Pivo - (c) profimedia.cz/corbis

Pivo - (c) profimedia.cz/corbis - Pivo - ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Češi už víc nevypijí, pivo míří ven

  • 20
Loni české pivovary dodávaly tolik značek, že skoro každý den v roce si pivař mohl dát jinou. Loňská produkce tuzemského národního moku byla nejvyšší za posledních deset let. Celkem se uvařilo 18,75 milionu hektolitrů, tedy tři a tři čtvrtě miliardy půllitrů.

Mezi nejprodávanějšími značkami vévodí Gambrinus, kterého se loni vypilo přes čtyři miliony hektolitrů.

"S pivními hvězdami je to stejné jako s jinými, musí se do nich investovat," komentuje to šéf Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

I když čeští pivaři stále vypijí nejvíce půllitrů na hlavu ve světě, víc nedokážou. Výroba pro domácí trh dokonce meziročně o pár procent klesla. Se 160 litry piva na osobu navíc významně podle Veselého pomáhají turisté.

Proto se české pivovary stále více obracejí na zahraničí. Loni se jim povedlo vyvézt o čtvrtinu více piva, celkem 2,64 milionu hektolitrů. A netýká se to jen velkých pivovarských skupin.

"Nalézt nová odbytiště pro české pivo se v loňském roce podařilo malým i velkým pivovarům a výroba i export trvale rostou," tvrdí Veselý. Export piva se za posledních pět let zvýšil o dvě třetiny.

Hodně tomu podle pivovarníků pomohl vstup do Evropské unie, čímž padly bariéry v nových členských zemích a hlavně se zjednodušila administrativa. Z osmačtyřiceti domácích pivovarů loni vyváželo jedenačtyřicet.

Přitom tři největší exportéři - Plzeňský Prazdroj, Staropramen a Budvar - vyvezli méně. Podle Veselého je to tím, že roste aktivita ostatních společností. Největším odbytištěm pro české pivo je Německo, Slovensko a Británie.

Domácí pivovary jsou v rukou 38 společností. Vedle klasických výrobců je v tuzemsku ještě 30 restauračních minipivovarů, z nichž nejstarší je pražský U Fleků, jehož historie sahá do roku 1499.

Nejvíce piva loni uvařila tradičně skupina Plzeňského Prazdroje, která s 8,45 milionu hektolitrů piva ovládá skoro polovinu českého trhu. Sekundovat plzeňským dokáže jen Staropramen a Budějovický Budvar.

V Česku se vaří hlavně výčepní piva a ležáky. Zatím málo významná, zato nejrychleji rostoucí je výroba nealkoholického piva, jež loni poprvé překročila jednoprocentní podíl na celkové produkci.

Letos podle pivovarníků počasí zatím nepřeje, ale celkově počítají s dalším růstem produkce. "Co se dnes nevypije, to se zítra už nedohoní," říká Veselý.

,