Řidičů kamionů je stále méně a dopravci začínají hledat pomoc v zahraničí.

Řidičů kamionů je stále méně a dopravci začínají hledat pomoc v zahraničí. | foto: Karel Kopáč, MF DNES

Dopravci už loví šoféry i ve Vietnamu

  • 16
Čeští dopravci začínají čím dál více spoléhat na řidiče za zahraničí, především z východu. Nic jiného jim ani příliš nezbývá: v Česku vyschnul zrušením povinné vojenské služby příliv vyškolených řidičů nákladních aut, poptávka po přepravě zboží kamiony přitom díky bující ekonomice stále roste.

"Odhadujeme, že u nás chybí kolem dvanácti tisíc řidičů," říká prezident sdružení autodopravců ČESMAD Vladimír Starosta.

Sám má se zaměstnáváním cizích řidičů zkušenosti ze své firmy OK Trans. "Je to případ od případu, někteří jsou velmi dobří a rychle si zvyknou," dodává Starosta.

Nedostatek řidičů je dnes hlavní brzdou rozvoje dopravců. Řada z nich potvrzuje, že by neměli problém sehnat více zakázek, jen nemají do kamionů lidi.

Některé firmy zkoušejí vychovat si ještě české řidiče: nabízejí jim rekvalifikační kurzy, ČESMAD se snaží prosadit na ministerstvu učební obor řidič. Na českém trhu je kolem 330 tisíc majitelů profesního oprávnění, ročně odchází kolem dvaceti tisíc šoférů do důchodu.

Řízení kamionu navíc už není tak atraktivní jako v minulosti, i když platy díky nedostatku řidičů postupně stoupají.

Zdroje pracovní síly z Balkánu začínají slábnout
Na Balkánu, kam se firmy dosud obracely, pomalu vysychají zdroje: tamější ekonomiky začínají růst a řada šoférů zůstává raději doma. I proto zkoušejí dopravci lovit v hodně vzdálených vodách. C. S. Cargo, které je na trhu největším hráčem, už vyslalo na průzkum lidi do Vietnamu.

"Řidičský průkaz z Vietnamu u nás není platný, takže by si ho museli udělat tady," uvedl šéf C. S. Carga Tomáš Faller. Firma podle něj hledá i v dalších zemích. "Určitě bude časově náročné, než se tu adaptují, ale co jiného dopravcům zbývá," dodal.

Vietnamští řidiči čelí jiné dopravní situaci
Vietnamci si budou muset zvykat nejen na jiné značky, ale hlavně na jinou situaci na silnicích. Jízda po vietnamských silnicích ve velkých městech je pro Středoevropana noční můrou.

Auta a především všudypřítomné motocykly jezdí v několika řadách vedle sebe a jen vzácně lze zahlédnout někoho, kdo v hustém provozu brzdí, nebo snad dokonce zastaví.

Pokud nastane na vietnamských silnicích nějaká napjatější situace, nepřicházejí na řadu brzdy, ale klaksony a dotyční se z cesty "vytroubí". V klidu, bez rozčilování − je to prostě způsob jízdy. Společné s českými silnicemi je snad jen to, že se jezdí vpravo.

,