Fotbalisté nakopli prodej televizí

  • 5
Národní fotbalový tým má jistý postup ze skupiny a prodavači se radují ještě víc než fanoušci. Obchodníci s elektronikou navěsili na fotbal řadu akčních nabídek a každý vyhraný zápas je příslibem větších tržeb. Přes fotbal se dobře prodávají hlavně televize.

Těch nyní Češi kupují o pětinu více než obvykle.

Nyní obchodníci věří, že Nedvěd, Koller a další zůstanou ve hře co nejdéle a fotbalová mánie Čechům vydrží.

"Cítíme, že úspěch našich fotbalistů by mohl být větší, než tomu bylo u hokeje," říká Jana Adamová z Datartu, podle níž se u sportu také hodně pije, a tak firma využívá hokeje a fotbalu k akcím na ledničky.

Velcí světoví výrobci vsadili na Euro velké peníze a přichystali si nové modely. "Lidé dnes dávají jednoznačně přednost většímu obrazu, rychle narůstá také prodej LCD monitorů a plazmových obrazovek," uvádí Michal Nykl z JVC.

Nová generace televizí s plazmovou obrazovkou se nyní prodává za cenu okolo sta tisíc korun, zatímco na jaře cena byla okolo 130 tisíc. Podle šéfa Datartu Pavla Slámy si Češi loni koupili přes 120 tisíc televizí s úhlopříčkou přes 70 centimetrů, což je dnes hlavní kategorie. "Za celý rok můžeme čekat růst klidně o 15 procent," míní Sláma.

Holanďané nakoupili a trpí
Mimořádný rok mají výrobci a prodejci po celé Evropě. Novou televizi si kvůli Euru koupilo více Holanďanů, kteří budou po dramatickém boji s Českem nyní napjatě sedět u nových obrazovek a čekat, zda vůbec postoupí.

První červnový víkend před začátkem šampionátu v Holandsku poskočil prodej televizí o 25 procent, uvedla agentura GfK Benelux. Přijímačů s plochou obrazovkou se prodalo o 65 procent víc.

SPECIÁLNÍ PŘÍLOHA
EKONOMIKA A EURO
Podle holandského tisku byl prodej televizí výrazně vyšší při posledním Euru v roce 2000, kdy "Oranjes" postoupili do semifinále, než při světovém šampionátu před dvěma lety, kam se Holanďané nekvalifikovali.

Větší odbyt televizí s plochou obrazovkou v květnu ohlásil také britský statistický úřad. Evropský fotbal má však fanoušky i na jiných kontinentech. V Thajsku lidé koupili za prvních pět měsíců o čtvrtinu víc obrazovek než za stejnou dobu loni, což se dává do souvislosti s Eurem.

Ceny jdou dolů
V Česku prodej televizorů nyní hodně podporuje také nižší cena. Přístroje s větší plochou obrazovkou klesly na cenu okolo 10 až 15 tisíc. Před třemi lety se za stejné televize platilo dvakrát tolik. Ceny by měly do budoucna jít níž i u drahých moderních televizí s plazmovými a LCD obrazovkami.