Truck centrum Hůry, jak se projekt představuje na úřední desce kraje a právě je ve zjišťovacím řízení, bude patřit mezi největší podobná parkoviště v Česku. S kapacitou pro stání 443 nákladních vozů předstihne další velká parkoviště v Olomouckém kraji u Šumperka nebo autopark ve Veveří u Brna.
Podobně jako ostatní bude i ten hůrecký napojený na dálnici. S plochou téměř čtyř hektarů má stát při výpadovce na Lišov u křižovatky s přivaděčem na D3.
Společnost z Litvínovic, která se třicet let zabývá prodejem osobních aut, ho bude stavět na vykoupené zemědělské půdě. Vznikne několik set metrů od dalšího developerského záměru, který počítá se stavbou komplexu bytových a pečovatelských domů.
Truck Centrum HůryPlocha areálu má být 3,9 hektaru, z toho 2,2 hektaru bude zpevněných. Centrum má čítat třípatrové administrativní a logistické budovy, prodejní sklady, opravny, myčky, čistírnu odpadních vod či ubytování. Tepelná čerpadla využijí 20 vrtů hlubokých až 190 metrů. Parkoviště budou ze zatravňovacích dlaždic. Práci najde 60 lidí. |
„O záměru stavby Truck centra už delší dobu víme a nevadí nám. Investor nejdříve seznámil s projektem naše zastupitele. Je v průmyslové zóně a v souladu s naším územním plánem,“ připomněl starosta Hůr Jiří Borovka (STAN).
Pro Český rozhlas se vyjádřila Petra Harsová, generální ředitelka Milan Král Group. „Potřeba servisu nákladních vozů v regionu roste. Současné prostory v Litvínovicích už nestačí. Pro výstavbu Truck centra za 280 milionů korun jsme zvolili lokalitu Hůry u nové dálnice, abychom zajistili dobrou dostupnost i těm zákazníkům, kteří naším regionem pouze projíždějí,“ sdělila.
Místní spolky protestují
Podle projektu bude areál vybavený současným standardem, jako jsou služby pro odpočinek řidičů nebo zařízení pro údržbu jejich vozů. Při jihočeské dálnici D3 mají fungovat minimálně dvě další větší parkoviště na odpočívadlech.
V září otevře Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) u Chotýčan parkoviště pro celkem 90 kamionů, osobní auta a karavany. Společnost Milana Krále, jež je distributorem zejména vozů Mercedes-Benz, chce park otevřít příští rok. Součástí areálu bude i prodej nákladních vozidel.
I když se veřejnost může k projektu vyjadřovat, po souhlasu obce Hůry a odboru územního plánování budějovického magistrátu se předpokládá, že stavební řízení bude hladké. Nejvíce proti dalším průmyslovým záměrům v lokalitě vystupují spolky z nedalekého Nového Vráta a Rudolfova.
Vadí jim kumulace podobných provozů na jednom místě. Kromě technologického parku, asfaltárny a zinkovny se zde připravuje spalovna odpadů a buduje se dálniční přivaděč. Vše zahušťuje dopravu v zastavěné části obce.
V plánech Truck centra se odhaduje, že do areálu vjede 160 nákladních aut denně. Například rudolfovský spolek Náš domov upozorňuje na horšící se kvalitu ovzduší, kterou zavinila kumulace podobných staveb v jednom místě.
Stání pro kamiony schází všude
Podle spolků obětovali komunální politici východní a severovýchodní část krajského města s obytnou zástavbou byznysu, který poškozuje okolní životní prostředí.
„Máme obavy, že imise se budou v tomto terénu hromadit. S ohledem na budoucí generace žádáme, aby zde byla kvalita ovzduší zachovaná,“ napsal v prohlášení za spolek Náš domov lékař Jaroslav Valevský.
V řízení k Truck centru odborníci naopak předpokládají, že ve střetu takzvaných veřejných zájmů se prosadí posílení silniční dopravy na úkor pohody bydlení obyvatel. Podle Michala Štengla, experta na silniční dopravu a šéfredaktora magazínu Transport a Logistika, mají Česko a Slovensko z Evropy nejméně parkovišť pro kamiony. V současné době to je něco přes tři tisíce.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Jeden a půl tisíce míst chybí, což potvrzuje i ŘSD. Pro řidiče kamionů jsou důležitým místem k odpočinku, který jim nařizují bezpečnostní předpisy. „Je skvělé, že v lokalitě D3 vznikne tolik parkovacích míst. Oceňuji odvahu soukromého subjektu jít do tak náročného projektu,“ uvedl Štengl.
Podle něj řidiče nejvíc trápí nedostatek parkovacích míst na vytíženějších dálnicích, jako jsou D1, D2, D5 či D8, kde jsou často nuceni stát na výjezdech i nouzových zálivech. Poznamenal, že je smutné, když při rekonstrukci dálnice D1 stát zapomněl vytvořit více takových míst.
23. srpna 2022 |