Podle ministerstva dopravy se tímto krokem zprůhlední podnikatelské prostředí na české železnici, neboť jeden dopravce nebude zároveň zajišťovat provoz a funkčnost kolejí.
"Pro všechny železniční dopravce se vytvoří zcela jednoznačně rovné, prokazatelné a nediskriminační podmínky přístupu na železniční dopravní cestu," psalo v materiálu pro vládu ministerstvo.
Firmě koleje patří, ale sama je opravovat nesmí
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nyní plní funkci vlastníka. Organizace je tak zodpovědná za správné fungování kolejí, sama ale nemá povolení k provozování dráhy a kapacity na zajištění provozuschopnosti.
Jde například o údržbu tratí, zabezpečovacích zařízení nebo trakčního vedení. Proto se o koleje starají na základě smlouvy České dráhy, což by mělo skončit právě v dubnu.
České dráhy už nebudou vydávat jízdní řády
Společnost bude také podle rozhodnutí vlády v budoucnu sestavovat a vydávat jízdní řád platný pro českou železnici. Dosud tak činí České dráhy, ačkoli nejsou provozovatelem všech vlaků.
SŽDC od roku 2004 zajišťuje organizaci i výstavbu a modernizaci nových tratí a vedle Ředitelství silnic a dálnic je v České republice největším investorem do dopravní infrastruktury.
Kromě tisíců zaměstnanců převezme společnost od drah i majetek v odhadované hodnotě 9,5 miliardy korun.
Ke včerejšímu rozhodnutí vláda přistoupila tři dny po oddělení nákladní dopravy Českých drah do samostatné dceřiné společnosti ČD Cargo.