Do ulic má vyjet nové české vozítko

  • 291
V Plzni se rodí jedinečné nové vozidlo. Minimobil. Čtyřkolový skútr, se kterým nebude problém zaparkovat v metrové mezeře mezi dvěma automobily.

"Vyvinuli jsme vozidlo vhodné zejména pro městský provoz. První dva prototypy už jezdí, další je ve výrobě. Teď nás čeká homologace, příští rok snad už sériová výroba," říká duchovní otec celého projektu Jiří Hofman.

Ten spolupracuje s firmou DI - Elcom, která vůz vyvíjí. Jiří Hofman je jinak specialistou plzeňské Škody Dopravní technika.

Malé vozítko - užší než metr a dlouhé dva metry - je schopno svézt až tři osoby. A právě tomu, aby  mohlo využít nevelkých mezer na parkovištích, má uzpůsoben vstup.

"Dveře vlastně tvoří čelní a zadní část vozu, takže se nenastupuje a nevystupuje z boku vozidla," vysvětluje Jiří Hofman.

Při pohledu na úzké vozítko leckoho napadne, jak dokáže udržet stabilitu v zatáčkách, když navíc umí jet i devadesátikilometrovou rychlostí. I na to mají plzeňští konstruktéři odpověď. Řešení trošku připomíná zvláštnost, kterou se vyznačovalo auto v jednom z filmů s Fantomasem, usmívá se Hofman.

"Abychom dosáhli stability, vyrobili jsme roztažitelnou zadní nápravu. Přímo za jízdy je schopna se roztáhnout a vůz pak na silnici dobře sedí," uvádí.

Dalším unikátem je pohon - kromě benzinové varianty mohou být vozy vybaveny i motorem hybridním, který kombinuje spalovací pohon a elektromotor.

Vývojáři plánují, že vozidlo by mělo mít několik využití. "Třeba jako druhý vůz do rodiny, vhodný pro městský provoz. Vzhledem k tomu, že je to vlastně motocykl, mohou ho využívat mladí lidé dřív než budou smět řídit auto. Navíc plánujeme úpravu pro invalidy," konstatuje Hofman.

Plzeňští konstruktéři spolupracují s rakouskou společností Banner, která dodává baterie pro hybridní pohon. Projekt se stal součástí evropského programu Eureka, který se zaměřuje na podporu mezinárodní výzkumné a vývojářské činnosti.

"V současné době hledáme vhodnou firmu, která by převzala velkosériovou výrobu. Základem je dostatečná výrobní kapacita a příbuzný výrobní program," říká tvůrce minimobilu.

A cena? "Závisí na mnoha faktorech, ale sto padesát tisíc korun je částka, která velmi zhruba může odpovídat. Ale říkat cenu je teď předčasné," prohlašuje Jiří Hofman.

Minivozítko z Plzně má být určeno hlavně mladým a na dopravu po městě. (20. srpna 2004)

Minivozítko z Plzně má být určeno hlavně mladým a na dopravu po městě. (20. srpna 2004)