OTÁZKA:
Dobrý den, současný způsob změny převodů pomocí více talířů a stromečku sice dává např. 24 kombinací, ale dost z těchto kombinací dává jen málo odlišný převod, takže jsou prakticky zbytečné. Nevíte, zda existuje nějaký jiný systém změny převodu, který by při nejméně pěti stupních realizoval stálý poměr sousedních stupňů např. 1:1,3 ? V minulosti byl takový systém použit u značky Folder, sice dobrý, ale bohužel pouze třístupňový. Díky.
Jan
ODPOVĚĎ:
Máte pravdu, to samé platí i u 27 převodů, mnohé se potkávají. Ovšem z jednoho pohledu má počet převodů na kazetě přeci jen význam - jsou krajní převody, které se nepoužívají (lépe řečeno, není doporučeno je používat pro velké křížení řetězu), tedy například velký převodník a horní dva pastorky a podobně. Více pastorků na kazetě tedy dává více možností převodů. V minulosti se objevilo řazení Synchro Shift firmy EGS, kdy řadila pouze jedna otočná rukojeť na pravé straně řídítek, a to současně na převodnících i na kazetě. Stačilo tedy pouze řadit a nebylo potřeba přemýšlet o zařazeném převodu. Systém pracoval s klasickými měniči a s 3x8 rychlostmi, přesto měl pouze 12 rychlostí. To přesně demonstrovalo využitelnost převodů při uváděných 24 rychlostech.
Existují některé varianty, jak řadit jinak. Hodně daleko je v tomto směru Shimano, které nabízí tří, čtyř, sedmi a osmirychlostní náboje s vnitřním řazením – na náboji je pouze jeden pastorek, stejně tak kliky nesou pouze jeden převodník. Je tak zabráněno jakémukoliv křížení řetězu, jeho životnost je díky tomu o mnoho větší (nemusí se křížit ani při řazení), eliminována na minimum je možnost jeho spadnutí. Náboje jsou nabízeny s volnoběžkou i s protišlapací brzdou. U sedmirychlostní verze už lze hovořit o plnohodnotné nabídce převodů pro běžné ježdění. Dalším produktem z továren Shimano je tzv. Auto-D řazení v náboji – snímač v drátech přesně kontroluje rychlost a v závislosti na ní automaticky řadí. Vy tedy můžete jen a jen šlapat, o nic víc není třeba se starat. Zatímco u tohoto provedení se dá předpokládat použití na běžná „nákupní“ kola (tři rychlosti), kde možná bude překážkou vyšší cena, u vícerychlostních nábojů je s podivem, že se dosud více nerozšířily. Stačí si uvědomit, že pořizovací cena vypadá o mnoho vyšší, ovšem když si člověk nasčítá, kolik ho stojí přehazovačka, přesmykač a další segmenty pohonu, vyjde to nastejno (podobně i hmotnost), provozní náklady jsou pak nižší. Výrazně se do vícerychlostních nábojů obula také firma Rohloff, jejíž produkty jsou už i čtrnáctirychlostní.
Doufám, že jsem dobře pochopil Váš dotaz, protože se přiznávám, neznám ani značku Folder, ani jsem nešel do podrobností poměrů jednotlivých převodů. Mohu Vám proto doporučit navštívit buď stránky www.shimano.com nebo www.rohloff.de pro více technických podrobností. Sám mohu pomoci s jízdními poznatky.
26.2.2004 16:38