na letišti Le Bourget, se slétly více než dvě stovky letounů a helikoptér z jednačtyřiceti zemí. Hvězda přehlídky ale byla už předem jasná. Je to největší dopravní letadlo světa, Airbus A380.

Pořadatelé očekávají desetitisíce návštěvníků. První den nechyběl ani francouzský prezident Jacques Chirac, který akci oficiálně otevřel.

Obří letadlo od pátku do neděle uvidí i veřejnost. Předvede dva sedmiminutové ukázkové lety, napsala ČTK. Nebude to poprvé, co se kolos ocitne ve vzduchu. Stroj se poprvé vznesl na konci dubna. První let trval čtyři hodiny. - více zde

Dvoupatrový obr A380 vzbuzuje zájem nejen velikostí. Airbus nedávno oznámil, že první dodávky superjumba se zpozdí až o půl roku. Výrobci hrozí, že aerolinky, které si stroj objednaly, po něm budou chtít splatit kompenzace - více zde

Právě v den otevření proběhne první slyšení před Světovou obchodní organizací. Ta bude rozhodovat spor Evropy a Spojených států kvůli letadlům. Oběma vadí státní dotace, které druhá strana dává Boeingu, respektive Airbusu. - více zde

Na letišti le Bourget samozřejmě nechybí ani Boeing. Nemůže se sice pochlubit největším letadlem, veřejnosti ale ukáže stroj s největším doletem, 777-240 LR. Ten bez mezipřistání spojí libovolná letiště na světě. - více zde

Chybět samozřejmě nebude ani Boeing 787 Dreamliner, který je hlavní zbraní Američanů proti evropské konkurenci. Během jediného roku totiž Boeing získal 266 objednávek na tento letoun.

Ten se snaží přesvědčit aerolinky nabídkou stroje 787 Dreamliner, který by měl přepravovat na velké vzdálenosti menší počet cestujících.

VELKÁ FOTOGALERIE
GRAFIKA: JAK VYPADÁ
AIRBUS ZEVNITŘ

Na ploše v Le Bourget je vystaveno 238 strojů. K vidění jsou také slavné letouny minulosti, jako třeba čtyřmotorový Super Constellation z padesátých let nebo stíhačky z druhé světové války Hawk 75, Hurricane nebo Jak-3, uvedla ČTK.

AIRBUS A380 VE FAKTECH A ČÍSLECH
A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než
konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší.
Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících, Boeing 747
jich pojme 416.
Útroby letadla mohou v různých verzích nabídnout bary, kulečníkové
herny, knihovny, ložnice či sprchy.
Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah
jako 3500 osobních automobilů.
Zájem o A380 projevilo už 15 společností. Největší flotilu budou
mít dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů.
Prvními aerolinkami, které A380 získají budou Singapore Airlines.
Převzít ho mají v prvním čtvrtletí 2006.
A380 bude nejčastěji létat na dlouhých trasách spojujících Asii
a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie.
Mezi letišti, která se na A380 připravují, je například londýnské
Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul,
Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt.

Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový
Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně
pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší,
o 8 metrů širší, ale nižší než A380.

,