Railjety na pražském odstavném nádraží.

Railjety na pražském odstavném nádraží. | foto: České dráhy

ČD jsou opět v miliardovém zisku. Ve ztrátě skončila osobní doprava

  • 36
Zisk největšího tuzemského železničního dopravce se v loňském roce zvýšil o zhruba 200 milionů korun na 1,2 miliardy korun. Kladný výsledek hospodaření táhla nákladní doprava, osobní doprava skončila ve ztrátě 230 milionů korun.

To ve srovnání s rokem 2017 představuje meziroční propad o téměř dvě stě milionů korun. Podle vedení Českých drah mohou za ztráty v osobní dopravě nedostatečné platby objednatelů v regionální dopravě, nebo rostoucí cena nafty, elektřiny a množství výluk. 

Pozitivně se naopak projevil nárůst cestujících , který v posledním loňském čtvrtletí podpořilo i zavedení slev pro důchodce a studenty.  Celkem využilo služeb Českých drah 179,2 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,5 milionu. O kilometr se prodloužila průměrná ujetá vzdálenost na jednu jízdenku na 46 kilometrů a o procentní bod na 30 procent vzrostla i průměrná obsazenost vlaků.

„To je sice relativně nízké číslo, je ale potřeba vzít v úvahu, že většina výkonů připadá na regionální dopravu,“ uvedl generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec. V dálkové dopravě a v mezistátní dopravě je obsazenost vlaků výrazně vyšší. 

Naopak nákladní doprava státem vlastněné společnosti vydělala 663 milionů korun. I zde ale společnost zaznamenala meziroční pokles ziskovosti. Předloňský zisk nákladní dopravy představovaný společností ČD Cargo dosáhl podle informací zveřejněných ve výroční zprávě 746 milionů korun. 

Vloni ČD Cargo celkem přepravilo přes 68 milionů tun zboží, což v meziročním srovnání představuje nárůst o 2,3 milionu tun více. „S výjimkou černého uhlí a koksu zaznamenaly nárůst všechny komodity, nejlépe pak hnědé uhlí, dřevo a papírenské výrobky,“ uvedla společnost v tiskové zprávě.

Zvýšení zisku naopak společnost zaznamenala v oblasti správy majetku, která se meziročně zvýšila z 98 milionů na 262 v loňském roce. Celá skupina Českých drah, kam kromě zmíněného Carga spadá například Výzkumný ústav železniční, nebo správce datových sítí ČD Telematika, zaměstnává přes 23 tisíc lidí. Samotné České dráhy (ČD a.s.) pak necelých 15 tisíc.