Nových podnikatelů je v ČR hodně, hodně jich ale také končí.

Nových podnikatelů je v ČR hodně, hodně jich ale také končí. | foto: Profimedia.cz

Češi si v podnikání moc nevěří, byznys ale rozjíždějí

  • 28
V čem se liší český podnikatel, který právě rozjíždí byznys, od toho světového? Zejména tím, že je starší. Zatímco ve světě se podnikatelé - začátečníci poměrně mladí, v České republice jsou to lidé mezi 45 a 54 roky.

Vyplývá to z průzkumu Global Entrepreneurship Monitor, který porovnával podnikatelskou aktivitu ve 42 zemích.

Výzkum, jehož partnery jsou Vysoká škola ekonomická, ministerstvo průmyslu a obchodu a společnost Deloitte, se zaměřil právě na vznikající a poměrně mladé podniky, protože právě ty přispívají k růstu ekonomiky a tvoří nová pracovní místa. Pravdou ale je, že ambice nových podnikatelů, jsou často vyšší, než reálné výsledky.

Hodně začíná, hodně končí
Podle rektora VŠE Richarda Hindlse je v Česku zaregistrováno na 2,5 milionu podnikatelů, 47 procent z toho je ale v podstatě nečinných. "Spousta lidí má takový ten přístup: já to zkusím, ono to nějak dopadne. Na jednu stranu je sice dobré, že máme takové ambiciózní podnikatele, na druhou stranu se ale ukazuje, že lidé neumí moc pracovat s tím, jak řídit firmu."
 
Kde jsou peníze, táhne podnikání méně
V počtu nových podnikatelských aktivit stojí Česko poměrně vysoko. Je prakticky před všemi západními zeměmi s výjimkou Řecka a Norska. Na absolutní špičce skončilo Peru, kde se toto číslo pohybuje kolem 40 procent. To lze podle autorů výzkumu poměrně snadno vysvětlit tím, že v rozvojových zemích je podnikání v podstatě jedinou možností, jak si zajistit příjem.

Ostatně i v Česku je třetina podnikatelů z kategorie s nejnižším příjem. "Domníváme se, že je to z toho důvodu, že jsou zde často nezaměstnaní, kteří jsou k podnikání donucení okolnostmi," uvádí studie.

Naopak v Belgii, kde nových podnikatelů přibývá ze sledovaných zemí nejméně, je velice snadné najít dobře placenou práci. Lidé tedy nemají potřebu rozjíždět vlastní byznys.

Podle výzkumu se v Česku do podnikání pouští nebo vede novou firmu osm procent dospělé populace. Velké množství podnikatelů ale také končí. Loni to byla čtyři procenta. To je vůbec nejvyšší číslo ze všech evropských zemí. Češi si navíc moc nevěří. Jen necelá třetina si myslí, že má předpoklady k podnikání, zbylá část si sama sebou moc jistá není.

 


Jaká je česká kultura v podnikání?

V ČR SE PODPORUJE
Tvořivost a inovativnost

V ČR SE NEPODPORUJE
Přijímání podnikatelských rizik
Soběstačnost, nezávislost, iniciativa
Podpora úspěšných

Zdroj: GEM 2006


Podnikání a respekt? V ČR ne
Odradit od podnikání může podle výzkumu i fakt, že v Česku není úspěšný podnikatel přijímán dvakrát pozitivně. Češi obecně nesouhlasili ani s tvrzením, že většina lidí vnímá podnikatele jako kompetentní a nápadité jedince. Ještě s větším nesouhlasem se setkalo tvrzení, že úspěšní podnikatelé mají vysoký status a respekt. Jediný výrok, se kterým dotazovaní souhlasili, zněl, že v Česku se založení nové firmy považuje za přiměřenou cestu ke zbohatnutí.

Status úspěšného podnikatele je v ČR ze 42 sledovaných zemí téměř nejhorší. Hůř skončilo pouze Japonsko. Na konci škály se umístily poněkud překvapivě i Spojené státy. Podle jednoho z tvůrců studie Martina Lukeše totiž podnikatelskou image ve Spojených státech poškodily kauzy typu Enron. - více zde