Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dráhy chtějí od státu další miliardy

  1:09
České dráhy, které stát v loni dotoval více než sedmi miliardami korun, budou v příštích letech potřebovat zřejmě ještě víc. Jde o důsledek nového uspořádání, podle kterého mají nákladní a osobní vlaky od poloviny roku hospodařit samostatně.
Cesta radikálních úspor uvnitř podniku může podráždit vlivné odbory.

Cesta radikálních úspor uvnitř podniku může podráždit vlivné odbory. | foto: iDNES.cz

Z nákladních vlaků mají dráhy zisk, ze kterého se dosud aspoň částečně platily ztráty v osobní dopravě. Šéf drah Josef Bazala v rozhovoru pro MF DNES otevřeně uvedl, že tak to už dál fungovat nebude.

Nová nákladní firma ČD Cargo si zisky ponechá na další rozvoj, aby mohla koupit vagony, lokomotivy, postavit sklady a konkurovat kamionům. Na osobní vlaky se budou hledat peníze jinde.

Lístky se naposledy zdražovaly v prosinci a další zdražení by mohlo odradit cestující. Cesta radikálních úspor uvnitř podniku může podráždit vlivné odbory. Takže chybějící peníze se budou hledat ve státním rozpočtu, kam přispívají všichni, tedy i ti, kdo vlakem nejezdí.

Bazala bude k loňským sedmi miliardám potřebovat kolem miliardy navíc. „Chceme, abychom dostávali peníze od státu také na provoz vlaků EC a IC,“ říká Bazala.

Provoz těchto většinou mezinárodních „vlaků vyšší kvality“ dosud platily dráhy ze svého. „Jejich ztráta byla kolem půl miliardy ročně,“ tvrdí Bazala.

Více vagonů, strojvůdců i manažerů
Další stovky milionů navíc budou chtít dráhy po krajích. Ty letos zaplatí drahám za osobní linky přes čtyři miliardy korun.

Pokud se jim požadavky dopravce budou zdát přemrštěné, mají možnost pustit na koleje jinou, soukromou vlakovou firmu. Nebo vsadit na autobusy, což se stalo na několika tratích na Hodonínsku či ve Středočeském kraji.

Na krajských linkách se státní dráhy snaží, částečně i kvůli nástupu privátní konkurence. Mizí staré červené motoráky a místo nich jezdí rekonstruované žlutozelené soupravy Regionova. Letos by jich mělo přibýt 25.

Přibývají také příměstské elektrické soupravy: zatím u Prahy, nově je dráhy začínají nasazovat i na Ostravsko, výhledově se dočká i Olomoucký kraj. To stojí další peníze, stejně jako další rozvojové plány.

Třeba některé vagony jsou staré čtyřicet let. „Vagonů starých dvacet a více let jsou stovky, jejich obnova přijde až na čtrnáct miliard,“ počítá Bazala.

Jeho ideálem je investovat do nových vlaků dvě miliardy ročně, aby staré vlaky zmizely do roku 2015. „Všechny vlaky ale určitě nebudou nové, chceme pokračovat i v modernizacích,“ říká Bazala.

To je hra budoucnosti, nyní má Bazala pro cestující jiné vymoženosti. Chystají se nové jízdenkové automaty, a to i na bankovky a platební karty. „Jeden automat stojí asi 850 tisíc korun. Měly by jich být desítky, možná stovky,“ plánuje Bazala.

Stroje by mohly nahradit velkou část pokladen. Prázdný prostor po nich by pak dráhy rády pronajímaly obchodníkům.

S tím bude spojeno i mírné propouštění, což je krok, se kterým nechce Bazala příliš provokovat. Na dráze pracuje kolem šedesáti tisíc lidí. Bazala mluví o „drobných rezervách v oblasti údržby vozidel“.

Na druhou stranu však budou chybět strojvůdci, protože odcházejí do důchodu a nástupců je málo. „Několik let po sobě jich proto budeme stovky nabírat,“ plánuje Bazala.

„Bude potřeba zdvojit například některé profese v managementu,“ dodal Bazala v souvislosti s osamostatněním ČD Cargo, kam přejde třináct tisíc lidí. O tom ještě bude hlasovat vláda

Všechny lístky přes web
Ještě letos slibují dráhy zjednodušit zapeklitý systém tarifů a nabídnout jízdenky za pevnou cenu mezi důležitými centry.

Během roku až dvou let by také mělo být možné koupit jízdenky na všechny vlaky přes internet. Dosud to lze pouze u pár desítek hlavních spojů.

„Chce to postupný vývoj. Namontovat vyspělou technologii na České dráhy vezme nějaký čas,“ uvědomuje si Bazala.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Do britských hospod dorazil americký zvyk, spropitné. Pivaři jsou zmatení

11. května 2024

Pro návštěvníky britských hospod bylo donedávna největší dilema zda si dají whisky, nebo pivo. A...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tušení smrti žene ruské miliardáře do vlasti. Řeší dědictví, bojí se znárodnění

10. května 2024

Premium Stárnoucí ruští miliardáři řeší zásadní problém: jak převést obří majetek na své dědice....

KOMENTÁŘ: Nad švarcsystémem už se smráká. Ale je to opravdu dobře?

8. května 2024

Premium Kontroloři dostali od letošního ledna do ruky nový nástroj k potírání nelegální práce. Je ale...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

Prodejce Shein slíbil zaměstnancům lepší podmínky. Přesčasy jsou stále běžné

13. května 2024  9:50

Zaměstnanci dodavatelských firem čínského internetového prodejce textilu Shein pracují 75 hodin...

Inflace zrychlila, zdražovaly potraviny i pohonné hmoty, uvedli statistici

13. května 2024  9:14

Statistický úřad spočítal, že meziroční inflace v dubnu činila 2,9 procenta. V únoru a březnu...

Kamiony dopravců z ciziny unikají v Česku trestu. Zaplatí jen každý druhý

13. května 2024

Premium Řidiči zahraničních kamionů nemusí být v Česku příliš nervózní, pokud překročí povolenou rychlost...

Belgie jako druhé Řecko. Zadlužení země rychle roste, řešení v nedohlednu

13. května 2024

Belgie se už dlouhé roky řadí mezi nejvíce zadlužené ekonomiky Evropské unie. Svůj dluh tato...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...