Vyplývá to z údajů společnosti Global Blue, která zprostředkovává vracení DPH turistům ze zemí mimo EU. Podle nich Číňané letos na podzim utratili za jeden nákup v průměru 15 tisíc korun, kdežto Rusové nechali na kase zhruba 6 600 Kč a Američané 9 700 Kč.
"Z našich průzkumů vyplývá, že nákupy jsou u Číňanů při návštěvě jiných zemí na prvním místě. Platí také to, že když už Číňan vycestuje do Evropy, patří k vysoké příjmové třídě," vysvětluje Adéla Kupková ze společnosti Global Blue, proč Číňané tak rádi nechávají v obchodech hodně peněz.
Turisté v ČRNěmecko - 1 386 970 Zdroj: ČSÚ, Počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních za rok 2011, vybrané země |
Chuť Číňanů nakupovat v Česku se zvýšila hlavně v posledním roce, kdy tržby za období srpen až říjen stouply meziročně o 84 procent a jejich podíl na celkových nákupech cizinců tak dosáhl již 15 procent (loni 11,2 procenta). U Rusů se nákupní apetit zvýšil za stejné období jen o třetinu a jejich podíl na útratách zůstal na úrovni 37 procent.
Podle Kupkové přitom platí, že Číňané utrácejí nejvíc peněz, i když se jejich nákupy sečtou za celý rok. "Každá národnost má jiné období, kdy u nás utrácí nejvíc peněz. Rusové například nejvíc nakupují o Vánocích, kdy mají jejich obchody zavřeno. I v celoročním součtu však platí, že nejvíc peněz utrácejí Číňané, a to zhruba 13 až 16 tisíc na jeden nákup, kdežto Rusové zhruba šest a půl tisíce," dodává Kupková.
Obliba Česka u Číňanů roste
Číňané jsou tedy lukrativní zákazníci, i když jich do Česka v porovnání s ostatními cizinci zatím tolik nejezdí. Podle údajů ČSÚ loni přenocovalo v hromadných ubytovacích zařízeních "jen" necelých 110 tisíc Číňanů, kdežto Američanů bylo například 315 tisíc a Rusů 560 tisíc.
Číňany je však dobré sledovat nejen proto, že hodně utrácejí, ale také proto, že jich na dovolenou vyráží do ciziny stále víc. Do Česka jich letos podle odhadů analytické společnosti Mag Consulting, který připomněla ČTK, přijede 145 tisíc, což je zhruba o třetinu více než loni.
Číňané v Česku podle údajů Global Blue nejvíce nakupují módu a oblečení, které tvoří zhruba polovinu jejich nákupů, dále pak sklo a hodinky a šperky (28, resp. 13 procent). U Rusů oblečení a móda dominuje, tvoří zhruba dvě třetiny všech nákupů, další zboží zaujímá v ruských útratách jednotky procent.
Země | Průměrná útrata na jeden nákup (08-10/2012 v Kč) | Nárůst celkových tržeb (08-10/2012 vs. 08-10/2011 v %) | Podíl na celkových útratách (08-10/2012 v %) |
Rusko | 6 614 | 35,44 | 37,37 |
Čína | 15 004 | 83,94 | 15,17 |
Taiwan | 12 062 | 38,06 | 5,61 |
USA | 9 735 | 35,69 | 4,27 |
Japonsko | 8 981 | 20,89 | 2,70 |
Ukrajina | 8 176 | 44,72 | 2,54 |
Brazílie | 7 775 | 9,24 | 2,39 |
Izrael | 4 501 | 36,23 | 2,35 |
Zdroj: Global Blue Czech Republic; Čísla se vztahují pouze na turisty ze zemí mimo EU, kteří využijí službu Tax Free, nakoupí nad 2000 Kč. Čísla nezahrnují útraty za služby a potraviny a alkohol. |