Neděle 23. února 2020, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 23. února 2020 Svatopluk

Sasové drtí Čechy v nákupní turistice. Láká je levné zboží, kvalita ne

  12:04aktualizováno  12:04
Z příhraničního Saska jezdí do Česka více německých turistů než Čechů opačným směrem. V Česku nakupuje 44 procent dotázaných obyvatel Saska, z dotázaných Čechů ale jezdí do této spolkové země pouze každý třetí. Zatímco oba národy míří hlavně za nižšími cenami než najdou doma, čeští nákupní turisté navíc vyhledávají i kvalitu a značkové zboží.

Pohled do jednoho z největších nákupních domů v Drážďanech - Centrum Gallery na Prager Strasse. | foto: Jan Veselý, MF DNES

Vyplývá to z průzkumu pro Průmyslovou a obchodní komoru v Saské Kamenici (německy Chemnitz). Němce i Čechy láká za hranice především cena, Češi však navíc zároveň chtějí i kvalitní a značkové zboží. Na kvalitu hledí čtvrtina dotázaných Čechů, ale jen 11 procent Němců.

Dva stejné rodinné nákupy: v Německu o pětinu levnější

Spokojenější s výběrem zboží ve své zemi jsou Němci, u kterých rozmanitost nabídky není tak silným argumentem k nákupům za hranicemi. Za širší nabídkou jezdí 16 procent Čechů, ale jen sedm procent Sasů.

Do Saské Kamenice na jihozápadě Saska, na niž se průzkum zejména zaměřil, se vrací několikrát do roka 87 procent dotázaných Čechů. Necelá pětina dokonce utrácí v Německu část z každé výplaty.

Nejvíce se vyjíždí za potravinami

"Na tuto stále rostoucí skupinu zákazníků nejsou obchodníci a restauratéři ještě dostatečně připraveni," soudí Ilona Rothová z IHK. Na rozdíl například od Drážďan patří podle ní v Saské Kamenici a okolí české nápisy v prodejnách nebo dvoujazyčné jídelní lístky v restauracích zatím spíše k výjimkám.

Podle průzkumu přitom Češi v Sasku průměrně za jednu návštěvu utratí mezi 51 a 100 eury (zhruba 1 300 až 2 500 Kč). Nejvíce podle IHK nakupují potraviny, drogistické zboží, oblečení a zábavní elektroniku.

Přibývá nápisů v češtině

Výraznou orientaci českých zákazníků na kvalitu potvrzují i sami obchodníci v Sasku. "Češi vyhledávají jen značkové zboží," řekl Freie Presse majitel prodejny se sportovním vybavením v Marienbergu Wolfgang Ehnert. Ten kvůli rostoucímu zájmu Čechů o nakupování za hranicí do obchodu najal i český personál.

"Hranice už pro nás není žádné téma," tvrdí Ehnert. Na příliv českých zákazníků reagovalo také nákupní středisko Galeria Kaufhof v Saské Kamenici, která se chystá opatřit své prostory orientačními tabulkami v češtině. "Cíleně také hledáme reklamní možnosti v Česku," doplnil vedoucí centra Karl Doersch.

Tuto praxi už několik let uplatňuje saská metropole Drážďany a i díky tomu každý rok zaznamenává nárůst počtu návštěvníků z Česka. Těch letos podle tamní turistické centrály přijelo o 15,5 procenta více než loni, a to převážně na jednodenní pobyty spojené zejména s nakupováním. Množství Čechů, kteří ve městě ležícím půl hodiny jízdy autem od českých hranic přenocovali, stouplo meziročně o 6,6 procenta.

Výsledky průzkumu, který pro Průmyslovou a obchodní komoru IHK vypracovala univerzita v Plzni spolu s Technickou univerzitou v Saské Kamenici, zveřejnil regionální deník Freie Presse.

Autoři: ,

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

Nemocenské pojištění skončilo loni po 10 letech v minusu 3 miliard korun

Nemocenské pojištění se loni poprvé po deseti letech propadlo do minusu – tedy vybralo se na něm o tři miliardy méně,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Online prodejci ničí vrácené zboží. Vyjde to levněji, než kdyby ho darovali

Velcí online prodejci ničí zboží, které jim zákazníci vrátí zpět. Jen v Německu se každý rok odhadem zlikvidují výrobky...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky
Premium

Hezky ručně. Češi si oblíbili samoobslužné automyčky

Ruční mytí aut v samoobslužných boxech zažívá v posledních čtyřech letech rozkvět. Jejich počet lidé z branže odhadují...

Čtyřicet procent vydavatelů dluhopisů je vysoce rizikových, tvrdí analýza

Téměř 40 procent dluhopisových emitentů s prospektem je vysoce rizikových. Vyplývá to z analýzy serveru...

Stravenky, nebo peníze na ruku? Souboj o zaměstnanecký benefit začíná

Přinutí stravenky člověka chodit do restaurací, nebo je pro něj lepší, když dostane peníze? Vláda píše zákon, který dá...

Lahvové pivo nižší daní nepodpoříme, řekla Schillerová v Rozstřelu

Největší českou daň z hlediska příjmů do státního rozpočtu čeká od prvního května řada změn. Největší rozruch však v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz