Při současném měnovém kurzu by se cena nafty v Česku zvýšila přibližně o sedmdesát haléřů až za sedm let.

Při současném měnovém kurzu by se cena nafty v Česku zvýšila přibližně o sedmdesát haléřů až za sedm let. | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Brusel chce zvýšit daň z nafty

  • 34
Evropská komise chce zvýšit minimální sazbu spotřební daně na naftu. Brusel doufá, že tímto krokem zamezí takzvané tankovací turistice, která trápí hlavně Německo a Rakousko. Lidé z těchto zemí si rádi zaskočí natankovat přes hranice do Česka nebo do Polska.

Tady totiž zaplatí za naftu daleko méně než doma. Připravují tak o peníze nejen vlastní pumpaře, ale hlavně státní rozpočty.

Stejně se chovají mezinárodní dopravci, kteří ve snaze snížit náklady na palivo raději tankují v "levných" zemích. Podle Evropské komise kvůli tomu přichází jen Německo ročně zhruba o dvě miliardy eur.

Minimální daň by proto měla vzrůst ze současných 302 eur na tisíc litrů nafty až na 380 eur v roce 2014. Zdražování, se kterým musí souhlasit všichni členové EU, by mělo jít v několika krocích.

Cenu nafty v ČR podrží silná koruna
Tlak maďarského daňového eurokomisaře Lászla Kovácse, který chce zřejmě posbírat body v Německu a Rakousku, se v Česku zatím míjí účinkem.

Tuzemské pumpaře, dopravce a majitele dieselových automobilů totiž chrání silná koruna.

"Zvýšení daně u nafty bude mít na našem trhu jen minimální dopad. V roce 2012 nás mine díky silné koruně, v dalších letech bude záležet na vývoji kurzu," říká ministr financí Miroslav Kalousek.

Podle mluvčího ministerstva financí Jaroslava Růžka už dnes stát vybírá na spotřební dani 9950 korun na tisíc litrů nafty, což je v přepočtu téměř 353 eur. Částka, která je vysoko nad minimální sazbou.

Silná zbraň: "spotřebka"
S tuzemskými cenami by tedy nemělo pohnout ani navrhované zvýšení daně na 330 eur v roce 2010, respektive na 359 eur o dva roky později.

Při současném měnovém kurzu by se cena nafty zvýšila přibližně o sedmdesát haléřů až za sedm let, kdy by byla nejnižší sazba 380 eur.

To však neznamená, že cena nafty nebude podstatně vyšší. Pokud se odhlédne od vývoje ceny ropy, může spotřební daň kdykoli zvednout stát sám.

Naposledy se spotřební daň zvyšovala před třemi lety a tuzemský rozpočet díky "spotřebce" na naftu jen předloni nabobtnal přibližně o čtyřicet miliard korun.

EU se nechová fér
"Nikdo nebrání evropským státům s vysokými spotřebními daněmi, aby si je upravily směrem k minimu a zabránily tankovací turistice," říká k návrhu Evropské komise Martin Felix ze sdružení autodopravců ČESMAD.

Jako zásah do konkurence vidí snahu komise také analytik Aleš Michl z Raiffeisenky: "Místo aby komise spotřebitele a firmy motivovala, tak jim opět něco nového nařizuje."

Pokud by se Evropské komisi podařilo zvýšit daň na naftu razantnějším způsobem a vyrovnala by se cena mezi Českem a Německem, mohlo by to zcela změnit poměry na tuzemském trhu.

V první řadě by byly v ohrožení příhraniční pumpy, kde podle mluvčího Benziny Václava Louly dělají cizinci až devadesát procent obratu.