"Dělají to hlavně v Německu. Lidé si tam na to zvykli. Místní prodejci to nabízejí zatím zřídka, protože mají strach, že to Češi nekoupí," říká Petr Chylík z internetové agentury Last.cz, jež sama prodává místa na dokončovanou loď Costa Luminosa, která vyrazí na první plavbu v květnu.
Cestovky lákají lidi na virtuální obrázky proto, že si dohadují kontrakty s ubytovnami rok až dva dopředu, kdy se hotel teprve začíná stavět. Hoteliér ho pak po dostavění musí naplnit, aby se mu vrátila velká investice.
V cizině sleva, v Česku ne
"Je zde riziko, že v prvních termínech budou nějaké malé nedodělky, ale hotely a kanceláře právě proto nabízejí na tyto zájezdy až 50procentní slevy na ubytování," vysvětluje Chylík. Podle něho to může být pro turisty, kteří nejsou puntičkáři, příjemná kompenzace.
V tuzemsku však Češi slevu za "přimhouřené oko" nad případnou horší kvalitou v ceně zájezdu nevidí.
"U nás není běžné, že jsou na takovéto zájezdy poskytovány slevy. Virtuální obrázky se však v Česku nabízejí výjimečně," tvrdí Michal Tůma ze společnosti Invia.cz, jež na webu nabízí zhotovené vizualizace hotelu Apollo Blue Palace na řeckém ostrově Rhodos.
Tyto obrázky, jež všem českým i zahraničním prodejcům dodala německá cestovní kancelář Neckermann, zobrazují například palmu a bazének tak, že vedle něj stojící hotel vypadá jako malá krabička sirek.
"Takovouto zpackanou fotomontáž, to jsem ještě neviděl. Je to úsměvné," komentuje obrázky mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.
Pokud však hotel bude dostavěn včas a po chodbách nebudou běhat uklízeči s mopem či elektrikáři se žárovkami, tak podle něho není třeba poskytovat slevy.
"Pokud to hrozí, tak by na to seriózní kancelář měla upozornit," uvedl.
Podle tuzemských agentur však nedodělky u tohoto konkrétního zájezdu nehrozí, protože hotely v letovisku už stojí.
"Fotografie budou společností Neckermann v co nejkratší době aktualizovány," říká Zdeňka Bartošová z agentury eTravel.cz, jež tento zájezd také nabízí.