Stavba silnice, ilustrační foto

Stavba silnice, ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Fondu dopravy chybějí miliardy na stavbu dálnic

  • 28
Státní fond dopravní infrastruktury potřebuje nad rámec svého rozpočtu dalších 11 miliard korun. Pokud je nedostane, nebudou včas dokončeny důležité stavby. Na tiskové konferenci to řekl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Rozpočet fondu je pro letošek zhruba šedesát miliard. "Objem rozpočtu neumožňuje realizaci schválených investičních záměrů. Fondu akutně chybí jedenáct miliard korun, o které je nutné co nejdříve posílit disponibilní finanční zdroje," řekl iDNES.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Peníze chybějí například na výstavbu rychlostní silnice R7, kterou stát závazně slíbil investorům z nové průmyslové zóny Triangle u Žatce. Jako další příklad uvedl náměstek Hodač 20 kilometrů dálnice D8 na Ústecku. Zdrojem peněz mají být podle něj rezervní fondy ostatních ministerstev.

Vláda přitom k tomu, aby naplnila alespoň schválený rozpočet fondu, rozhodla o prodeji sedmi procent akcií ČEZ za sumu, která zřejmě přesáhne 30 miliard. (více zde) Ty však fond dostane nejdříve ve čtvrtém čtvrtletí, takže mu hrozí, že během roku nebude schopen stavby financovat.

"Museli bychom pak volit priority v dopravních stavbách," uvedl k možnému řešení nedostatku peněz Hanzelka.

Evropské peníze jsou daleko
Jedním z důvodů stálého deficitu fondu je podle Hodače velká rozestavěnost dopravních staveb a zároveň potřeba zahajovat stavby nové, čímž se finanční nároky v čase kumulují. Druhým problémem je dosud neschválený objem finanční pomoci z Evropské unie na léta 2007 až 2013.

To brání čerpání peněz z operačního programu Doprava, přes který by mělo do dopravní infrastruktury přitéci rekordních 160 miliard korun. "Dnes už běží stavby, které do toho programu patří, nicméně jejich předfinancování jde z prostředků fondu dopravy," řekl Hodač.

Protože však není ještě možné čerpat finance z fondu Doprava, Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nedostává své peníze z Evropské unie zpět. "Vzniká tam další deficit a fond ztrácí cash flow a bude mít v dohledné době málo prostředků," dodal Hodač.

Program Doprava je největším operačním programem České republiky. Evropská komise by ho nejdříve mohla schválit koncem léta, uvedl ředitel Odboru fondů EU ministerstva dopravy Tomáš Čoček. Dalšímu samostatnému schvalování Bruselu podléhají všechny projekty za více než 50 milionů eur.

Všechny stavby hrazené evropskými penězi je však nejdříve nutno předfinancovat z národních zdrojů, Unie peníze proplácí až dodatečně.

Vzhledem k tomu, že EK posuzuje jednotlivé projekty zhruba tři měsíce, první peníze z evropských fondů mohou dorazit do rozpočtu SFDI nejdříve koncem roku.

Fond chce najít vlastní zdroje financování
Nový šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustáv Slamečka hodlá část peněz na předfinancování "evropských" projektů získat od soukromých investorů na kapitálovém trhu. Peníze by fond získal prodejem budoucích příjmů z mýtného a dálničních známek, tedy takzvanou sekuritizací.

"Cílem je nehledat prostředky, které by zatížily státní rozpočet, ale jiné zdroje financování," upřesnil mluvčí Hanzelka. Vedle zástavy budoucích příjmů by fond chtěl najít peníze také v podobě projektů PPP. Ty jsou založeny na spolupráci privátního a soukromého sektoru.

Podle Hanzelky by v budoucnosti mohl rozpočet fondu mít až sto miliard korun. Ministerstvo dopravy by si přitom přálo, aby do něj 45 miliard korun přispíval stát formou povinného mandatorního výdaje. To by znamenalo, že by ho vláda nemohla nijak ovlivnit. Ministerstvo k návrhu vedly zejména stále se snižující výnosy z privatizace, které byly hlavním příjmem SFDI posledních šest let.

, ,