ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Barevné katalogy plné lákavých zájezdů končí. Cestovky šetří na papíru

  • 20
Statisíce pravidelných klientů cestovních kanceláří budou letos očekávat katalogy s nabídkou letních zájezdů ve svých poštovních schránkách marně. Kvůli turbulentní situaci na trhu zájezdů se většina velkých cestovních kanceláří rozhodla přestat nabídky tisknout na papír. Spolehnou se na internet.

Katalogy vytištěné na křídovém papíře s ročním předstihem totiž nedokážou držet krok s překotným uzavíráním a otevíráním zemí, změnami bezpečnostních pravidel a masivními výkyvy cen. Ačkoliv se může na první pohled zdát, že odklon od papírových katalogů jen kopíruje trend nástupu nových médií, v oblasti cestovního ruchu tento krok jednoznačně ilustruje změnu postoje klientů k cestovním kancelářím.

Během předchozích let ekonomické konjunktury cestovní kanceláře začínaly prodávat letní zájezdy ještě v době, kdy vrcholila stávající sezona. Díky výrazným slevám až třetina jejich klientů nakupovala zájezdy s mnohaměsíčním předstihem.

Letošní začátek prodeje je naopak vlažný, část cestovních kanceláří zatím ani do prodeje nepustila kompletní nasmlouvané kapacity na příští léto. „Lidé mají zkušenost z letošního roku a příliš se do včasných nákupů nehrnou,“ říká Ondřej Rušikvas, výkonný ředitel cestovní kanceláře BlueStyle.

Právě BlueStyle je jednou z cestovních kanceláří, která mnohaletou tradici „odpískala“ nadobro. Už v předchozích letech nicméně její katalogy neobsahovaly jeden z hlavních ukazatelů, podle nichž si lidé zájezdy vybírají, tedy ceník. Od zrušení tisků kancelář očekává několikamilionovou úsporu, což podle Rušikvase v balíku peněz určených na marketing není zanedbatelné.

Na léto ani pomyšlení

Největší část nyní objednávaných zájezdů na příští léto připadá podle mluvčí FIRO-tour Lucie Frnochové na klienty, kteří tím využívají neuplatněné vouchery z letošní sezony. Klienti, kteří by zájezd hradili standardním způsobem, spíše vyčkávají, uvedla mluvčí cestovní kanceláře, která na sebe nedávno kvůli ochraně před věřiteli vyhlásila memorandum, čímž zmrazila svoje závazky vůči dodavatelům.

Cestovky ruší zářijové zájezdy do exotických zemí, kde platí omezení

Cestou definitivního přechodu na online nabídku zájezdů se ubírají cestovní kanceláře Fischer a Exim tours. „Už v posledních letech jsme katalogů tiskli méně než dřív. Současná koronavirová pandemie tento přerod jen urychlila,“ uvedl mluvčí Fischeru Jan Bezděk. Lidem, kteří si nechtějí nabídky procházet na internetu, propojené cestovní kanceláře nabízejí možnost využití call centra, kde klientům poradí operátoři.

Naopak cestovní kancelář Čedok distribuci katalogů lyžařských zájezdů, zimní exotiky a poznávacích zájezdů na příští léto zahájila. Pobytové zájezdy, tedy klasické koupání u moře, budou následovat. Dohromady kancelář rozešle stálým klientům a do poboček 100 tisíc katalogů, doplnila mluvčí Čedoku Eva Němečková.

Kamenné prodejny covid posílil

Zatímco zavření hranic a následná omezení uspíšily konec papírových katalogů, pro další klasické prodejní kanály to neplatí. Příkladem mohou být kamenné prodejny, na něž se podle oslovených zástupců cestovních kanceláří řada klientů obracela při vyřizování reklamací a zjišťování informací během nejisté letní sezony.

Po skončení prvního nouzového stavu a spuštění prodejů zájezdů do zemí povolených koronavirovým semaforem se pak rovněž u části cestovních kanceláří zvýšil podíl zájezdů (nikoliv celkový počet) zakoupených u živého prodejce oproti onlinu.

Voucher za zrušený zájezd vzít nemusíte. Cestovní kanceláře mají vracet peníze

Ceny nájmů a nutnost osekat náklady sice počet klasických prodejních míst snížil, ale ke zrušení sítě se žádná z významných cestovních kanceláří i kvůli výše uvedenému nechystá.

Protože zájem klientů zatím není vysoký, ani nabídka cestovních kanceláří není široká. „Nabízíme zatím vybrané destinace na řeckých ostrovech a první kapacity v Itálii a Chorvatsku, hlavně s autobusovou dopravou. V prodeji zatím není Sicílie ani Sardinie, tedy destinace obsluhované letecky,“ tvrdí Frnochová s tím, že během tohoto týdne by mělo přibýt Turecko a Bulharsko.

Rozjezd příští sezony nepůsobí optimisticky, nicméně kanceláře hlásí letos překvapivě slušnou obsazenost zájezdů. Ta je kvůli opatřením omezená prakticky jen na Tunisko či Kanárské ostrovy, tedy země, které od klientů nevyžadují testy ani karanténu. Podle Rušikvase ale zhoršující se epidemiologická situace působí paradoxně tak, že pobyt v tuniských hotelových resortech, kde se mimo jiné hostům pravidelně kontroluje tělesná teplota, je bezpečnější než pohyb po Praze.