Pátek 21. února 2020, svátek má Lenka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. února 2020 Lenka

Před České Budějovice a dost. Skončí moderní koleje z Prahy v polích?

  17:32aktualizováno  17:32
Na trati z Českých Budějovic do hlavního města skončila na začátku května modernizace pětikilometrového jihočeského úseku železnice mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí. Na zahájení zbylých tří částí budou cestující čekat roky.

Součástí modernizace byla i stavba výtahů, úpravy podchodů a nástupiště na nádraží ve Veselí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Nůžky pořádně nabroušené, pak několik střihnutí a už bouchají lahve sektu. Koleje z Budějovic do Prahy jsou zase o kus modernější a rychlejší. Tentokrát u Veselí nad Lužnicí, kde 5. května slavnostně ukončili stavbu nové železnice v délce pěti kilometrů. Už brzy navíc přibude dalších jedenáct z Tábora do Sudoměřic.

Fotogalerie

I díky tomu mají letos v prosinci na trase začít jezdit expresní vlaky, které stihnou cestu z krajského do hlavního města za dvě hodiny a pár minut. To je zrychlení skoro o dvacet minut oproti současnému stavu. Další výhled už tak veselý není.

Na trase koridoru Praha - Budějovice chybí zahájit modernizaci a přidání dalších kolejí na třech úsecích. Konkrétně Sudoměřice - Votice, Doubí - Soběslav na Táborsku a Nemanice - Ševětín na Českobudějovicku.

Dva z nich mají značné problémy a termín začátku prací je nejistý. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) přitom v minulosti slibovala dokončení v roce 2020. To už se určitě nestihne.

„Nejnadějnější je část Sudoměřice - Votice, která je nejdál v přípravě a dokončujeme výkupy pozemků. Za normálních okolností bychom začali letos,“ sdělil Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Úsek Horusice - Veselí nad Lužnicí

Modernizace železniční tratě z Horusic do Veselí nad Lužnicí, která je součástí IV. železničního koridoru, skončila 5. května 2016. Práce zahájila společnost Eurovia CS na jaře roku 2013 a stavba stála přes 1,6 miliardy korun bez DPH, schválený příspěvek Evropské unie z toho činí 1,094 miliardy korun. Stavba zahrnovala především zdvoukolejnění dalšího úseku na trase z Českých Budějovic do Prahy. Tentokrát v délce pěti kilometrů. Po modernizované železnici je možné jet rychlostí160 km/h. Na nádraží ve Veselí nad Lužnicí je zrekonstruované nástupiště včetně podchodu, bezbariérový přístup zajišťují výtahy.

Jenže i tato stavba má stejně jako desítky dalších problém s platným posudkem EIA, který řeší její vliv na životní prostředí. Zástupci státu marně vyjednávají u Evropské komise, kde se snaží o kompromis, aby staré EIA platily i pro nový zákon. Ministerstvo dopravy proto připravilo i krizový plán, jak připravit nové posudky. S ním ovšem hrozí zdržení až o dva roky.

Problémy na posledním úseku

„U úseku Soběslav - Doubí jsou výkupy v první polovině a očekáváme složitější stavební řízení,“ pokračoval Surý. Jako zakletá je pak část ze Ševětína do Nemanic v Budějovicích.

Už v lednu roku 2015 MF DNES informovala, že ministerstvo dopravy připomínkuje vyhledávací studii. Nyní, o rok a čtvrt později, nenastal takřka žádný posun. Nejistota panuje především kolem stavby Chotýčanského tunelu za několik miliard korun.

„Je na rozhodnutí státu, zdali a kdy se pustí do modernizace této části. Stavbu posuzuje z hlediska ekonomiky. Pro Jihočeský kraj a jeho obyvatele je to klíčové. Centrální komise ministerstva by měla letos rozhodnout,“ zmínil Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu.

O tom, že pojedou vlaky na trase Budějovice - Praha slibovaných 90 minut, si tedy mohou zatím cestující nechat jen zdát. Kraj má o úsek Nemanice - Ševětín obavy, a tak ho zařadil mezi projekty evropského regionu Dunaj - Vltava, což by v budoucnu mohlo pomoci s uskutečněním mnohamiliardové akce.

Zajímavě pak porovnal současnou modernizaci železnice s její stavbou Martin Borovka, generální ředitel firmy Eurovia. Ta měla rekonstrukci úseku Veselí - Horusice na starost.

„Trvala stejně dlouho jako stavba dokončená v roce 1874. My máme nejrůznější špičkové technologie, jim tehdy stačilo 2 000 dělníků, 400 zedníků, 120 kameníků a 2 500 povozů. Během stavby se upili jen čtyři dělníci. Jsme sice rychlejší než naši předci, ale normy, procesy či vyhlášky nás blokují daleko víc, než si myslíme,“ dodal Borovka.

Autor:
  • Nejčtenější

Autobus srazil na přechodu u nemocnice dívku, patrně šla na zelenou

Vážná nehoda se stala dopoledne v blízkosti českobudějovické nemocnice. Řidič městské hromadné dopravy jel s autobusem...

Křižíkovu vlaku hrozí konec, Jihočeský kraj kývl na střídavé napětí Bechyňky

Správa železnic dostala od Jihočeského kraje svolení přepojit Křižíkovu trať z Tábora do Bechyně na střídavou napájecí...

V domě na Táborsku zavraždili ženu, podezřelého policie zadržela na zahradě

V malé vesnici na Táborsku byla ráno zavražděna žena. Z činu je podezřelý muž, kterého policisté zadrželi na zahradě...

Budějovice - Boleslav 3:0, parádní půle, vítězové se dotáhli na Spartu

Fotbalové jaro v Česku přesně po šedesáti dnech zimní přestávky začalo. České Budějovice v páteční předehrávce 21. kola...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Budějovice nadělovaly v Porubě a mají rekord, Vsetín i Slavia bez bodů

Hokejisté vedoucího Motoru České Budějovice vyhráli ve 21. kole nadstavby první hokejové ligy v Ostravě nad Porubou...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Jak se falšuje maso. Šunku bez „éček“ by nikdo nekoupil, říká odborník

Podvody s potravinami jsou staré jako lidstvo samo. Jen se postupně změnily metody. „Za záměnu hovězího masa za koňské...

Premium

Karlův most je jen most, stěžují si turisté. Kritika nešetří ani další památky

Do Česka loni přijel rekordní počet turistů. Památky si u nich leckdy vysloužily i bizarní recenze na internetu,...

  • Další z rubriky

Měřili jsme, jak dlouho trvá cesta do Budějovic. Auta brzdí Rudolfovská třída

Dojet ráno do práce do krajského města z okolních obcí bývá občas utrpení. MF DNES vybrala čtyři směry a testovala, jak...

Spolek chce proměnit Rabenštejnskou věž v jeden z hitů Budějovic

Koncerty, výstavy i venkovní promítání přímo na Rabenštejnskou věž chystá spolek Umění ve městě. Jeho plány schválila...

Zástupce radnice nás šikanuje, tvrdí pořadatelé adventu v Budějovicích

V přetahování o stovky tisíc korun se proměnila spolupráce mezi městem České Budějovice a společností Art4promotion. Ta...

Křižíkovu vlaku hrozí konec, Jihočeský kraj kývl na střídavé napětí Bechyňky

Správa železnic dostala od Jihočeského kraje svolení přepojit Křižíkovu trať z Tábora do Bechyně na střídavou napájecí...

VYZKOUŠENO: Domácí test odhalí, zda máte chřipku
VYZKOUŠENO: Domácí test odhalí, zda máte chřipku

Se sychravým zimním počasím se začínají ordinace plnit lidmi s nachlazením. Stačí zvýšená teplota, rýma nebo kašel a často běžíme k lékaři. Přitom si tímto jednáním můžeme více uškodit než pomoci.

Najdete na iDNES.cz