Z nákladních vlaků mají dráhy zisk, ze kterého se dosud aspoň částečně platily ztráty v osobní dopravě. Šéf drah Josef Bazala v rozhovoru pro MF DNES otevřeně uvedl, že tak to už dál fungovat nebude.
Nová nákladní firma ČD Cargo si zisky ponechá na další rozvoj, aby mohla koupit vagony, lokomotivy, postavit sklady a konkurovat kamionům. Na osobní vlaky se budou hledat peníze jinde.
Lístky se naposledy zdražovaly v prosinci a další zdražení by mohlo odradit cestující. Cesta radikálních úspor uvnitř podniku může podráždit vlivné odbory. Takže chybějící peníze se budou hledat ve státním rozpočtu, kam přispívají všichni, tedy i ti, kdo vlakem nejezdí.
Bazala bude k loňským sedmi miliardám potřebovat kolem miliardy navíc. „Chceme, abychom dostávali peníze od státu také na provoz vlaků EC a IC,“ říká Bazala.
Provoz těchto většinou mezinárodních „vlaků vyšší kvality“ dosud platily dráhy ze svého. „Jejich ztráta byla kolem půl miliardy ročně,“ tvrdí Bazala.
Více vagonů, strojvůdců i manažerů
Další stovky milionů navíc budou chtít dráhy po krajích. Ty letos zaplatí drahám za osobní linky přes čtyři miliardy korun.
Pokud se jim požadavky dopravce budou zdát přemrštěné, mají možnost pustit na koleje jinou, soukromou vlakovou firmu. Nebo vsadit na autobusy, což se stalo na několika tratích na Hodonínsku či ve Středočeském kraji.
Na krajských linkách se státní dráhy snaží, částečně i kvůli nástupu privátní konkurence. Mizí staré červené motoráky a místo nich jezdí rekonstruované žlutozelené soupravy Regionova. Letos by jich mělo přibýt 25.
Přibývají také příměstské elektrické soupravy: zatím u Prahy, nově je dráhy začínají nasazovat i na Ostravsko, výhledově se dočká i Olomoucký kraj. To stojí další peníze, stejně jako další rozvojové plány.
Třeba některé vagony jsou staré čtyřicet let. „Vagonů starých dvacet a více let jsou stovky, jejich obnova přijde až na čtrnáct miliard,“ počítá Bazala.
Jeho ideálem je investovat do nových vlaků dvě miliardy ročně, aby staré vlaky zmizely do roku 2015. „Všechny vlaky ale určitě nebudou nové, chceme pokračovat i v modernizacích,“ říká Bazala.
To je hra budoucnosti, nyní má Bazala pro cestující jiné vymoženosti. Chystají se nové jízdenkové automaty, a to i na bankovky a platební karty. „Jeden automat stojí asi 850 tisíc korun. Měly by jich být desítky, možná stovky,“ plánuje Bazala.
Stroje by mohly nahradit velkou část pokladen. Prázdný prostor po nich by pak dráhy rády pronajímaly obchodníkům.
S tím bude spojeno i mírné propouštění, což je krok, se kterým nechce Bazala příliš provokovat. Na dráze pracuje kolem šedesáti tisíc lidí. Bazala mluví o „drobných rezervách v oblasti údržby vozidel“.
Na druhou stranu však budou chybět strojvůdci, protože odcházejí do důchodu a nástupců je málo. „Několik let po sobě jich proto budeme stovky nabírat,“ plánuje Bazala.
„Bude potřeba zdvojit například některé profese v managementu,“ dodal Bazala v souvislosti s osamostatněním ČD Cargo, kam přejde třináct tisíc lidí. O tom ještě bude hlasovat vláda
Všechny lístky přes web
Ještě letos slibují dráhy zjednodušit zapeklitý systém tarifů a nabídnout jízdenky za pevnou cenu mezi důležitými centry.
Během roku až dvou let by také mělo být možné koupit jízdenky na všechny vlaky přes internet. Dosud to lze pouze u pár desítek hlavních spojů.
„Chce to postupný vývoj. Namontovat vyspělou technologii na České dráhy vezme nějaký čas,“ uvědomuje si Bazala.