Zastaralé německé vozy poskytují větší komfort než většina českých rychlíků. Ilustrační foto.

Zastaralé německé vozy poskytují větší komfort než většina českých rychlíků. Ilustrační foto. | foto: iDNES.cz

České dráhy koupí sto ojetých vagonů z ciziny

  • 239
České dráhy přišly s novým plánem, jak vylepšit komfort cestování. Během letošního roku chtějí nakoupit stovku ojetých vagonů druhé třídy z ciziny, kterými částečně nahradí dosluhující rychlíkové vozy vyráběné převážně na konci 60. a v 70. letech.

„V současné době jsou k dispozici například u německých drah,“ uvedl šéf ČD Josef Bazala.

Tamní dráhy mají starších vagonů nadbytek a například maďarské železnice jich v minulých letech od Němců nakoupily už tři stovky. O původu vozů však definitivně rozhodne výběrové řízení, které chtějí dráhy vypsat během února.

Přestože jsou německé vozy dvacet let staré, stále poskytují cestujícím vyšší komfort než stávající české vozy s koženkovými sedačkami a kupé pro osm lidí. Navíc by měly stát zhruba pětinu toho co zbrusu nové vozy.

„Odhadovat částku by bylo předčasné,“ říká mluvčí drah Ondřej Kubala. Podle propočtů MF DNES by ale cena jednoho ojetého vozu měla být mezi deseti a dvanácti miliony korun.

Nákup stovky ojetých vagonů ale pomůže zastaralé drážní flotile pouze částečně. Celkem se totiž po českých kolejích prohání přes šest stovek rychlíkových vozů 2. třídy starších dvaceti let, které dosud neprošly žádnou rekonstrukcí. „Nové“ vagony plánují dráhy nasazovat především na nejdůležitější expresní spoje.

„Díky tomu budou moci být ty nejstarší vagony zrušeny,“ uvedl Kubala.

Nákup ojetin ze zahraničí si pochvalují i zástupci ministerstva dopravy, které by letos mělo drahám zaplatit až 4,5 miliardy za provozování dálkových vlaků.

Za špatné vagony pokuty
„Věříme, že alespoň na nejdůležitějších tratích dojde ke zvýšení kvality rychlíků,“ řekl František Vichta, který na ministerstvu šéfuje oddělení koncepce a strategie na odboru veřejné dopravy.

Úředníci z ministerstva navíc od loňského roku začali kvalitu rychlíků více hlídat a případné nedostatky pokutovat. „Sankce byly uděleny třeba za nekvalitní sociální zařízení či jiné nedostatky v komfortu nasazovaných vozů,“ upřesnil Vichta.

Podle něj se nejednalo o pokuty v řádech deseti- či statisíců, ale spíše o řadu drobnějších sankcí. Už během dubna či května si polepší i cestující vlaky Inter a EuroCity.

České dráhy mají obdržet první ze série rekonstruovaných vagonů, které prošly už jednou modernizací na začátku 90. let. Slovenská společnost ŽOS Trnava, která vyhrála tendr na tuto rekonstrukci, dosazuje do vagonů klimatizaci, nová okna či sedadla. Celkem se tohoto vylepšení dočká čtyřicet vozů.