ČD: Cesta Pendolinem je rychlejší než letadlem

  • 111
Cesta Praha - Ostrava by se měla od zimy zkrátit zhruba o třicet minut. S novým rychlovlakem Pendolino by měla trvat tři hodiny a 19 minut. České dráhy plánují, že od poloviny prosince budou mezi oběma městy jezdit až čtyři spoje denně. Cena jízdenky ale zatím jasná není.

Stavět bude Pendolino zřejmě i ve stanicích Pardubice a Olomouc. Rychlovlak zřejmě bude mít svůj vlastní tarif.

Cena zatím není jasná
"Vzhledem k tomu, že Pendolino nabízí zcela jinou kvalitu cestování, než kterýkoli jiný vlak v Česku, bude provozován pod vlastní značkou a také se svým vlastním tarifem. Je možné, že cenu bude podobně jako u vlaku SuperCity tvořit jízdné plus příplatek. Zatím je ale předčasné o tom spekulovat," řekl Šťáhlavský s tím, že není vyloučeno, že by cestující i na Pendolinu mohli uplatňovat zákaznické či jiné slevy.

"Bude se pohybovat někde v rozmezí nad cenou Manažeru a pod cenou letecké dopravy," řekl šéf drah Josef Bazala. To by znamenalo, že zpáteční jízdenka Pendolinem mezi Prahou a Ostravou bude dražší než 1100 korun a levnější než zhruba tři tisíce korun.

Rychlejší než letadlo
Vozy Pendolina se dokáží v zatáčkách naklánět, takže je mohou projíždět až o třetinu vyšší rychlostí než běžné soupravy. Cestu z Brna do Prahy urazí za dvě a čtvrt hodiny. Dráhy chtějí Pendolino nasadit už v prosinci také na linky do Vídně a Bratislavy.

Pendolino je stavěno na maximální rychlost 230 kilometrů v hodině, na nově opravených tuzemských železničních koridorech ale bude jezdit nanejvýš dvousetkilometrovou v rychlostí. Mezi Ostravou a Prahou se toho cestující nedočkají dřív než za dva roky.

"Modernizace tohoto koridoru se potýká s nedostatkem peněz, takže se prodlužuje a termíny dokončení se posouvají," řekl ředitel Bazala. Než bude celý železniční koridor opraven, bude Pendolino jezdit bez vyklápění v zatáčkách, tedy zhruba stejnou rychlostí jako Manažer, což je 160 kilometrů v hodině.

I tak ale České dráhy tvrdí, že Pendolino rychlostí předčí i letadlo.

"Spojení center obou měst totiž za takto krátkou dobu nenabízí ani letecká doprava (při započtení časů nezbytných na transfery mezi centry měst a letištěm a na odbavení na letišti) – kdy navíc při nasazení vlaků Pendolino budou České dráhy schopny letecké dopravě plně konkurovat i z hlediska přepravního komfortu," uvedl Petr Šťáhlavský v tiskové zprávě. 

Dodal, že do budoucna se nabízí i možnost jednání mezi drahami a ČSA, které by  mohly společně provozovat některé spoje.

"Obdobná spolupráce dnes funguje například ve Švýcarsku, kde tamní dráhy SBB nabízejí společné spoje s leteckým dopravcem Swiss provozované například mezi letištěm v Curychu a Ženevou či Basilejí," dodal Štáhlavský.

Zpátky do Itálie? Snad ne...
Aby vlaky Pendolino skutečně mohly vyrazit na pravidelné linky, je  třeba ještě vyřešit řadu technických problémů. Původně měly totiž České dráhy nasadit na své tratě sedm těchto rychlovlaků

už loni. Potíž je v tom, že výrobce - italský Alstom Ferroviaria - nepřizpůsobil tyto stroje české železnici, takže u nás Pendolina špatně fungují.

Na českých tratích totiž na rozdíl od jiných železnic existují dva systémy napájení - na stejnosměrný i na střídavý elektrický proud. Při přejíždění z jednoho systému do druhého se stává, že Pendolino vyřadí z provozu zabezpečovací zařízení na trati.

Alstom tento problém řeší ve spolupráci s českou firmou AŽD. Ta pro jeho rychlovlaky vyvíjí speciální zařízení - kompenzátor, který má riziko rušení zabezpečovací techniky vyloučit. Vše teď záleží na tom, podaří-li se včas kompenzátory dokončit a vyzkoušet.

"Homologace Pendolina by měla být dokončena už do dvou měsíců. V polovině srpna proběhnou zkoušky kompenzátoru a pokud bude vše v pořádku, nic nebude bránit uvedení Pendolina do provozu,"  řekl ředitel Bazala.

České dráhy jsou rozhodnuty, že pokud se do září nepodaří technické problémy na Pendolinu odstranit, čtyři zatím odebrané soupravy Alstomu vrátí a celý kontrakt zruší. Pro italského výrobce by to znamenalo nejen vyplatit Českým drahám penále, ale také nahradit škodu, která vzniká tím, že se Pendolina nemohou používat a český dopravce za ně musí pronajímat jiné luxusní rychlíkové vozy.

"Zatím jsme Alstomu žádnou penalizaci neúčtovali, ale protože jejich penále stále roste, je na to z naší strany čas," řekl Bazala.

Víkendová atrakce
Pendolino zatím jezdí na trase Praha - Děčín a za prvních pět měsíců zkušebního provozu už se s ním svezlo víc než 150 tisíc lidí. Zájem je především o sobotách a nedělích, kdy jízda Pendolinem patří mezi oblíbené víkendové atrakce, upřesnily dráhy.

České dráhy představily nový rychlovlak Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Jeden z návštěvníků Pendolina zkouší ve voze první třídy elektronické ovládání rolety. České dráhy představily nový rychlovlak, který by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit od konce roku 2004 (24. června 2003)

Restaurační část jednoho z vozů nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Restaurační část jednoho z vozů nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Toalety v jednom z vozů nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Toalety jednoho z vozů nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Podvozek nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

České dráhy představily nový rychlovlak Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Generální ředitel Českých drah petr Kousal slavnostně představil nový rychlovlak Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Stolek jednoho z vozů první třídy v novém rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Vůz první třídy nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

České dráhy představily nový rychlovlak Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Řídící pult strojvedoucího v novém rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

České dráhy představily nový rychlovlak Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Restaurační část a sedadla 2. třídy v jednom z vozů nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Vůz druhé třídy nového rychlovlaku Pendolino. Ten by měl na trati Drážďany-Praha-Brno-Vídeň jezdit v plném provozu od konce roku 2004. (24. června 2003)

Na přejezdech hlídkovali při testech Pendolina kvůli bezpečnosti železničáři. (18. listopadu 2004)

Pendolino při jednom z pokusů o rychlostní rekord projíždí stanicí Šakvice. (18. listopadu 2004)

O svezení pendolinem byl v první den jeho nasazení na pravidelné rychlíky mezi Prahou a Děčínem velký zájem. (23. prosince 2004)

Pendolino v cíli své trasy - na nádraží v Děčíně. (6. května 2005)

Strojvedoucí v Pendolinu je neustále pod dozorem techniky. (6. května 2005)

Generální ředitel Českých drah Josef Bazala. (14. června 2005)

Generální ředitel Českých drah Josef Bazala. (14. června 2005)

Generální ředitel Českých drah Josef Bazala. (14. června 2005)

,