Hrozí ostuda, dálnice D11 nebude včas

  • 119
Řidiči, kteří se letos těšili na prodloužení dálnice D11 z Poděbrad na Hradec Králové, budou zklamaní. A státu navíc hrozí mezinárodní ostuda. Část dálnice od Poděbrad totiž nebude dokončena již tento rok, jak vláda slíbila.

Závazek si vynutila investice japonsko-francouzské automobilky Toyoty, Peugeotu a Citroënu u Kolína. Továrna měla podmínku, že musí být napojena na dálnici kvůli zásobování.

Vláda nás podvedla, míní lidé
Bouří se i lidé z Velkého Oseka. Kvůli chybějící dálnici měly přes obec jezdit stovky kamionů do TPCA jen dočasně. Nyní se ale lidé bojí, že dopravou budou trpět mnohem déle.

"Normálně nás podvedli," prohlásil starosta Jiří Otta.

Prodloužit dálnici slíbila vláda v roce 2002 a loni v zimě se po patnácti letech začalo slavnostně stavět. Dálnice měla od svého konce u Libice nad Cidlinou pokračovat k Žehuni a pak dál na Hradec Králové.

Obcí projede 300 kamionů denně
Jenže vše bude trochu jinak: stavbaři tento rok dokončí jen jeden úsek, přesněji část kolem exitu poblíž Žehuně a dál směrem na Hradec. U Žehuně budou auta sjíždět k továrně TPCA.

Ovšem navíc nepůjde o opravdovou dálnici - jezdit se zatím bude provizorně jen po polovině nové silnice, protože celou dálnici prý není možné v termínu zprovoznit. Mezi nynějším koncem dálnice u Libice a Žehuní tak vznikne asi osmikilometrové staveniště, které se promění v dálnici až během roku 2006.

"Dříve úsek dokončit nejde," potvrdil Jan Hoření z Ředitelství silnic a dálnic. Řidiči jedoucí od Prahy tak budou muset nedokončenou část obkroužit zřejmě přes Velký Osek.

Proti tomu ostře vystupují obyvatelé. Přes obec bude po zahájení plné výroby v TPCA jezdit z dálnice denně asi 270 kamionů se součástkami. Stát jim už dříve totiž slíbil, že až letos dálnici prodlouží k Žehuni, začnou nákladní auta jezdit jinudy.

"Uvažujeme o tom, že silnici naší obcí na protest zablokujeme," řekl starosta Otta.

Sliby se mají plnit, míní TPCA
Průtahy s budováním dálnice se nelíbí ani automobilce. Ta sepsala už před lety s vládou smlouvu, podle níž měla být dálnice letos hotova.

"Sankce za porušení dohody v ní sice žádné nejsou, ale je to otázka určité kultury. Když se dá slib, tak má platit. Na to jsou zahraniční investoři zvyklí," řekl mluvčí továrny Matěj Matolín.

Podle ředitelství silnic zatím není jisté, že objížďka nedokončené části dálnice skutečně povede přes Osek. Zda je to vhodné řešení, to posoudí do poloviny roku odborníci na dopravu. Objížďka přes Osek se ale sama nabízí - stát tady totiž nechal loni opravit a rozšířit silnici vedoucí středem obce.

Stavba dálnice z Prahy do Hradce Králové se u Poděbrad zastavila začátkem 90. let. Tehdy začaly spory o trasu dálnice a také o pozemky.

Do hry se vložili ekologové: podle nich dálnice nenávratně zničí poslední zbytek lužního lesa u Libice nad Cidlinou, kde se vyskytují vzácné rostliny i živočichové.

"Prosazovali jsme, aby se dálnice Libickému luhu zcela vyhnula," řekl Petr Doucha z Ekologického právního servisu.

Když bylo jasné, že úřady na něco takového přistoupit nechtějí, prosazovali alespoň to, aby přes Libický luh vedl dálniční most, tedy nikoli násep. Most by měl prý menší následky pro přírodu a umožnil by i menší záplavy, které les potřebuje. Místo dokončení dálnice zase někteří ochránci přírody dodnes navrhují rozšířit nynější hradeckou silnici o další pruhy a vybudovat obchvaty měst na trase.

Velkou roli při blokování dostavby dálnice sehrála majitelka zemědělské farmy Ludmila Havránková z Plačic u Hradce Králové. Když se dozvěděla, že má přes její pole vést dálnice, nabízela údajně státu, že s ním pozemky vymění. Nikdo z úředníků ale na její nabídku tehdy neslyšel.

Když později začali úředníci i politici hrozit vyvlastněním, Havránková prodala svá pole ekologickým aktivistům. Ti si parcely rozdělili na desítky malých částí a už roky je odmítají prodat.