Benzin už dál nejspíš nezlevní

I když do předpovědí cen benzinu pro nejbližší období se raději nikdo nepouští, nedávný návrat naturalu pod třicetikorunovou hranici zřejmě nebude pokračovat dalším zlevňováním. Podle obchodníků, kteří sledují denně vývoj cen ropných výrobků, zamířily pohonné hmoty opět vzhůru.

Velké šance na levnější benzin nedávají ani ekonomové. „Ve hře je ovšem příliš mnoho neznámých, od cen ropy přes konkurenci mezi prodejci až po kurs dolaru. Právě cena ropy se teď pohybuje dost neuvěřitelným způsobem, ale myslím, že dolů moc nepůjde,“ říká analytik ČSOB Zdeněk Šafka.

„Na druhou stranu s přihlédnutím k tomu, že je už po motoristické sezoně, nějak výrazně by cena růst neměla,“ uvádí generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu Miloš Podrazil.

I když do předpovědí cen benzinu pro nejbližší období se raději nikdo nepouští, nedávný návrat naturalu pod třicetikorunovou hranici zřejmě nebude pokračovat dalším zlevňováním. Podle obchodníků, kteří sledují denně vývoj cen ropných výrobků, zamířily pohonné hmoty opět vzhůru.

Velké šance na levnější benzin nedávají ani ekonomové. „Ve hře je ovšem příliš mnoho neznámých, od cen ropy přes konkurenci mezi prodejci až po kurs dolaru. Právě cena ropy se teď pohybuje dost neuvěřitelným způsobem, ale myslím, že dolů moc nepůjde,“ říká analytik ČSOB Zdeněk Šafka. „Na druhou stranu s přihlédnutím k tomu, že je už po motoristické sezoně, nějak výrazně by cena růst neměla,“ uvádí generální sekretář České asociace petrolejářského průmyslu Miloš Podrazil.

I po mírném zlevnění tak zůstane letošní motoristický rok pro řidiče výrazně dražší než ten uplynulý. Jestliže loni potřeboval průměrný motorista, který nacestoval sedm tisíc kilometrů, na pohonné hmoty asi 13 tisíc korun, letos si už bude muset připravit téměř o čtyři tisícikoruny víc.

Drahý benzin se projevil i ve spotřebě pohonných hmot. Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu se prodej benzinů v zemi za první pololetí snížil o 7,5 procenta ve srovnání se stejným obdobím minulého roku.

„Nafty se proti tomu dovezlo a vyrobilo o 5,5 procenta více. Zde se na větší spotřebě odrazil růst stavebnictví a průmyslové výroby,“ vysvětluje Podrazil.

Zda se čeští řidiči rozhodli dlouhodobě méně jezdit, nebo jestli jde o menší výkyv způsobený cenovým šokem z první poloviny roku, dají přesnější odpověď údaje za tři čtvrtletí. Ty mají být k dispozici koncem října. „Obvykle nákupy motoristů reagují celkem pružně, krátkodobě se sníží, ale pak se vrací k předchozí úrovni. Ve srovnání s loňskem je však růst cen opravdu silný a mohl by už spotřebitelské chování změnit,“ míní jednatel sítě Esso Vladimír Handlíř.

Na delší dobu se zřejmě motoristé nenechali ani drahým benzinem od cestování odradit. Podle průzkumů prováděných společností AVE marketing se frekvence s jakou šoféři zajíždějí k pumpám příliš dramaticky nemění, zato se nyní zvyšuje částka, za kterou pohonné hmoty pořizují.

„Výrazně se snížilo jednorázové tankování za 150 až tři sta korun, naopak silně vzrostla kategorie útrat od 750 do tisícovky,“ sdělil Jiří Vyhlídal z AVE marketing.
Data podle něj neukazují na výraznější snížení spotřeby pohonných hmot mezi dubnem a srpnem letošního roku. „Celkový objem pohonných hmot spotřebovaný vozidly v soukromém vlastnictví mezi těmito měsíci stagnoval nebo mírně vzrostl,“ dodává.
Hledání úspor přivedlo ovšem řady zájemců do autobazarů, kde výrazně vzrostla poptávka po automobilech s naftovým motorem.

Největší tuzemský autobazar AAA Auto Praha zaznamenal v posledních třech měsících růst zájmů o diesly o plných 40 procent. Podle vedoucího nákupu AAA Tomáše Pánka však byl tento zájem patrný především počátkem léta. „Tehdy vysoké ceny ropy způsobily opravdovou renesanci dieslů u nás. Nyní už se lidé začínají zbavovat aut nakoupených před prázdninami. To je ovšem celkem pravidelný jev. Vždy na jaře při očekávání a těšení se na dovolenou lidé vozy nakupují a v prvních podzimních dnech je zas prodávají,“ tvrdí Pánek.