Parkoviště u obchodních domů, cesty v průmyslových zónách nebo jen odstavné pruhy. Tam všude postávají kamiony, jejichž řidiči nenašli místo na odpočívadlech. Přetáhnout čas, kdy musí začít zákonnou přestávku, se však bojí.
„Kvůli zhruba dvěma tisícům chybějícím parkovacím místům na našich dálnicích jsou řidiči dennodenně vystaveni neřešitelnému dilematu porušit předpisy o době jízdy a odpočinku, nebo zaparkovat, kde se dá,“ uvedl před časem mluvčí sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Řidiči křižující republiku třeba od Německa na Slovensko raději parkují o dvě až tři hodiny dříve, než by museli, protože vědí, že šance najít volné místo k zaparkování od Prahy po Břeclav je hlavně k večeru mizivá.
Na zvyšující se objem tranzitní dopravy, který doba covidová ještě umocnila, musí Ředitelství silnic a dálnic reagovat. Jen na jižní Moravě proto plánuje stovky nových parkovacích míst na dálničních odpočívadlech. Většinu jich získá rozšířením těch již existujících, chystá se ovšem vybudovat i nová.
Stavět se bude u hranic i Vyškova
Jen na dálnici D2 mezi Brnem a Břeclaví se připravuje rozšíření dvou odpočívadel. „V letošní stavební sezoně plánujeme zahájit opravu povrchu odpočívky Lanžhot. O termínu zahájení prací budeme řidiče včas informovat. Zatím ho neznáme,“ říká mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková.
Jako první přijde na řadu odpočívka vpravo ve směru na Bratislavu. Připravuje se ale i přestavba protější levé odpočívky ve směru na Brno. „Jedná se o navýšení kapacity parkovacích míst, zejména pro kamiony. Aktuálně jsme zahájili práce na dokumentaci pro společné povolení stavby. Zahájení stavebních prací na levé odpočívce předpokládáme v roce 2025,“ upřesňuje Trubelíková.
„Dé dvojka“ se dočká i rozšíření odpočívky Zelňák u Velkých Němčic, a to na obou stranách dálnice. Na stavbu už bylo vydáno územní rozhodnutí, dokončuje se dokumentace a letos chce ŘSD zažádat o stavební povolení.
Na nejvytíženější české dálnici D1 se bude pracovat u Vyškova. Na 227. kilometru směrem na Brno už loni silničáři postavili gabionovou zeď. Teď se chystají na její rozšíření, letos chtějí získat stavební povolení.
Naproti, ve směru na Olomouc a Kroměříž, se připravuje stavba zcela nového odpočívadla. „Stavba této nové odpočívky i rozšíření stávající by mohlo začít na konci roku 2024,“ informuje mluvčí.
Rozšíření plánuje ŘSD i u odpočívadla v Brněnských Ivanovicích před sjezdem na Slatinu. Studie a záměr projektu teď čeká na schválení centrální komise ministerstva dopravy. „Naproti této odpočívky, tedy vlevo směrem na Prahu, připravujeme stavbu nové odpočívky. Aktuálně se zpracovává studie,“ upřesňuje Trubelíková. I tady musí ještě záměr potvrdit ministerstvo a od toho se bude odvíjet i termín zahájení.
Škatulata kvůli jižní tangentě
V procesu posuzování vlivu na životní prostředí EIA je také zbrusu nové odpočívadlo u Smolína – místní části Pohořelic. Na obou stranách kolem dálnice D52 má vzniknout dohromady 482 stání pro osobní i nákladní auta, autobusy a karavany. Na obou stranách se plánují čerpací stanice, restaurace a samozřejmě ostrůvky s lavičkami, kontejnery a toaletami.
„Současný rastr odpočívek, počet parkovacích stání pro těžká nákladní vozidla, intenzita těžké nákladní dopravy a povinnost dodržovat maximální povolenou dobu jízdy často nutí řidiče k odstavování vozidel mimo povolená místa, dokonce i do prostorů připojovacích a odbočovacích pruhů nebo nouzových zálivů. Tento jev často způsobuje nebezpečné dopravní situace, kdy ostatní řidiči neočekávají takto odstavená vozidla, případně takto odstavená vozidla blokují volný průjezd do odpočívky nebo odpočívku samotnou,“ vysvětluje v oznámení pro proces EIA nutnost vzniku nového odpočívadla jeho zpracovatel Vladimír Ludvík.
Připravované odpočívadlo je vzdálené jen asi devět kilometrů od už existující odpočívky Rajhrad. Norma přitom stanoví, že vzdálenost mezi nimi musí být minimálně 15 kilometrů. „Odpočívka Rajhrad však bude muset v budoucnu ustoupit záměru mimoúrovňové křižovatky,“ vysvětluje zpracovatel.
Právě touto křižovatkou bude na dálnici D52 napojena plánovaná jižní tangenta, která pohořelickou dálnici propojí s „dé dvojkou“. Odpočívka Smolín tak v budoucnu nahradí kapacitu té rajhradské, díky velkému množství parkovacích míst bude obsluhovat celou dálnici D52. ŘSD by ji chtělo začít stavět v roce 2024 a dokončit o sedm měsíců později.
V posledních dvou letech už ŘSD upravilo a zkapacitnilo několik odpočívadel napříč téměř všemi dálnicemi. Na jižní Moravě to byla Rohlenka na D1, Ladná na D2 a Rajhrad na D52.
Zajímavostí u posledních dvou jmenovaných je použití speciální betonáže novou metodou „whitetopping“, která má zamezit rychlému opotřebení vozovky. Následujících pět let budou silničáři vlastnosti povrchu těchto odpočívadel a efektivitu nové metody vyhodnocovat.