Do Prahy se derou další levné aerolinie

  • 10
Do Prahy se chystají další letecké společnosti, které nabízejí levné letenky. K devíti nízkonákladovým aeroliniím se připojí švýcarská Helvetic a maďarská Wizz Air. Mapu míst, kam bude možné létat levněji než s klasickými aerolinkami, rozšíří o Budapešť a polské Katovice.

Wizz Air ještě cenu letenek neoznámil. Do Curychu vyjde jednosměrná letenka zakoupená na začátek dubna na necelé čtyři tisíce korun.

Nedávno řady převážně západoevropských levných aerolinek létajících do Prahy rozšířil i první tuzemský zástupce.

"V nejbližší době se chystáme začít létat do Německa, nejvíce uvažujeme o Hamburku," říká šéf Travel Servisu Roman Vik, jehož společnost začne od května pod názvem SmartWings létat také jako nízkonákladový dopravce.

Kromě Hamburku plánuje lety do Paříže, Madridu, Curychu, Amsterdamu a Kodaně za ceny okolo patnácti set korun za jednosměrnou letenku. Podle Vika bude moci jít cena časem i dolů. Zpočátku bude firma nabízet letenky i přes prodejní agentury.

"Prodávat jen přes internet si budeme moci dovolit, až si Češi na tento způsob objednávání a placení zvyknou," vysvětluje Vik. To, že nízkonákladové aerolinie přispívají k růstu provozu na pražském letišti v Ruzyni, potvrzuje i jeho správa.

"Jen za loňský rok přivezly přes devět procent všech cestujících," říká šéf letiště Martin Kačur. To představuje zhruba 680 tisíc lidí. Pro srovnání, nejvíce využívají pražské letiště národní České aerolinie, které loni převezly přes 3,5 milionu cestujících, a Ruzyň tak plní zhruba ze 47 procent.

Velmi jim pomáhá členství v letecké alianci SkyTeam, protože Praha se stává pro další partnery v alianci, jako Air France či americkou Deltu, přestupním bodem při letech dále na východ.

Ani nízkonákladové letecké společnosti nechtějí zůstat pozadu a uvažují o spojování. Samostatně se specializují jen na konkrétní linky, kde jsou schopny nabízet dobré ceny. "I nás už oslovily, abychom se do takové aliance zapojili," říká Vik s tím, že zatím nemůže prozradit podrobnosti.

Nedávno spojenectví potvrdil německý Happag Loyd Express a italské Volareweb.com, které z Prahy létají do Milána a Benátek. Tvrdá konkurence mezi leteckými společnostmi a především rozlet levných aerolinek v Evropě dramaticky snížil ceny i u klasických společností.

Zatímco například koncem roku 2001 nabízely ČSA nejlevnější letenky z Prahy do Londýna za 8,5 tisíce korun, teď stojí necelé tři tisíce korun.

Na Ruzyni se příští roky zapotíme, říká šéf letiště
Loni pražským ruzyňským letištěm prošlo rekordních více než sedm a půl milionu cestujících. Kapacita letiště je přitom o milion lidí nižší.

"Jde o takzvanou architektonickou kapacitu, která pracuje s průměrnými údaji. Ve skutečnosti je možné dosáhnout určitými opatřeními i většího počtu cestujících," vysvětluje šéf České správy letišť Martin Kačur.

Jaká opatření dovolí neustálý růst počtu odbavených lidí?
Mluví se o takzvaných úzkých hrdlech. Jde o odbavovací přepážky, jejichž počet jsme zvýšili, stejně tak počty pasových kontrol. Pro přestupové lety už funguje zvláštní třídírna zavazadel. Přidáváme počet stojánek pro letadla.

Nyní pracujeme na takzvaných rychlých výjezdech z přistávací dráhy, které umožní uvolnit ji pro další letadlo rychleji.

Vyřeší problémy nový terminál?
Určitě, ale ten bude hotový až za dva roky. Budou to perné a dlouhé dva roky.

Kolik počítáte, že letos projde Ruzyní lidí?
Předpoklad je letos asi 8,1 milionu lidí.

Kolik letiště snese?
Odhady počítají, že by mělo zhruba devět milionů lidí ročně ještě snést.

Nebudou si cestující šlapat po hlavách?
To ne, ale delší fronty a mírně menší komfort to pro cestující dočasně může znamenat. Bude to náročnější na koordinaci všech činností.

Co způsobuje největší problémy?
Limitem je kapacita dráhy, proto se pracuje na projektu paralelní dráhy. Problémem jsou i zpoždění letadel, kdy se pak vše valí na sebe. Situaci komplikují i příchody cestujících na poslední chvíli. Počet odbavovacích míst je omezený a tvoří se fronty.

Pokud vás trápí podobné záležitosti, či jste se s něčím podobným setkali, dejte nám vědět. Rádi vaše podněty využijeme při vzniku dalších textů. Nezapomeňte uvést kontakt, nejlépe i telefonický.
Děkujeme.
Ekonomická redakce MF DNES (ekomfdnes@mfdnes.cz)

,