E-shopy pociťují největší pokles u oblečení. (10. května 2021)

E-shopy pociťují největší pokles u oblečení. (10. května 2021) | foto: Michal Turek, MAFRA

Obchody ukrojily e-shopům jen část tržeb. Online nákupy stále táhnou

  • 7
Postupné rozvolňování mělo jen krátkodobý vliv na tržby českých e-shopů. Podle analýzy 24 tisíc e-shopů společnosti Shoptet vzrostl za první týden celkový obrat o 17 procent, což mírně předčilo očekávání, vyplývá z tiskové zprávy.

V prvním týdnu značně posílil segment B2B nákupů, který souvisel s rozvolňováním služeb. „Největší obrat zaznamenal segment profesionální kosmetiky, protože se například kadeřnice a kosmetičky potřebovaly zásobit, aby mohly poskytovat služby,“ vysvětluje Samuel Huba. Zájem o produkty z tohoto segmentu pro profesionály vzrostl o 300 procent.

Naopak pokles o 23 procent zaznamenala retailová kosmetika. Tento jev měl v prvním týdnu za výsledek nárůst celkového obratu e-commerce o 17 procent.

Podle očekávání v druhém týdnu rozvolňování klesl zájem o oblečení a doplňky, a to o 16 procent. Dále klesl zájem o sportovní vybavení (o 12 procent), nábytek (o 14 procent) a kategorie zahrada (o 8 procent). I přes možnost nákupu v kamenných prodejnách stále pokračoval růst prodeje knih, elektroniky a chovatelských potřeb.

„Na celkovém obratu za minulý víkend a pondělí se na našem e-shopu otevření kamenných prodejen nijak neprojevilo. Věříme, že online nakupování zákazníkům přináší nesporné výhody, které budou oceňovat i po rozvolnění protipandemických opatření, jako je například pohodlí při nákupu, šíře sortimentu na jednom místě a jeho snadné porovnávání,“ upřesňuje Daniela Chovancová, tisková mluvčí Alza.cz.

Češi si během pandemie zvykli na nákupy online, vyplývá to z dostupných dat největšího tuzemského provozovatele e-shopů Shoptet. Po prvních dnech druhého týdne rozvolnění klesla poptávka po online nákupech pouze o 6 procent. 

„Srovnáme-li to s průměrem z posledních týdnů, musíme konstatovat, že se nejedná o nějaké rapidní vychýlení. Spíše to můžeme považovat za drobné výkyvy. Podle dosud dostupných čísel lze říci, že Češi u nakupování online zůstanou,” uvádí Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet.

Češi si v pandemii zvykli na nákupy online
Za minulý rok oblast e-commerce výrazně posílila, podle údajů společnosti Shoptet vzniklo více než pět a půl tisíce nových internetových obchodů a Češi v roce 2020 utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun, což je meziročně o přibližně 62 miliard korun více. 

Pandemie ukázala budoucnost nakupování. Přizpůsobují se prodejny i e-shopy

„Zrychlení v e-commerce, které jsme za loňský rok zažili, by za normálních podmínek trvalo přibližně tři roky. Pandemie rovněž ukázala, že je na trhu prostor pro nové hráče,“ dodává Huba. 

Podle průzkumu společnosti Shoptet budou čtyři z deseti lidí (38,1 procent) převážně dále nakupovat online. Kamenné obchody plánuje jednoznačně využívat jen čtvrtina Čechů (26,1 procent). Většině lidí (81,3 procent) v internetových obchodech nic nechybí a pokud ano, nejčastěji jde o možnost si zboží osobně vyzkoušet. 

Největší zájem pouze o online nákupy projevují Češi o elektroniku a vybavení do domácnosti.