Zaměstnanci Dopravního podniku demonstrovali za vyšší platy už minulý týden. Jednání dále pokračují.

Zaměstnanci Dopravního podniku demonstrovali za vyšší platy už minulý týden. Jednání dále pokračují. | foto: Robert Rambousek, MF DNES

Hádky o platy v Dopravním podniku pokračují

  • 2
Ředitel Dopravního podniku navrhl včera zaměstnancům, že jim přidá už v lednu. To v případě, že odboráři kývnou na jeho návrh, který počítá se zvýšením platu od 4 do 9 procent. Zaměstnance zastupuje více odborových svazů. Některým se návrh líbí, jiným ne. Minulý týden požadovali odboráři růst platů o 10,5 procenta.

"Navrhli jsme odborům, že když podepíšou kolektivní smlouvu ještě letos, bude platit už od 1. ledna příštího roku,“ vysvětluje mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený. Platy by se díky tomu zvýšily už od ledna. Nynější kolektivní smlouva končí 31. ledna.

Postoj odborářů se liší. V Dopravním podniku totiž působí dvanáct odborových organizací - jedny zastupují tramvajáky, jiné řidiče autobusů a lidi z metra, některé organizace mluví za více profesí.

"Návrh nám přijde solidní k dalšímu jednání, ale nestačili jsme některé body projednat," reagoval Vratislav Feigel, šéf odborů OSPEA.

Naopak Jiří Obitko, předseda Odborové rady, nepovažuje návrh za žádnou novinku: "Nikam jsme se neposunuli. Stále trváme na zvýšení o 10,5 procenta pro všechny a na tom, aby sociální náklady zůstaly v příštím roce stejné jako letos."

Letos se mzdy zvyšovaly průměrně o 2,9 procenta. Firma původně prosazovala stagnaci platů, odbory však před koncem roku 2006 pohrozily stávkou.

Řidiči mají dostat víc než lidé z kanceláří
Dopravní podnik letos přišel s novinkou - zaměstnanci podle návrhu nedostanou přidáno stejně, ale platy se navýší podle profesí. Řidiči by dostali navíc až o 9,6 procenta, dělníci a lidé z kanceláří o 4 až 9 procent. Odborářům to přijde málo. "Považovali bychom za vstřícné, kdyby vedení Dopravního podniku navrhlo nárůst mezd okolo osmi procent pro všechny zaměstnance," říká Obitko. Níž už ale jít nechce.

Dopravní podnik chce zvýhodnit především řidiče, protože je jich málo. Podobně postupují jiné dopravní firmy. "Je velký nedostatek řidičů, proto jim přidáme se všemi výhodami nejméně o deset procent. Musíme být nejlépe platící firmou na trhu," potvrzuje předseda představenstva firmy C. S. Cargo Tomáš Faller.

Kolektivní smlouva nově na dva roky?
Management Dopravního podniku přednesl letos na jednání ještě jednu novinku - kolektivní smlouva by měla být podepsána na dva roky. Dosud byla obnovena vždy po roce, což pokaždé provázelo dlouhé vyjednávání. Odboráři i v minulosti hrozili stávkou.

"Příští rok bude muset podnik hospodařit s podstatně méně penězi než doposud a náš návrh vychází z reálných možností," stojí si za projektem ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák i přesto, že firma v letošním roce rozdala mezi dvanáct a půl tisíce zaměstnanců osm set výpovědí. "Ušetřené peníze se v našem rozpočtu projeví až v druhé polovině příštího roku," řekl Dvořák.

Na tyto peníze si ale zaměstnanci nároky dělat nemohou, protože půjdou na zlepšení služeb pro cestující. Včera zástupci vedení Dopravního podniku a odboráři jednali posedmé - první kolo se uskutečnilo už v říjnu. Vyjednávání trvá pokaždé celý den.

Protože se nedohodli ani včera, pokračovat budou ve čtvrtek 20. prosince. Odboráři přitom nadále uvažují o stávce, pokud se s Dopravním podnikem nedohodnou.

,