Čínské motorky zaplavují Česko, prodalo se jich o 20 procent více než loni

  2:11aktualizováno  2:11
V ulicích českých měst přibývá automobilů i zácp a cena benzinu roste. Proto se stále více lidí poohlíží po motocyklech – za první pololetí se jich prodalo o desetinu více než před rokem. Spíše než pocity závodníků mistrovství světa však Češi v jednostopých vozidlech hledají levný dopravní prostředek.
Motorek z Číny v Česku výrazně přibývá. Ilustrační foto.

Motorek z Číny v Česku výrazně přibývá. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to ze statistik Svazu dovozců automobilů, které ukazují raketový nárůst zájmu o levné skútry, nejčastěji původem z Číny.

Oproti loňskému pololetí vzrostly prodeje motocyklů z nejlidnatější země bezmála o dvacet procent. Naopak mírně klesl podíl tradičních japonských značek. Zatímco loni tvořil podíl prodaných čínských strojů do června zhruba 41 procent, letos to už bylo necelých 60 procent.

"Registrace a homologace nových motocyklů na evropském trhu je extrémně jednoduchá, proto se zde v poslední době objevují desítky nových značek, o kterých doposud nikdo neslyšel," řekl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů.

Podle něj se tak často stává, že po koupi levného neznačkového stroje například v hypermarketu lidé zjišťují, že chybí kvalitní servis a pokulhává i spolehlivost.

 Motocykly v Česku - prodej nových strojů  
 Země původu  Počet   Tržní podíl
 1. pololetí 2007  
 Čína  5 715  41 %
 Japonsko  3 967  29 %
 Itálie  710  5 %
 Ostatní  3 436  25 % 
 Celkem  13 830  100 %
 1. pololetí 2008  
 Čína  8 978  60 %
 Japonsko  3 937  26 %
 Itálie  906  6 %
 Ostatní  1 279  8 %
 Celkem  15 100  100 %
 Pramen: SDA  

Schválení na dálku
Čeští dovozci totiž nemusí schvalovat motocykly pro provoz v Evropě jen prostřednictvím tuzemských pověřených zkušeben, jako je například TÜV-SUD Auto či Dekra. Mohou si o homologaci zažádat například v Nizozemsku či Velké Británii. Tamní zkušebny mají pobočky v Číně, kde probíhá evropský schvalovací proces přímo u výrobce.

"Kontroly v Číně nejsou zdaleka tak kvalitní a podrobné jako v Česku. Navíc trvají kratší dobu a jsou výrazně levnější. To se pak odráží v kvalitě motocyklů, které se k nám z Číny dostanou," uvedl Pavel Brída, majitel společnosti Motoscoot, která v Česku patří mezi největší prodejce motocyklů.

I Brída má ve své nabídce stroje z Číny, všechny však podle jeho slov byly vyvinuty na základě podkladů z Česka a v tuzemsku prošly i schvalovacím procesem. Podle Brídy u nás trvá celý proces od dodání motocyklu od výrobce až po schválení pověřenou zkušebnou zhruba šest měsíců a stojí kolem půl milionu korun.

"Pokud si to nechá někdo udělat v Číně, bude to mít se vším do dvou měsíců a zaplatí za to 15 až 18 tisíc dolarů, tedy o polovinu levněji," říká šéf Motoscootu.

S tím však nesouhlasí expert na certifikace českého zastoupení TÜV-SÜD Auto Jan Hnilica. "Nepředpokládám, že by si nějaký náš evropský konkurent dovolil schvalování šidit. Kratší homologace je daná spíš tím, že přímo u výrobců fungují takové procesy jako na běžícím pásu. Problémy s kvalitou spíš přisuzuji tomu, že se může často lišit úroveň a kvalita zkoušených vzorků a těch, které pak do Evropy dorazí," řekl Hnilica.

V Česku se stálá kvalita hlídá takzvanými ověřeními shodnosti, kdy po určitém čase musí prodejce dodat motocykl k opětovnému přezkoušení. Podle Hnilici bývají častým problémem čínských mopedů zvýšené hodnoty emisí a hluku.

 Nejprodávanější 
 Značka  Prodaných kusů
 Yamaha  1 265
 Honda  1 188
 Suzuki  1 137
 Kymco  606
 Acces  520
 Pramen: SDA 
 pozn.: Prodej za 1. pololetí 2008 

Silná koruna skútrům přeje
Posilující koruna a slabý dolar v uplynulých 6 měsících nahrávaly zlevňování čínských motocyklů, neboť většina prodejců nakupuje právě v americké měně. Podle Brídy příznivý vývoj kurzu částečně sráží fakt, že čínské fabriky mírně podražily. Levný dolar s eurem mají vliv i na prodej velkých motocyklů.

"Trh s kvalitními motorkami je v útlumu," říká Petr Marian, šéf firmy Mari Moto, která je oficiálním dealerem strojů značky Yamaha. Ty patří v Česku k nejprodávanějším.

"Velké motorky zavedených výrobců totiž úspěšně dovážejí šedí dovozci, protože oficiální importéři měli v první polovině roku nastaveny příliš vysoké ceny," vysvětluje důvody poklesu Marian. Podle něj přišlo všeobecné přecenění, které zohlednilo aktuální kurz eura a koruny, u Yamahy teprve minulý týden.

"Zlevňovali jsme v průměru o deset procent. Podobně se chová celý trh," dodává. Srovnávají se tak ceny, za něž lze koupit stejný model nové motorky u nás a například v Německu.

Odtamtud se podle Mariana také v prvním pololetí letošního roku dováželo nejvíc nových strojů mimo oficiální dealerské sítě. Někteří čeští obchodníci se dostali přímo do velkoobchodních skladů v Německu nebo v Nizozemsku. Ceny však byly oproti Česku nižší i u běžných zahraničních dealerů.

Autoři: ,

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Američané zaplavují trhy ropou z břidlic. Hrozí klimatická katastrofa

Těžba břidlicové ropy.

Díky těžbě ropy z břidlicových podloží Spojené státy překonaly Saúdskou Arábii i Rusko a staly se světovým lídrem v...

Demagogie, na kterou doplatí všichni, kritizují umělci návrh autorského zákona

Petr Janda

Senát v prosinci schválil návrh změny autorského zákona, podle kterého by za užití hudby už nemusely některé provozovny...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

Ilustrační snímek

Kdo na silnici nemyslí, zaplatí na pokutách zase o něco více. Ministr dopravy Dan Ťok připravil revoluční změnu...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Další z rubriky

A nechcete náhodou garáž? Předkupní právo obyvatel domu může brzy skončit

Studenti zde mají garáž pro kola, stejně tak jako podzemní garáž pro auta.

Poslance čeká schvalování novely občanského zákoníku, která má zavést výjimku z předkupního práva pro garážová stání....

Babiš chce moderní Česko, plánuje větší investice do vědy a výzkumu

Místopředseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace (RVVI) Karel Havlíček a...

Rada pro výzkum, vývoj a inovace ve středu schválila Inovační strategii ČR 2019-2030, díky, které by se Česko mohlo...

Počet návštěvníků pražské O2 areny překročil 10 milionů

Chinaski na závěrečném koncertu turné k desce Není nám do pláče 16. listopadu v...

Branami největší české multifunkční haly prošel v neděli návštěvník s pořadovým číslem 10 milionů. Návštěvnost haly...

Najdete na iDNES.cz