Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Hudební CD zlevní o čtvrtinu

  • 368
Hudební cédéčka zřejmě pějí svou pohřební píseň. Ta je ale v rytmu výrazného zlevňování. Většina vydavatelství pochopila, že s cenami přes čtyři sta korun v Česku už moc nepochodí.

Některé gramofirmy totiž už několik let prodávají lokální verze nových alb, které sice často postrádají booklet například s texty písní, zato stojí mírně přes tři sta korun.

Vysoké ceny si však stále drží mezinárodní "plnohodnotné" verze zahraničních novinek. Na začátku roku sice zlevňovala z 479 na 429 korun například světová i tuzemská jednička Universal, pod čtyři stovky ale takové album shání zákazník jen s obtížemi.

To chce změnit Sony BMG, současná dvojka na tuzemském trhu. Evropské vedení společnosti totiž souhlasilo s vytvořením nové, levnější kategorie cédéček pro Česko a Slovensko, která už nebudou postrádat booklet. 

"Jde o alba s běžnou cenou kolem 399 korun, nyní spadnou pod tři sta," říká Martin Moravec, obchodní ředitel Sony BMG.

Podíl na ceně jednoho CD.

Cena se tak srovná se západní Evropou – například v Británii stojí novinka zhruba 10 liber, což je při současném kurzu 300 korun.

Vybrané hitovky
Do této kategorie ale nespadnou všechna nová alba. Půjde především o ty desky, které osloví co nejvíce lidí. Sony BMG plánuje zlevnit například novinky od zpěvaček Dido a Pink či skupiny Franz Ferdinand. Podle Moravce jedině u populárních interpretů může velký prodej kompenzovat nižší cenu.

Milovníci alternativy či tvrdší muziky si prý budou muset i nadále připlatit.

Hudební vydavatelé zavedli "chudší" verze svých alb, aby v postkomunistických zemích zastavili propad prodejů. Hlavním poznávacím znakem takových alb jsou výrazné vlaječky východoevropských zemí umístěné buď na přední, nebo zadní straně CD. Tento systém v Česku praktikují hlavně Universal Music a EMI.

"Jde o opatření především vůči možným reexportům do západní Evropy, kde by tamním firmám snižovaly prodeje," říká Moravec ze Sony BMG.

Proto českou a slovenskou vlajku zákazníci najdou i na jejich levných verzích. Půjde však o nálepky na plastovém obalu kompaktu, nikoliv přímo natištěné na papírovém bookletu. Kromě vlaječek na obalu postrádá většina regionálních verzí plnohodnotný booklet, tedy sešit fotografií a textů. Místo něho je jen pár listů se stručnými informacemi o nahrávce.

"Museli jsme regionální verzi odlišit více než jen vlaječkou. Byl to požadavek centrály," vysvětluje Tomáš Filip z českého Universal Music, proč taková CD nabízejí. Podle něj Češi slyší hlavně na cenu než na pár stránek textu a regionální verze jim zvedly prodeje o 30 procent.

"Lokální verze jsou pro nás velmi účinným cenovým nástrojem na domácím trhu ," souhlasí Vladimír Kočandrle, ředitel tuzemské pobočky EMI. Přesnější čísla však nechtěl sdělit.

Prodeje CD

Legální stahovaní nepomáhá
Otázkou je, zda už není pro CD příliš pozdě. "Cédéčka jsou už asi mrtvá. Bude asi pořád existovat malý trh, stejně jako je dnes s vinylovými deskami, ale opravdu jen okrajově," myslí si hudební publicista Josef Vlček.

I samotní vydavatelé ve vzkříšení trhu příliš nevěří, a proto se ve světě zaměřují na placené stahování hudby přímo z internetu. Zatímco před deseti lety se v Česku prodaly necelé čtyři miliony hudebních cédéček, v loňském roce to bylo pouhých dva a půl milionu kusů.

Větší problém u nás vidí gramofirmy v tom, že poklesy prodejů CD zatím ani zdaleka nenahrazují prodeje digitální hudby. Stále více peněz firmám tak utíká kvůli nelegálnímu stahování z internetu.

Všichni oslovení zástupci gramofirem se shodují, že tržby ze současných projektů na placené stahování hudby z internetu v Česku jsou daleko za očekáváním.

,