Firmy, které mají v názvu příjmení majitele, jsou ziskovější

  14:30aktualizováno  14:30
Firmy, které se jmenují po svých zakladatelích, jsou úspěšnější než ty s jinými názvy. K tomuto zjištění dospěla společnost Bisnode analýzou firem v českém obchodním rejstříku a jejich ziskovosti. Právě tu firmy pojmenované po svých majitelích vykazují průměrně o třetinu vyšší než ostatní společnosti.

Mezi nejčastější obor, kde se firmy pojmenovávají po majitelích, patří pokrývači (ilustrační foto). | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Kromě toho jsou firmy s příjmením v názvu také stabilnější. Riziko úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich podle studie Bisnode o 19 procent nižší než u ostatních firem.

Čím je to způsobeno? Analytik Bisnode Milan Petrák to přikládá dvěma faktorům. „První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy,“ myslí si Petrák. Druhým vysvětlením podle něj může být, že vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají „vážné úmysly“.

Metodologie

Ne všechny firmy, které se nějakým způsobem jmenují po svých majitelích, respektive zakladatelích, byly ve studii podchyceny. Vstupním kritériem bylo, aby se v názvu firmy objevila alespoň první čtyři písmena většinového majitele dané společnosti s ručením omezeným či akciovky.

To vylučuje například investiční skupiny J&T nebo KKCG, jejichž některé části jsou zapsané v českém obchodním rejstříku a zároveň zkratky v jejich názvech odkazují na jejich majitele.

Zdroj: Bisnode

Jinými slovy: jména majitelů se nevyskytují v názvu firem, které jsou takzvanými prázdnými schránkami nebo jinými účelově založenými právnickými osobami.

Celkem Bisnode analyzoval 202 tisíc většinových vlastníků firem. Z nich po sobě pojmenovalo firmu 7,1 procenta. Častěji se tak chovají muži - učinilo tak 8 procent, kdežto u žen to bylo jen 3,9 procenta. Trend pojmenovávat firmu po sobě roste s věkem: z mužů starších šedesáti let své jméno vtělilo do názvu společnosti 11,1 procent.

Nejčastěji po sobě firmy pojmenovávají právníci - jméno svého většinového majitele má v názvu přes 65 procent firem poskytující právní činnosti. Více než ze čtvrtiny se po svých majitelích jmenují ještě autoškoly a pokrývačské firmy. Bisnode ale z přehledu vyloučil firmy, jejichž název začíná titulem MUDr. - tedy soukromé zdravotnické praxe. Jinak by „zvítězily“ ony.

„Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech je pojmenovávání firem podle příjmení častější,“ dodává k tomu Petrák.

Kdo nejčastěji pojmenovává firmy po sobě?
OborProcento
Právní činnosti65,38 %
Činnosti autoškol a jiných škol řízení36,36 %
Pokrývačské práce25,17 %
Zpracování a konzervování masa a výroba masných výrobků25,00 %
Zpracování a konzervování masa, kromě drůbežího20,54 %
Maloobchod s masem a masnými výrobky20,34 %
Veterinární činnosti19,81 %
Maloobchod s díly a příslušenstvím pro motorová vozidla19,28 %
Řezání, tvarování a konečná úprava kamenů19,20 %
Výroba nábytku18,84 %
Zdroj: Bisnode
Autor:

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Dobojováno. Poslední smrk na Dačicku padl, říká šéf městských lesů

Kůrovcová zkáza na Dačicku. Boj s lýkožroutem městské lesy prohrály, nezbyl...

Lesy na Dačicku patří mezi nejvíce zdevastovaná místa řáděním kůrovce. Brouk už tam zničil prakticky všechny starší...

Češi chtějí větší a dražší jízdní kola. Před nákupem si je rádi zkoušejí

Jezdci na bicyklech na cyklotrase Greenway Jizera.

Češi kupují stále dražší a větší kola. Žádanější než dřív jsou speciály do terénu nebo na silnici. V Česku se za rok...

Peking oznámil nová cla. Vyhněte se Číně, vyzval Trump firmy

Donald Trump na summitu G20 v Argentině (2. 12. 2018)

Páteční večer rozvířila přestřelka mezi USA a Čínou. Peking nejprve oznámil nová cla na americké zboží ve výši 75...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz