Firmy cítí, že v komunitní síti, kde se sdružuje stále více Čechů, nemohou chybět. Dobrou příležitost k tomu dostaly letos v březnu. Od té doby si mohou zakládat veřejné profily, které se podobají osobním stránkám. Návštěvníci na nich komentují události, hodnotí zboží, vkládají fotografie nebo se jen baví hrou či soutěží.
Nyní má na Facebooku profil asi deset tisíc firem a institucí, ještě v červnu to byly čtyři tisíce. "Výhody jsou v návštěvnosti stránek a zvýšení nákupů, naše očekávání jsou splněna," pochvaluje si Radek Hrachovec z firmy Baťa. Výrobce obuvi nasbíral deset tisíc fanoušků a díky profilu se zvýšila návštěvnost podnikového webu.
Je to levnější než normální internetová reklama. |
Prodejce elektroniky Datart dává na Facebooku prostor diskusím svých zákazníků. Vyberou si například televizor a nabízejí svým kamarádům, aby okomentovali jeho kvalitu.
"Když vám kamarád v hospodě poradí ´tohle je dobré´, tak do toho půjdete, pokud mu věříte," vypráví ředitel Datartu Pavel Sláma, jak stoupá obliba nástroje, pomocí kterého se uživatelé propojí s elektronickým obchodem a zároveň si nechají poradit od kamarádů, jaké zboží je dobré. Síť elektroobchodů nedávno oznámila, že vstupuje i na mladší a v Česku zatím "neobjevenou" komunitní síť Twitter.
Zájem mají i živnostníci
Profil na Facebooku si mohou firmy udělat zdarma samy, velká část ale raději volí snadnější cestu - zadá tento úkol reklamní agentuře. Ta může stránku spravovat a vylepšovat například tím, že vymýšlí soutěže a hry.
"Facebook je většinou levnější než normální internetová reklama. Kampaň se finančně pohybuje podle toho, co klient od Facebooku očekává. Kompletní profil včetně vývoje aplikací, her, a placených odkazů se ale může dostat až k padesáti tisícům." počítá Sandra Gligičová z agentury Sun Marketing.
Hraje se hlavně na to, aby Facebook lidé nebrali jako reklamu. |
Firmy na Facebook přicházejí i proto, že mají od lidí rychlou zpětnou vazbu. "Nedávno jsme vyhlásili casting, který umožní zájemcům zahrát si v reklamě Vodafonu. Naši fanoušci na Facebooku nám krátce po vyhlášení castingu navrhli vylepšit jeho podmínky, což jsme obratem udělali," vzpomíná mluvčí Vodafonu Miroslav Čepický.
IDNES.CZ NA FACEBOOKU SLEDUJTE ZDE |
"Čekáme, že se později rozjedou diskuse, kde si lidé budou vyměňovat zážitky, fotky, ale i informace a doporučení," říká Tomáš Rejka z Exim Tours, která nedávno na Facebook vstoupila. Přínos nového komunikačního kanálu zatím hodnotit nechtěl.
Vyměnili kamarády za hamburgery
Využívání Facebooku firmami není ve světě nic neobvyklého. V zahraničí v tom naopak došly ještě dál. Například americký Burger King měl loni jednu z reklamních kampaní založenou na oblibě této sociální sítě. V soutěži Whooper Sacrifice dostal každý uživatel Facebooku zdarma hamburger za to, že se "zbavil" deseti svých virtuálních kamarádů.
"Šlo o to, aby se o tom psalo a mluvilo, a to svůj účel splnilo," zhodnotil kampaň Miroslav Pomikal z reklamní agentury Young and Rubicam. Úspěch kampaně dokládá i finální počet obětovaných kamarádů. Lidé v Americe vyměnili 234 tisíc virtuálních přátel za 23 400 hamburgrů.