Ford odkoupil Volvo

- Americká automobilka Ford, druhý největší výrobce automobilů na světě, se dohodla na odkoupení divize osobních vozů společnosti Volvo. Porazila tak firmy Volkswagen a Fiat, které se o automobilku rovněž ucházely. Volvo si nadále ponechá výrobu nákladních vozů. Ford ve Volvu nyní plánuje stavbu nového luxusního osobního automobilu.

Ford loni prodal 200.000 luxusních vozů, kde disponuje značkami Lincoln, Mercury, Jaguar a Aston Martin. V jeho portfoliu však chyběl luxusní vůz pro rodiny a manažery typu Volva. Švédská automobilka loni prodala téměř 400.000 osobních vozů.
Společnost AB Volvo dostane od Fordu 50 miliard švédských korun (6,5 miliardy dolarů), což je více, než analytici čekali. Tyto peníze nyní bude moci použít na expanzi v segmentu nákladních a dalších užitkových vozidel. "Použijeme příjmy z transakce k agresivnímu růstu v sektoru komerčních vozů," řekl novinářům výkonný šéf Volva Leif Johansson.
Pozornost Volva se zatím soustřeďuje na domácího výrobce nákladních vozů Scania, kde tento měsíc koupila firma 13 procent akcií, možnosti si však společnost nechává otevřené. V rámci nové strategie již Volvo dnes oznámilo záměr koncentrovat od července 2000 výrobu nákladních vozů ve Švédsku a Belgii a uzavřít závod ve skotském Irvinu se 450 zaměstnanci.
Spekulace kolem Volva, příliš malého výrobce na to, aby zůstal nezávislý, se objevovaly v posledních měsících čím dál častěji v souvislosti se zrychlující se konsolidací světového automobilového průmyslu, nastartované loni fúzí Daimleru a Chrysleru. Kromě Fordu se v souvislosti s Volvem hovořilo o zájmu Fiatu, jednání s Vokswagenem, General Motors nebo japonskými firmami. Fiat dnes potvrdil, že s Volvem jednal, že však měl zájem o celou skupinu.
Podle analytiků je kontrakt s Fordem to nejlepší, co mohlo Volvo získat. "Tato alternativa je pro Volvo nejlepší ze všech možných světů...Je to dobré řešení pro Švédsko jako zemi i pro Volvo jako firmu," řekl agentuře Reuters Hakkan Persson z firmy Aragon Securities. "Volvo se hodí dobře mezi vyšší značky Fordu...Ford již prokázal, že se umí o přejaté značky dobře postarat," řekl Jonathan Storey z výzkumné britské firmy European Auto Research.


Témata: Dolar, Průmysl, Příjem