Podle představitelů jednotlivých značek je přitom právě nekontrolovaný dovoz starých ojetin hlavní překážkou rozvoje trhu s novými vozy. Zhruba polovinu dovážených ojetin tvoří vozy staré pět až deset let, čtvrtinu pak vozy do patnácti let.
Od července loňského roku, kdy stát zrušil osmiletý věkový limit pro dovážené vozy, bylo podle Sdružení na ochranu vlastníků automobilů do Česka dovezeno přes dvě stě tisíc ojetin. Právě vozy starší osmi let tvoří zhruba polovinu všech dovážených ojetin, uvedla ČTK.
"Podle nás se takto zcela jasně negativně projevuje příliš servilní postoj České republiky k tlaku Evropské komise, která z nás během necelého roku vytvořila vrakoviště Evropy. Na náš úkor se bohaté státy zbavují šrotu, který by jinak musely nákladně ekologicky likvidovat," řekl agentuře předseda sdružení Zbyněk Veselý.
Nejvíce se dovážejí fordy, následují ojeté škodovky a dále značky Renault, Peugeot a Volkswagen. Nejméně se dovážela značka Ssangyong. Sdružení automobilového průmyslu odhaduje, že počet dovážených ojetých aut letos dosáhne rekordních 200 tisíc vozů.
Počet registrovaných ojetin (leden až květen 2007) | |
Značka | Počet |
Ford | 12 850 |
Škoda | 10 873 |
Renault | 10 853 |
Peugeot | 9 178 |
Volkswagen | 9 140 |
Fiat | 6 577 |
Opel | 6 615 |
Citroën | 5 859 |
BMW | 2 125 |
Audi | 1 845 |
... | ... |
Jaguar | 46 |
Proton | 43 |
Lexus | 41 |
Dodge | 30 |
Ssangyong | 22 |
Zdroj: Svaz dovozců automobilů |