Publikace statistického úřadu EU Eurostat v kapitole o ČR analyzuje příčiny "českého zázraku" - mnohaleté, v celém světě ojediněle nízké nezaměstnanosti.
Za nejdůležitější moment považuje "zadržování pracovních sil v kontextu oddalování restrukturalizace českých podniků", což je prý jev, který by mohl pramenit z "příliš mírných rozpočtových omezení v některých částech podnikového a veřejného sektoru". Jakmile tento zdroj dotací vyschnul, nezaměstnanost vyskočila.
Za další důvod nízké nezaměstnanosti označuje komise "rychlou rotaci masy nezaměstnaných". Na rozdíl od trhu práce v ostatních transformujících se ekonomikách je počet přechodů z pracovního zařazení k nečinnosti a naopak přibližně stejně vysoký.
Svědčí to nejen o tom, že hodně lidí dává vale aktivnímu životu, ale také o rychlém rozvoji drobného podnikání. Důkazem je i nízký počet dlouhodobě nezaměstnaných, jen asi třetina celkového počtu.
Mezi nezaměstnanými je vysoký podíl žen, na druhé straně se České republice zatím vyhýbala masovější nezaměstnanost mládeže - loni představovali mladí do 25 let 12 procent uchazečů o práci.
Značné jsou i regionální rozdíly - Praha nezaměstnanost skoro nezná, severní Čechy a Morava jsou postiženy nejvíce.
V celkovém hodnocení komise píše, že k transformaci české ekonomiky došlo sice v liberálním duchu, ale při zachování mnoha prvků "státu blahobytu". Tato stará legislativa pořád platí a budování institucí nezbytných pro fungování tržní ekonomiky vázne.
Jako příklad je uváděn zákon o bankrotech, který není ještě aplikován natolik, aby přivodil nezbytnou restrukturalizaci podniků. Mnohdy chybí i transparentnost těchto procesů.
Už dávno bylo třeba konsolidovat finanční struktury, ujasnit majetkové a jiné vazby mezi bankami a investičními, leasingovými, pojišťovacími a podobnými typy finančních společností, popř. vztahy vůči nefinančním společnostem. Toto zanedbání způsobilo slabou dynamiku podnikového sektoru.
Eurostat se však domnívá, že tento nedostatek se "nepochybně podaří z dlouhodobého hlediska odstranit", zvláště aplikací legislativy EU.