Čtvrtek 9. dubna 2020, svátek má Dušan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. dubna 2020 Dušan

Nejraději jsem měl spitfiry, to byly bojové kočáry, vypráví pamětník

  8:44aktualizováno  8:44
Pětaosmdesátiletý plukovník v záloze Miroslav Hřebík sloužil v Plané u Českých Budějovic jako letecký mechanik od roku 1945. Nyní přinesl řediteli areálu svůj soukromý archiv dokumentující historii letiště.

Pětaosmdesátiletý plukovník v záloze Miroslav Hřebík přinesl řediteli aeroportu Ladislavu Ondřichovi svůj soukromý archiv dokumentující historii Letiště České Budějovice. | foto: archiv Letiště České Budějovice

"Ze začátku jsme ještě lítali i s plnou výzbrojí. Pak jsme ze stíhačky všechno vyndali, takže byla odlehčená, a pilot s ní dělal psí kusy. Šel na přistání, ale na zádech. Říkal jsem si, že se zbláznil a musí se zabít. Jenže pilot RAF Karel Pošta byl prostě kouzelník. Ten měl spitfira nastudovaného," vzpomínal Miroslav Hřebík na své začátky na letišti v Plané u Českých Budějovic.

Pětaosmdesátiletý plukovník v záloze, který tu sloužil jako letecký mechanik od roku 1945, přinesl řediteli aeroportu Ladislavu Ondřichovi svůj soukromý archiv dokumentující historii Letiště České Budějovice. Skládá se z dobových fotografií, dokumentace, soukromé korespondence a knihy Příslušníci československého letectva v RAF.

"Předávám to s radostí, protože někdo to aspoň užije a zůstane to tady pro další generace. Dcera ani syn o to nemají zájem a kdo ví, kam by to po mně vyhodili," komentoval stále aktivní bělovlasý muž v uniformě předání svého daru.

Focení letadel, to byl adrenalin

Když v roce 1945 na letiště nastoupil, byla v areálu jen zelená plocha bez přistávací dráhy. A také dvě vrakoviště letounů. Jenže chodit mezi nimi a fotit nešlo, pokud člověk nechtěl skončit ve vězení. V Táboře ještě byli ruští vojáci a měli tady i budovy se zajatci, kteří pro ně pracovali.

"Letouny jsme proto fotili tak, že jsme si vylezli na hangár. Já měl půjčenou zrcadlovku od strejdy, protože tenkrát byl ještě fotoaparát vzácnost, kterou neměl každý jako dnes. Přitom každá fotka, kterou jsem dělal bez povolení, mi zvedala adrenalin. A to nejen na letišti, ale i v hangáru. Přijít tam a vyfotit si v něm všechny eroplány nebylo jen tak. Kdyby to chtěl někdo z kontrarozvědky rozmazávat, skončili jsme v base," líčí Hřebík.

Úspěšná kariéra se zadrhla v roce 1968

Jeho obsáhlý archiv, z něhož má ještě část doma, mapuje celý průběh vývoje na letišti od roku 1945 až do dneška. A to včetně pomníku, který tam stojí. Ten původní byl jiný, a to s kořistní stíhačkou Messerschmitt. Jenže ta byla později rozebrána a převezena k obnovení do továrny a armádní piloti s ní ještě nakonec létali.

Třicetičlenný tým, který na letišti v Plané začínal, měl zázemí ve zděném hangáru. Tam jim vozili ve varnách jídlo a mechanici začali oživovat první letouny, které tu po válce zůstaly: Arada a Bückery 104.

"A ještě mi zůstaly na krku zbylé spitfiry, které jsem připravoval na přelet do Kunovic. Během let mi prošlo rukama několik desítek typů letounů. Nejraději jsem měl spitfiry, to byly takové kočáry jako arado, ale spitfire byl víceméně bojový, kdežto arado bylo spíš výcvikové, menší. Spitfire měl lepší vybavení, arado bylo proti němu primitivní, ale přesto ho Němci používali už proti Španělsku," srovnává muž, který se na letišti vypracoval až na náčelníka technického oddělení provozu.

Jenže jeho kariéra úspěšně postupovala jen do roku 1968, do povinných komunistických prověrek. Těmi však neprošel, protože tehdy do předepsaných archů napsal, že tu nemuseli být Sověti, že si svoji situaci vyřešíme sami. Armáda ho za to degradovala na staršího kontrolora a snížila mu plat. Jako zkušeného odborníka si ho však na letišti nechala až do odchodu do penze.

I dnes má Miroslav Hřebík slušný přehled o nových letadlech, a to nejen českých, ale i zahraničních.

"Pořád to sleduju, i když dnes už nejsem schopný si všechno zapamatovat. Přitom v práci jsem šel ze školy do školy, protože když chcete nějaký letoun obsluhovat a pracovat na něm, bez certifikátu ze školy to nešlo," říká letecký mechanik, který připravoval po válce stroje také pro piloty z legendární britské perutě RAF.

  • Nejčtenější

Pacientky zatajily kontakt s nakaženými, tvrdí vedení nemocnice

Prachatická nemocnice měla v karanténě kvůli podezření na nákazu koronavirem pět lékařů a 32 sester z jednotky...

Při konfliktu se strážníky v Budějovicích zemřel muž

Tragická událost se stala ve středu kolem sedmé hodiny večerní v Českých Budějovicích. Ve čtvrti Rožnov na Lidické...

Silnější Motor. Do Budějovic míří Čiliak, bude brankářskou jedničkou

Klíčová otázka při sestavování českobudějovického kádru pro extraligu zdá se být vyřešená. Zákulisní informace...

Vzrostlé duby u Hrdějovic někdo pokácel bez povolení

Čtveřici až stoletých dubů stojící u silnice mezi Úsilným a Hrdějovicemi na českobudějovicku někdo před týdnem bez...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Řidič nadýchal 2,5 promile, pivo popíjel i při policejní kontrole

Policejní hlídku v Táboře překvapilo chování řidiče, kterého zastavila v pondělí večer v ulici kpt. Jaroše. Zatímco...

Premium

Klienti versus cestovní kanceláře: jak nepřijít o peníze za zájezd

Cestovní kanceláře jsou zahlceny žádostmi klientů o zrušení zájezdů. Sociální sítě se plní příspěvky nespokojených...

Premium

Ufňukaná generace. Mladí v pandemické panice možná konečně dospějí

Vše zlé může být k něčemu dobré. Dokonce i koronavirus. Magazín Víkend DNES se domnívá, že mladí lidé v pandemické...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

  • Další z rubriky

Při konfliktu se strážníky v Budějovicích zemřel muž

Tragická událost se stala ve středu kolem sedmé hodiny večerní v Českých Budějovicích. Ve čtvrti Rožnov na Lidické...

Premium

Hospody a restaurace tratí stovky tisíc měsíčně, zaměstnance se snaží udržet

Průzkum MF DNES v restauracích a kavárnách: prodávají přes okénka, ztrácí statisíce korun, ale své lidi chtějí majitelé...

Průměrná mzda Jihočechů překročila 30 tisíc korun. Růst se může zpomalit

Jihočeši si v loňském roce na výplatních páskách opět přilepšili. Průměrná mzda byla v kraji téměř 31 tisíc korun. Na...

Pošta zavírá na jihu Čech část poboček, výdejny kurýrních služeb fungují

Kamenné prodejny jsou z velké části zavřené, lidé však nakupovat nepřestali. Někteří online prodejci hlásí zájem o...

Advantage Consulting, s.r.o.
AUTOMECHANIK

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 20 000 - 26 000 Kč

Najdete na iDNES.cz