Češi si oblíbili zájezdy na poslední chvíli

  • 1
Cestovní kanceláře letos vytáhly do boje s nejrůznějšími nabídkami zájezdů na poslední chvíli. Ruce pro výraznější slevy jim uvolnilo rychlé posílení kurzu koruny. A protože Češi na slevy slyší, nákup dovolené odkládá stále více lidí. "Důvody jsou jak finanční, tak pracovní. Celozávodní dovolené už příliš nebývají a mnoho lidí předem neví, kdy si dovolenou bude moci vzít, " vysvětluje Jaromír Beránek z agentury Mag Consulting, která sleduje cestovní ruch.

Podle jeho odhadu se na poslední chvíli prodá zhruba 70 procent pobytových zájezdů. Především však letošní nabídku "last minute" výrazně zatraktivnilo rychlé posílení kurzu koruny, k euru o více než deset procent. To umožňuje cestovním kancelářím jít s cenou dolů a přijít s dalšími nabídkami.

"Lidé se chodí ptát na last minute už od ledna," potvrzuje zájem Marcela Kameníčková z příbramské cestovní kanceláře Beta. Odborníci na cestovní ruch přitom upozorňují, že zvýhodněné nabídky mají často jen marketingový účel. "Cena zájezdu v inzerátu v novinách se často rovná ceně v katalogu, ale lidé na to slyší," říká Miroslav Ehl z Asociace českých cestovních kanceláří.

Zájezdy na poslední chvíli navíc firmy leckdy nabízejí s velkým časovým předstihem. "Takový zájezd, který má dva měsíce do odjezdu, není žádný last minute. To je trik," dodává Ehl.

Slevám napomáhají politické turbulence
Ke stále častějšímu odkládání výběru a nákupu dovolené přispívá i mezinárodní situace - častokrát jedna špatná zpráva odradí turisty od výjezdů do daného regionu. Kvůli strachu vyráží obecně na cesty méně zahraničních turistů.

"Zejména Němci a Britové cestují letos méně než v uplynulých letech. Hotely v naprosté většině cílových oblastí tak poskytly našim klientům výrazné slevy," říká majitel cestovní kanceláře Václav Fischer.

Na zmíněném posílení kurzu koruny a možnosti nalákat zákazníky na nižší ceny mohou vydělat především větší cestovní kanceláře. "Situace v tomto oboru je totiž podobná jako v maloobchodu, kdy velké hypermarkety ničí malé prodejny," říká Beránek.

Větší cestovky jsou důvěryhodnější a mají možnost dohodnout si za ubytování v zahraničí výhodnější ceny i lepší platební podmínky. Obvykle proto mohou dopředu platit menší zálohu než firmy bez jména. A musí-li teď doplatit určitou částku v euru či dolarech, díky posílení koruny něco oproti plánu ušetří. Například největší cestovní kancelář Fischer platí předem dvacet až 25 procent z ceny ubytování.

Na dovolenou do zahraničí se letos vydá podle odhadů zhruba stejně Čechů jako loni, kdy jich bylo více než 2,5 milionu. Cestování je dnes díky silné měně výhodnější, poptávku po dražších dovolených to však výrazně nepozvedlo. "Lidé raději jezdí častěji než do dražších hotelů," říká Beránek.

 

Kolik Čechů vyráží na dovolenou do ciziny

* Počítají se nejméně čtyřdenní pobyty. Údaje za rok 2000.

(uvedeno v tisících)

Chorvatsko - 827

Itálie - 399

Slovensko - 375

Řecko - 204

Španelsko - 189

Francie - 124

Rakousko - 82

Německo - 54

Velká Británie - 38

Holandsko - 36

Tunisko - 34

USA - 11

Celkem: 2580