Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Boj o miliardy. Ministerstvo a Praha se přetahují, kdo bude vyřizovat pokuty

Prahu a ministerstvo dopravy čeká závěrečná fáze bitvy o šetření dopravních přestupků spáchaných na území hlavního města. Oba správní orgány se vzájemně obviňují z neschopnosti řidiče za nerespektování pravidel provozu efektivně postihovat.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ladislav NěmecMAFRA

Resort dopravy navrhl Praze odebrat pravomoc vybírat pokuty, čímž by městský rozpočet přišel o více než čtvrt miliardy korun ročně. Podle města změna přinese kolaps správního trestání dopravních přestupků v Praze.

Počet ohlášených přestupků v ­hlavním městě totiž raketově roste. Vloni statistiky zaznamenaly jejich meziroční nárůst o bezmála třetinu na téměř milion přestupků. Nárůst procenta vyřešených případů za ním výrazně pokulhával. „Dochází často k tomu, že přestupky nejsou v zákonem stanovené lhůtě projednány a pachatelé tedy nejsou potrestáni,“ argumentuje ministerstvo v materiálu, kterým navrhuje přestupkovou problematiku z magistrátu přesunout na jednotlivé městské části.

Tím by se zároveň tento státní úřad zbavil funkce druhoinstančního odvolacího orgánu, která je náročná na úřednickou práci, příjmy z pokut z ní ale do rozpočtu dopravního resortu neplynou. Podle návrhu v připravované novele zákona o provozu na pozemních komunikacích by právě tato povinnost přešla na magistrát.

Šetření nehod s atlasem

Právě snaha zbavit se náročné agendy je podle městských úředníků pro ministerstvo důležitější motivací než snaha o efektivnější prošetřování přestupků a větší bezpečnost na silnicích. „Lze se domnívat, že se ministerstvo tímto krokem snaží vyřešit dlouhodobě neřešené personální zajištění svého vlastního odboru, který je pro Prahu odvolacím orgánem,“ uvedl mluvčí Prahy Vít Hofman.

Úřad proto doufá, že se mu podaří tento návrh zablokovat během projednávání nového zákona na vládě nebo později v Poslanecké sněmovně. Převedení povinnosti prošetřovat nehody na městské části by znamenalo rozdělit městské silnice na 57 částí. Dopravní policisté by se tak museli stát experty na pražský místopis, aby věděli, na jaký úřad mají řešení konkrétního přestupku poslat, pokud není řidič ochotný zaplatit pokutu na místě.

„V podmínkách hlavního města by v praxi určení místní příslušnosti bylo v řadě případů naprosto neřešitelné. Existuje řada komunikací a křižovatek, kde se stýkají hranice dvou, tří i­ čtyř městských částí, a to jak v kolmém či podélném směru komunikací, tak i pod různými úhly a oblouky (viz například křižovatka Bulhar),“ uvedl v připomínkách k novele magistrát. V řadě případů se navíc řidič dopustí více přestupků napříč různými městskými částmi, například při pronásledování policejní hlídkou.

Uniknout pokutě? V Praze stačí neplatit, úředníci totiž nestíhají

Vyřizování přestupků by tak nebylo podle magistrátu jednodušší, ale právě naopak. Pachatelé by navíc dostali do ruky další záminku, co mohou ve správním řízení napadat. 

Námitky přitom nejsou vůbec nic výjimečného, podle dat magistrátu vloni poslalo odvolání proti rozhodnutí o přestupku 840 tisíc lidí.

Městské části o agendu nestojí, nemají na ni peníze

Zájem vyřizovat statisíce přestupků nemá ani celá řada městských částí. Na ty už v roce 2018 přešla povinnost vyřizovat pokuty za špatné parkování a řada z nich si stěžuje, že ani tuto agendu nestíhá. Proti převzetí nové oblasti se už vloni na jaře, kdy ministerstvo plán poprvé zveřejnilo, ohradila například třetí nebo čtvrtá městská část.

„Už teď vykonávají městské části v Praze řadu úkonů za stát či za hlavní město, aniž na tuto činnost dostávají odpovídající finanční příspěvek. Financovat takovou agendu z vlastních zdrojů a zajišťovat ji bez nových zaměstnanců není možné,“ uvedl tehdy mluvčí čtvrté městské části Jiří Bigas.

Ani delegování výběru pokut za parkování nepřineslo zvýšení efektivity a podle magistrátu městské části množství oznámení na špatné parkování nezvládají vyřizovat. Usuzují to z toho, že jako odvolací orgán nedostávají prakticky žádná odvolání. Za zhruba tři roky bylo magistrátu takto doručeno jen jedno odvolání proti rozhodnutí, uvádí úřad.

Aby městské části mohly kromě parkování zvládat novou agendu u­ dalších dopravních přestupků, jako je rychlost, nedání přednosti nebo jízda na červenou, musely by podle odhadů přijmout na 220 úředníků. Není přitom ani zdaleka jasné, že se jim podaří převzít stejné lidi, které bude kvůli ztrátě práce propouštět magistrát. Najít nové úředníky s patřičnou kvalifikací přitom nebude snadné. Podle Hofmana jich na pracovním trhu moc není.

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Nevídaný podvod na Wall Street. Zbožný investor Hwang míří před soud

5. května 2024

Šedesátiletý investor Bill Hwang, který připravil světové banky o miliardy, míří v New Yorku před...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...