Výroba auta

Výroba auta | foto: Tomáš Hejtmánek, MF DNES

Výroba aut v ČR se vrací do normálu. Rychle roste podíl elektromobilů

  • 0
Výroba osobních aut v Česku v 1. čtvrtletí meziročně stoupla o 2,8 procenta na 331 897 vozů. V březnu automobilky vyrobily přes 125 tisíc vozů, to znamená o 19,7 procenta více než v lednu, a nárůst je o 22,6 procenta proti únoru. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu.

Meziroční růst ovlivnilo loňské uzavření továren ve druhé polovině března v rámci opatření kvůli šíření koronaviru. Další nárůst v porovnání s loňskem tak sdružení čeká i ve druhém čtvrtletí, kdy byly loni provozy stále částečně uzavřené.

Pro Němce není vůz člen rodiny, cenu vidí reálněji, říká šéfka AAA Auto

Největší Škoda Auto zvýšila v tuzemských závodech produkci meziročně o 5,4 procenta na 225 115 vozidel. V porovnání s rokem 2019 to bylo zhruba o 6000 méně. Nošovický Hyundai vyrobil 65 700 vozů, to představuje meziroční nárůst o 17,1 procenta. Kolínská Toyota byla nucena kvůli nedostatku polovodičů v březnu dočasně na dva týdny zastavit výrobu, a i kvůli tomu její produkce klesla o 22,8 procenta na 41 082 vozů.

Podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla dává realističtější pohled na vývoj letošní výroby srovnání s rokem 2019, kdy bylo v prvním čtvrtletí vyrobeno více než 363 tisíc osobních vozidel, tedy o 8,6 procenta více než letos, jen v březnu se produkce automobilů přiblížila roku 2019 na necelých pět procent rozdílu.

„Tržní a ekonomické podmínky jsou však diametrálně odlišné. V autoprůmyslu je nadále patrná velká nejistota. Situace na trhu s polovodiči i ceny dalších vstupů nyní dusí automobilky na celém světě, Česko není výjimkou. Kolínská Toyota dokonce musela z tohoto důvodu načas zastavit výrobu. Aktuální zprávy z evropských trhů ukazují na mírné oživení. Čerstvá statistika ACEA potvrzuje meziroční růst o 3,2 procenta a dává nám tak naději na mírný optimismus,“ dodal Petzl.

Třikrát více elektroaut

Výroba elektrických vozidel a hybridů v závodech Škody a Hyundai stoupla o 7,8 procenta na 25 918 vozů. Nárůst výroby v březnu proti únoru byl téměř trojnásobný. Podíl elektrických vozidel na celkovém objemu výroby byl v uplynulém měsíci přes 13 procent.

Covid v dopravě zasáhl hlavně letadla a výletní autobusy, stály nejčastěji

Produkce autobusů se do konce března snížila o 13, 5 procenta na 1111 vozidel. Z toho ve vysokomýtské továrně Iveco CR bylo vyrobeno 1017 vozů, tedy o 13,7 procenta méně než v loňském roce. SOR Libchavy, který vyráběl i v průběhu loňské první vlny covidu, vyrobil v prvním čtvrtletí tohoto roku 89 autobusů, což je meziročně o 12,7 procenta méně.

Společnost Tatra Trucks, která je mezi členy sdružení jediným výrobcem nákladních aut, vyrobila v prvním čtvrtletí 241 vozidel, tedy o 65 aut méně než ve stejném období loňského roku. Jediný výrobce motorek Jawa pak zvýšil produkci o 130 procent na 271 strojů.

Výroba přívěsů a návěsů stoupla o 14,5 procenta na 5 977. Z toho firma Agados vyrobila 5 404 přívěsů do 3,5 tuny. V segmentu velkých přívěsů a návěsů se dařilo firmě PANAV. Vyrobila 111 kusů, tedy o 24 více než v loňském roce. Schwarzmüller zaznamenal pokles o 13 procent na 462 velkých přípojných vozidel.

,