Úterý 27. července 2021, svátek má Věroslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. července 2021 Věroslav

Nejraději jsem měl spitfiry, to byly bojové kočáry, vypráví pamětník

  8:44
Pětaosmdesátiletý plukovník v záloze Miroslav Hřebík sloužil v Plané u Českých Budějovic jako letecký mechanik od roku 1945. Nyní přinesl řediteli areálu svůj soukromý archiv dokumentující historii letiště.

Pětaosmdesátiletý plukovník v záloze Miroslav Hřebík přinesl řediteli aeroportu Ladislavu Ondřichovi svůj soukromý archiv dokumentující historii Letiště České Budějovice. | foto: archiv Letiště České Budějovice

"Ze začátku jsme ještě lítali i s plnou výzbrojí. Pak jsme ze stíhačky všechno vyndali, takže byla odlehčená, a pilot s ní dělal psí kusy. Šel na přistání, ale na zádech. Říkal jsem si, že se zbláznil a musí se zabít. Jenže pilot RAF Karel Pošta byl prostě kouzelník. Ten měl spitfira nastudovaného," vzpomínal Miroslav Hřebík na své začátky na letišti v Plané u Českých Budějovic.

Pětaosmdesátiletý plukovník v záloze, který tu sloužil jako letecký mechanik od roku 1945, přinesl řediteli aeroportu Ladislavu Ondřichovi svůj soukromý archiv dokumentující historii Letiště České Budějovice. Skládá se z dobových fotografií, dokumentace, soukromé korespondence a knihy Příslušníci československého letectva v RAF.

"Předávám to s radostí, protože někdo to aspoň užije a zůstane to tady pro další generace. Dcera ani syn o to nemají zájem a kdo ví, kam by to po mně vyhodili," komentoval stále aktivní bělovlasý muž v uniformě předání svého daru.

Focení letadel, to byl adrenalin

Když v roce 1945 na letiště nastoupil, byla v areálu jen zelená plocha bez přistávací dráhy. A také dvě vrakoviště letounů. Jenže chodit mezi nimi a fotit nešlo, pokud člověk nechtěl skončit ve vězení. V Táboře ještě byli ruští vojáci a měli tady i budovy se zajatci, kteří pro ně pracovali.

"Letouny jsme proto fotili tak, že jsme si vylezli na hangár. Já měl půjčenou zrcadlovku od strejdy, protože tenkrát byl ještě fotoaparát vzácnost, kterou neměl každý jako dnes. Přitom každá fotka, kterou jsem dělal bez povolení, mi zvedala adrenalin. A to nejen na letišti, ale i v hangáru. Přijít tam a vyfotit si v něm všechny eroplány nebylo jen tak. Kdyby to chtěl někdo z kontrarozvědky rozmazávat, skončili jsme v base," líčí Hřebík.

Úspěšná kariéra se zadrhla v roce 1968

Jeho obsáhlý archiv, z něhož má ještě část doma, mapuje celý průběh vývoje na letišti od roku 1945 až do dneška. A to včetně pomníku, který tam stojí. Ten původní byl jiný, a to s kořistní stíhačkou Messerschmitt. Jenže ta byla později rozebrána a převezena k obnovení do továrny a armádní piloti s ní ještě nakonec létali.

Třicetičlenný tým, který na letišti v Plané začínal, měl zázemí ve zděném hangáru. Tam jim vozili ve varnách jídlo a mechanici začali oživovat první letouny, které tu po válce zůstaly: Arada a Bückery 104.

"A ještě mi zůstaly na krku zbylé spitfiry, které jsem připravoval na přelet do Kunovic. Během let mi prošlo rukama několik desítek typů letounů. Nejraději jsem měl spitfiry, to byly takové kočáry jako arado, ale spitfire byl víceméně bojový, kdežto arado bylo spíš výcvikové, menší. Spitfire měl lepší vybavení, arado bylo proti němu primitivní, ale přesto ho Němci používali už proti Španělsku," srovnává muž, který se na letišti vypracoval až na náčelníka technického oddělení provozu.

Jenže jeho kariéra úspěšně postupovala jen do roku 1968, do povinných komunistických prověrek. Těmi však neprošel, protože tehdy do předepsaných archů napsal, že tu nemuseli být Sověti, že si svoji situaci vyřešíme sami. Armáda ho za to degradovala na staršího kontrolora a snížila mu plat. Jako zkušeného odborníka si ho však na letišti nechala až do odchodu do penze.

I dnes má Miroslav Hřebík slušný přehled o nových letadlech, a to nejen českých, ale i zahraničních.

"Pořád to sleduju, i když dnes už nejsem schopný si všechno zapamatovat. Přitom v práci jsem šel ze školy do školy, protože když chcete nějaký letoun obsluhovat a pracovat na něm, bez certifikátu ze školy to nešlo," říká letecký mechanik, který připravoval po válce stroje také pro piloty z legendární britské perutě RAF.

  • Nejčtenější

Kriminalisté v Budějovicích vyšetřují násilný trestný čin, zemřeli dva lidé

Jihočeští kriminalisté od sobotního dopoledne vyšetřují násilný trestný čin, při kterém zemřeli dva lidé. Tragédie se...

Nabídl, že ukáže lepší trasu. Pak ženu odvedl na louku a znásilnil ji

Policie pátrá po muži, který v sobotu 17. července kolem poledne znásilnil ženu nedaleko Hluboké nad Vltavou na...

Policisté obvinili ženu z dvojnásobné vraždy v Budějovicích, obětí je i dítě

V souvislosti s násilným trestným činem, který se stal v sobotu v Českých Budějovicích, dnes kriminalisté obvinili z...

Stavba dálnice zavře příjezd do Budějovic. Nejdříve na pět dní, pak na rok

Už v sobotu zavřou jednu z důležitých příjezdových cest do Českých Budějovic ve směru od Dobré Vody. Potrvá to nejdříve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Muž přikládal přirození k autu na benzince, pak k cizím lidem přisedl

Netradičním případem výtržnictví se zabývají jindřichohradečtí policisté. Ve středu zahájili trestní stíhání muže,...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přináší víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Zbyly nám jen lichotky, že jsme nebyli hloupí, říkal otec řady čezet

Premium František Pudil ze strakonické ČZM konstruoval špičkové stroje, ty v mnoha případech končily jako prototypy. Se svými...

Po dostavbě Dukovan můžeme rozšířit Temelín o dva bloky, řekl Havlíček

Až bude hotový nový blok jaderné elektrárny Dukovany, mohly by se dostavět jeden nebo dva nové bloky jaderné elektrárny...

Kriminalisté v Budějovicích vyšetřují násilný trestný čin, zemřeli dva lidé

Jihočeští kriminalisté od sobotního dopoledne vyšetřují násilný trestný čin, při kterém zemřeli dva lidé. Tragédie se...

Lidé si posezení nad vodou užijí od září, dočkají se i většího mola

Netradiční výhled si už za několik týdnů užijí lidé v Českých Budějovicích. Blíží se totiž instalace laviček, které se...

LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen
LETNÍ SOUTĚŽ: Přidejte svůj tip na výlet a hrajte o jednu z 10 krásných cen

Vkládejte svoje tipy na výlety s dětmi a vyhrávejte hodnotné ceny po celé léto. Sdílejte svoje oblíbená místa, hodnoťte tipy ostatních, hrajte o...

Královská rodina znovu pohromadě. Palác ukázal společné foto

Členové švédské královské rodiny se po delší době opět setkali. Snímek, na kterém je král Carl XVI. Gustaf (75) s...

Dabéři Naked Attraction: Byli jsme v šoku, že něco takového může vůbec existovat

Nahota je televizní evergreen a stále dokáže diváky přikovat u obrazovek. Počátkem devadesátých let to bylo Tutti...

Představujeme Amouranth, sexuální ikonu hráčů počítačových her

Sedmadvacetiletá Amouranth je jednou z nejpopulárnějších streamerek na světě. Od vysílání průchodů počítačovými hrami...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Do Česka zamíří ojetiny po povodních. Takové auto je dobré jen do šrotu

Německo, Belgie a Nizozemsko, těžce postižené povodněmi ze závěru minulého týdne, patří mezi země, ze kterých se do...