České zákazníky láká luxusní zboží

  • 84
Do Česka dorazil hlad po luxusu. "Trh vypadá dobře. Myslím, že Češi tomu začínají přicházet na chuť," říká Lenka Vejvalková z firmy Prospekta móda, která v Praze provozuje obchody Versace, Ferragamo, Hermes. A na jaře se v Pařížské chystá otevřít oddělení Dolce & Gabana.

Nedávno byl v této módní ulici otevřen i obchod s oblečením Christian Dior. A obchod Louis Vuitton, který je přes ulici, už hledá větší prostory.

"Kromě Prahy uvažujeme i o Karlových Varech, tam taky registrujeme zájem," říká Lisa Youngová, šéfka Louis Vuitton pro střední Evropu.

"Český trh má určitě rostoucí potenciál, máme dokonce zákazníky mimo Prahu, kteří jedou dvě hodiny autem, aby si u nás nakoupili," dodává Youngová.

"Každého půl roku se tady otevírá nový obchod a v Pařížské ulici už je jich docela dost i na kupní sílu Čechů," souhlasí Vejvalková. Více než polovina zákazníků jsou sice turisté, ale češtiny v obchodech přibývá.

NENECHTE SI UJÍT
dolar
Domácí fondy: je konec optimismu?
Světové akcie mají za sebou výrazně volatilní týden. Jak jsou na tom české?
pero
V životopise se nevyplatí lhát
Zalhat v životopise zkusila třetina dotázaných Čechů. Byli potrestáni?
obchod, market, nákup
Mince, Halíř, Clever a spol.
Výrobky se značkou obchodu hlásají nízkou cenu za vysokou kvalitu. Co lze čekat?

Krize luxusu pomáhají
Luxusní zboží zažilo své těžké chvilky, když americké peněženky svíral strach z terorismu a ty japonské obava z epidemie SARS. Ale letos si prodejci libují a strašáka v podobě drahé ropy se nebojí. Obavy z nejistoty se nejlépe překonávají, když člověk v obchodě trochu pustí žilou své peněžence.

V Evropě výrobcům luxusu nahrává do karet také více důchodců. Lidé buď zůstávají svobodní, nebo uzavírají manželství později a mají méně dětí, takže jim zůstane více na útratu, uvedla poradenská firma Boston Consulting Group.

Skoro o třetinu stoupl už letos prodej luxusního zboží v USA, a v Hongkongu, který je stále hlavní zásobárnou Číny, dokonce o více než polovinu, uvedl časopis Time.

Podle agentury Mintel má světový trh s luxusem do roku 2008 dosáhnout rekordního objemu 2,64 bilionu korun. Loni se za nejnovější módu, doplňky, šperky, hodinky a kosmetiku utratilo 1,82 bilionu korun.

Velikost českého trhu s luxusem se spíše jen odhaduje. Například Komerční banka před třemi lety vydala 54 tisíc zlatých a business VIP karet, loni už jich bylo 65 tisíc. V Česku je navíc zájemce o luxus znevýhodňován, protože výrobky jsou zde často dražší než na Západě.

Španělská turistka Carmen si sice chce v Pařížské ulici v Praze něco koupit, ale spíš "jako vzpomínku". Pásek z nové kolekce Louis Vuitton za 8450 korun, který si prohlížela, si raději koupí v Madridu, kde jej dostane o tisíc korun levněji.

Zlatá střední třída
I když nejvíc zákazníků je z řad bohatých, luxus začíná pronikat i mezi "průměr" a ve frontách na drahé modely se začínají tísnit i příslušníci horní vrstvy střední třídy.

Svět velkého luxusu si toho začíná všímat. Slavný návrhář módní značky Chanel Karl Lagerfeld nedávno sestoupil z výsluní přehlídkových mol, kde ještě minulý týden oblékal do stotisícových modelů hollywoodskou hvězdu Nicole Kidmannovou, a připravil kolekci pro švédský obchodní řetězec H&M, který nabízí oblečení za stovky korun i v českých hypermarketech.