Úterý 20. dubna 2021, svátek má Marcela
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 20. dubna 2021 Marcela

Před České Budějovice a dost. Skončí moderní koleje z Prahy v polích?

  17:32
Na trati z Českých Budějovic do hlavního města skončila na začátku května modernizace pětikilometrového jihočeského úseku železnice mezi Horusicemi a Veselím nad Lužnicí. Na zahájení zbylých tří částí budou cestující čekat roky.

Součástí modernizace byla i stavba výtahů, úpravy podchodů a nástupiště na nádraží ve Veselí. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Nůžky pořádně nabroušené, pak několik střihnutí a už bouchají lahve sektu. Koleje z Budějovic do Prahy jsou zase o kus modernější a rychlejší. Tentokrát u Veselí nad Lužnicí, kde 5. května slavnostně ukončili stavbu nové železnice v délce pěti kilometrů. Už brzy navíc přibude dalších jedenáct z Tábora do Sudoměřic.

Fotogalerie

I díky tomu mají letos v prosinci na trase začít jezdit expresní vlaky, které stihnou cestu z krajského do hlavního města za dvě hodiny a pár minut. To je zrychlení skoro o dvacet minut oproti současnému stavu. Další výhled už tak veselý není.

Na trase koridoru Praha - Budějovice chybí zahájit modernizaci a přidání dalších kolejí na třech úsecích. Konkrétně Sudoměřice - Votice, Doubí - Soběslav na Táborsku a Nemanice - Ševětín na Českobudějovicku.

Dva z nich mají značné problémy a termín začátku prací je nejistý. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) přitom v minulosti slibovala dokončení v roce 2020. To už se určitě nestihne.

„Nejnadějnější je část Sudoměřice - Votice, která je nejdál v přípravě a dokončujeme výkupy pozemků. Za normálních okolností bychom začali letos,“ sdělil Pavel Surý, generální ředitel SŽDC.

Úsek Horusice - Veselí nad Lužnicí

Modernizace železniční tratě z Horusic do Veselí nad Lužnicí, která je součástí IV. železničního koridoru, skončila 5. května 2016. Práce zahájila společnost Eurovia CS na jaře roku 2013 a stavba stála přes 1,6 miliardy korun bez DPH, schválený příspěvek Evropské unie z toho činí 1,094 miliardy korun. Stavba zahrnovala především zdvoukolejnění dalšího úseku na trase z Českých Budějovic do Prahy. Tentokrát v délce pěti kilometrů. Po modernizované železnici je možné jet rychlostí160 km/h. Na nádraží ve Veselí nad Lužnicí je zrekonstruované nástupiště včetně podchodu, bezbariérový přístup zajišťují výtahy.

Jenže i tato stavba má stejně jako desítky dalších problém s platným posudkem EIA, který řeší její vliv na životní prostředí. Zástupci státu marně vyjednávají u Evropské komise, kde se snaží o kompromis, aby staré EIA platily i pro nový zákon. Ministerstvo dopravy proto připravilo i krizový plán, jak připravit nové posudky. S ním ovšem hrozí zdržení až o dva roky.

Problémy na posledním úseku

„U úseku Soběslav - Doubí jsou výkupy v první polovině a očekáváme složitější stavební řízení,“ pokračoval Surý. Jako zakletá je pak část ze Ševětína do Nemanic v Budějovicích.

Už v lednu roku 2015 MF DNES informovala, že ministerstvo dopravy připomínkuje vyhledávací studii. Nyní, o rok a čtvrt později, nenastal takřka žádný posun. Nejistota panuje především kolem stavby Chotýčanského tunelu za několik miliard korun.

„Je na rozhodnutí státu, zdali a kdy se pustí do modernizace této části. Stavbu posuzuje z hlediska ekonomiky. Pro Jihočeský kraj a jeho obyvatele je to klíčové. Centrální komise ministerstva by měla letos rozhodnout,“ zmínil Ivan Študlar, poradce hejtmana pro dopravu.

O tom, že pojedou vlaky na trase Budějovice - Praha slibovaných 90 minut, si tedy mohou zatím cestující nechat jen zdát. Kraj má o úsek Nemanice - Ševětín obavy, a tak ho zařadil mezi projekty evropského regionu Dunaj - Vltava, což by v budoucnu mohlo pomoci s uskutečněním mnohamiliardové akce.

Zajímavě pak porovnal současnou modernizaci železnice s její stavbou Martin Borovka, generální ředitel firmy Eurovia. Ta měla rekonstrukci úseku Veselí - Horusice na starost.

„Trvala stejně dlouho jako stavba dokončená v roce 1874. My máme nejrůznější špičkové technologie, jim tehdy stačilo 2 000 dělníků, 400 zedníků, 120 kameníků a 2 500 povozů. Během stavby se upili jen čtyři dělníci. Jsme sice rychlejší než naši předci, ale normy, procesy či vyhlášky nás blokují daleko víc, než si myslíme,“ dodal Borovka.

Autor:
  • Nejčtenější

V roce 2004 odešel z bálu. Letos našli jeho ostatky v Orlické přehradě

Premium Byl to případ, který se léta řadil k jihočeským policejním pomníčkům. V prosinci 2004 se konal v Kostelci nad Vltavou...

Pátrání po sebevrahovi přineslo tři jiná těla, teď konečně našli i jeho

V březnu pátrali policejní potápěči v Orlické přehradě po sebevrahovi, který údajně skočil ze Žďákovského mostu. Pod...

Prvoka z betonu usadili mezi výběhy zvířat. Noc tam stojí pět tisíc

Do Safari Resortu v Hluboké u Borovan opatrně vjíždí bezmála jednačtyřicetitunový kolos. Za sebou má náročnou cestu z...

Nejvýhodnější nabídku na protažení dálnice D3 k hranicím podal Metrostav

Ředitelství silnic a dálnic obdrželo pět nabídek na stavbu dalšího úseku dálnice D3, tentokrát pro úsek Třebonín -...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stezka v Českém Krumlově propojuje centrum s nádražím, stála 32 milionů

Po roce a půl je hotová cyklostezka, jež protíná důležitá místa v Českém Krumlově. Lákavá je nejen pro místní, ale i...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

Otevřeme školy, vše ostatní počká, říká ministr zdravotnictví Arenberger

Premium Ministr zdravotnictví Petr Arenberger po týdnu ve funkci poodhaluje další vývoj boje s pandemií, prioritou zůstává...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

  • Další z rubriky

Pátrání po sebevrahovi přineslo tři jiná těla, teď konečně našli i jeho

V březnu pátrali policejní potápěči v Orlické přehradě po sebevrahovi, který údajně skočil ze Žďákovského mostu. Pod...

Prvoka z betonu usadili mezi výběhy zvířat. Noc tam stojí pět tisíc

Do Safari Resortu v Hluboké u Borovan opatrně vjíždí bezmála jednačtyřicetitunový kolos. Za sebou má náročnou cestu z...

Muž se zákazem řízení ujížděl policii. Zastavil ho náraz do stromu

Velké neštěstí mohl způsobit muž, který dnes unikal ulicemi Českých Budějovic policejní hlídce. Řidiče, jenž seděl za...

Zájem o české posily v Rakousku neutichá, firmy jsou na nich závislé

Několikahodinové kolony u hranic ani časté testování neodradilo rakouské a německé firmy od zaměstnávání Jihočechů. I...

Advantage Consulting, s.r.o.
REACT DEVELOPER HOME OFFICE

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj
nabízený plat: 80 000 - 100 000 Kč

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...