Majitelé aut by měli odvádět daně podle emisí oxidu uhličitého.

Majitelé aut by měli odvádět daně podle emisí oxidu uhličitého. | foto: Profimedia.cz

Evropští poslanci volají po změně silničních daní

  • 26
Velká změna v systému zdanění aut, se kterou přišla před rokem Evropská komise, má podporu i v europarlamentu. Změna by přinesla vyšší zdanění méně ekologických aut - ta, která vypouštějí více oxidu uhličitého, by měla být více zatížena než dosud.

 Návrh počítá také s postupným zrušením poplatků za registraci auta.

Plán má podporu většiny velkých politických stran, ale bojuje s nesouhlasem některých zemí. "Reakce členských zemí byly smíšené," řekl podle agentury Reuters evropský komisař Lázslo Kovács.

"Vím, že návrh nemá podporu v mé zemi a ve Velké Británii," řekla například dánská poslankyně Karin Riis-Jorgensenová, která je zastánkyní návrhu.

Velká Británie a Irsko se záměrem EU nesouhlasí proto, že to je podle nich znak daňové harmonizace, kterou odmítají. Dánsku se zase nelíbí, že by jeho státní rozpočet kvůli reformě přišel o 19 miliard dánských korun (72 miliard českých korun) ročně. Pro prosazení tohoto plánu je ale potřeba shoda všech vlád napříč Unií, napsala agentura Reuters.

Auta s nízkými emisemi by měla platit méně
Majitel auta by podle návrhu měl platit podle toho, kolik CO2 jeho vozidlo vypouští. V současnosti je to v zemích EU různé - například v Německu se daň platí podle velikosti motoru, v Itálii a v Řecku je zase směrodatná velikost vozidla, uvádí agentura ČTK.

Česká silniční daň, kterou platí pouze podniky, se vypočítává podle objemu motoru a počtu náprav.

Čtvrtina emisí oxidu uhličitého v Evropě pochází ze silniční dopravy a poslanci europarlamentu si tak od plánu slibují, že se promítne do zlepšení životního prostředí. "Projeví se to tak, že lidé vymění auta za menší a ekologičtější," míní polský nezávislý poslanec Leopold Rutowicz.

"Je to vítaná podpora pro využití zelených daní způsobem, který mění naše chování bez zvýšení celkového zdanění," cituje britskou liberální demokratku Sharon Bowlesovou ČTK.