Pátek 20. května 2022, svátek má Zbyšek
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 20. května 2022 Zbyšek

Když jsme zachránili polské piloty, líbali zem, vzpomíná dispečerka

  9:28
Klára Anderlová chtěla být pilotkou, ale rodiče nebyli ve straně a chodili do kostela, takže na školu pro piloty by ji nevzali. U létání ale chtěla zůstat, tak se stala leteckou dispečerkou.

Na stříbrném řetízku nosí letecká dispečerka Klára Anderlová čarodějnici na koštěti. Dostala ji jako dárek k narozeninám a navíc je to symbol, že létání je její srdeční záležitostí. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Povídala si s princem Charlesem, který v roce 1992 pilotoval královský letoun při cestě z Prahy do Českého Krumlova, ale i tisícovkami dalších, kteří se jako piloti musí hlásit řídicí věži budějovického letiště. Klára Anderlová na dispečerskou židli usedla v roce 1986 a zahřívá ji s malou přestávkou dodnes.

„Po zrušení vojenského letiště jsem koketovala s nabídkou odejít do Vodochod, abych mohla zůstat u řízení letadel, což je pro mě srdeční záležitost,“ vzpomíná usměvavá žena, která se ovšem tehdy rozhodla zůstat na jihu. „Srdeční záležitostí jsou pro mě totiž i Budějovice a okolí. Navíc jsme si tu postavili dům. Ten jsem nechtěla vyměnit za postel na ubytovně,“ dodává.

Klára Anderlová (52 let)

Z rodného slovenského Brezna zamířila na vojenskou školu do Prahy, aby se alespoň jako dispečerka přiblížila svému snu o létání. Již ve 14 letech začala létat na větroních a nedávno složila pilotní zkoušky na paraglidingové létání. Dispečerskou dráhu odstartovala v Žatci, pokračovala v Mošnově, od roku 1986 přešla na budějovické vojenské letiště. V roce 2003 odešla do civilu s hodností kapitána. Po krátké evidenci na úřadu práce se vrátila na dispečerský post civilního budějovického letiště.

Nakonec tehdy skončila v evidenci úřadu práce, naštěstí krátce. „Jasně, že jsem jásala, když mi nabídli z letiště zpátky post dispečera. Tahle práce pro mě vždycky byla a naštěstí pořád je koníčkem,“ přiznává. I proto se v době synova dětství pustila do studia vojenské vysoké školy, kterou k výkonu profese nakonec potřebovala. Tvrdí, že těch pět let k získání titulu inženýrky pro ni bylo pořádně krušných, protože neumí dělat nic na půl plynu. Je ráda, že to nevzdala. Ostatně, byla už od dětství zvyklá jít si za svými sny.

„Jsem nejmladší ze 14 sourozenců. Přímo nad námi v Brezně vedla letová cesta z Košic do Varšavy a já toužila být pilotkou. Už od 13 let jsem chodila pomáhat do hangárů na letiště ve Sliači. O rok později jsem už létala na větroních a věřila, že mi bude patřit nebe.“

Stopku přihlášce na vysokou pilotní školu do Žiliny ji vystavilo, že rodiče chodili do kostela a nebyli ve straně. Tak šla na vojenskou školu do Prahy, kde vystudovala nástavbu pro asistenty leteckého dispečera. Poté ji převeleli do Žatce, pak do Mošnova. Sen si tedy začínala plnit oklikou.

Vzpomínky na letecké dny

„Nikdy nic nevzdávám dopředu. Když mi při zdravotní prohlídce v Praze řekli, že mám šelest na srdci, šla jsem na operaci a ani to doma neřekla. Chtěla jsem létat. Stejně urputně jsem se pustila letos na jaře do tréninku na půlmaratonskou štafetu, ačkoliv jsem dřív neběhala. Výzvy já mám totiž ráda,“ přiznává.

Výzvou pro ni byl i návrat s manželem Jiřím z Mošnova do jeho rodných jižních Čech. Rozhodně nelituje. Díky své profesi například byla i u řízení letového provozu na velkých leteckých dnech CIAF v Hradci Králové. „Představte si, že na odlet na ploše čeká najednou 120 letadel a vy je musíte bezpečně vyvést nahoru. To byl pro mě vždycky svátek. Ale já jsem šťastná, když přistane nebo vzlétne každé letadlo, i to maličké. Ve vzduchu totiž platí velmi přísná pravidla,“ konstatuje Klára Anderlová.

Zavzpomíná na záchranu dvou polských pilotů, kteří se vydali na cesty jen s kompasem v letadle a u Temelína se dostali do mraků. „To tu ještě bylo vojenské letiště a měli jsme radar, takže jsme je mohli navigovat velmi přesně. Když přistáli, líbali zem a děkovali za záchranu. Dodnes mi píšou,“ dodává.

Osobně pro ni byl velkým zážitkem i GYMNICH, setkání ministrů zahraniční evropské sedmadvacítky v Hluboké. „Na letišti jsme měli nejen náš armádní speciál, ale i mnoho velkých zahraničních dopravních letounů. Myslím, že jsme to zvládli perfektně.“ Přitom zdejší civilní letiště je řízeno jen pomocí radiového provozu, nikoliv radaru.

A jak vypadá taková denní služba? „U nás se létá jen od východu slunce do soumraku, což je půlhodinu po západu slunce. Dispečer si musí ráno zjistit počasí, pak v sedm na poradě informuje celou směnu, do níž patří hasiči, ostraha letiště a technik. A celý den jsme na odposlechu radiostanice,“ vysvětluje Anderlová. Pokud se musí vzdálit, bere si radiostanici přenosnou. Letadlu, které se hlásí, totiž musí odpovědět do deseti vteřin. Dispečer tedy ví o každém, které vlétne do poloměru 5,5 kilometru od letištní věže.

Oskar Kilo. Volací znak českých letadel

Komunikační řečí je angličtina, pro našince pak čeština. „Když se z rádia ozve například Oskar Kilo November 25, letíme nad Kleť, odpovídám Budějovice info a informuji jej o každém letadle kolem, a nebo dodávám Žádný hlášený provoz. To je standardní frazeologie,“ říká.

Každé letadlo má svůj volací znak, ta česká OK, tedy Oskar Kilo a k tomu číslo, což je jako SPZ u auta, vysvětluje letecká dispečerka. Se smíchem dodává, že za ta léta ji už podle hlasu zná hodně pilotů, tak kromě výměny povinných údajů ji do éteru zdraví jménem. „Veškerou komunikaci musím zapsat, pěkně rukou a perem, často mám rozděláno dvanáct řádků, což znamená přesný počet letadel v našem letovém prostoru,“ říká s tím, že o všem musí mít absolutní přehled.

Dostávám školení, že se tady hlásí letadla do výšky 1 200 metrů. Pokud jde třeba padákový výsadek do 7 000 metrů, žádá se do Prahy, aby se budějovické letové území ‚zvedlo do výšky‘. Také to, že největší špička je na obloze kolem poledne, že jsou letové cesty, letové linie a víkendové koridory. A že letové hladiny jsou rozdělené po 300 metrech a piloti je musí striktně dodržovat.

„Je to úžasná práce a mě baví,“ přiznává. Ačkoliv se jí nepodařilo usednout do kokpitu proudového letounu jako pilotka, je spokojená, že může do vzduchu díky paraglidingu. Trochu lituje, že syn Jiří kouzlu létání nepropadl, ale zase hraje fotbal v jednom týmu s otcem v Nové Vsi. „Je to legrace, když na hřišti volá tati, přihraj, a muž ho peskuje, aby mu říkal Jirko jako ostatní,“ směje se Anderlová.

.
  • Nejčtenější

Pacientka z Vysočiny má záškrt, nemoc v ČR nebyla zachycena od roku 1995

V České republice se po sedmadvaceti letech objevila raritní forma záškrtu. O nálezu informovaly Státní zdravotní ústav...

Předjíždějící šofér vytlačil jiný kamion do příkopu, natočili to policisté

Řidič nákladního vozidla riskantně předjížděl přes plnou čáru na frekventované silnici mezi Českými Budějovicemi a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Roztrpčení majitele Budějovic: Sivok dělal minely, trenér odchod nezvládl

Premium V pracovně na Střeleckém ostrově se usadí do křesla, odloží brýle, lokne si kávy a začne vyprávět. A že je o čem. První...

Sivok reaguje na ostrá slova majitele Budějovic: Ať klub prodá. Já mám zájem

Premium Bylo by lepší, kdyby nedával žádná vyjádření a radši se staral, aby klub fungoval a nikomu nic nedlužil. To radí...

Po ledové sprše odvezla podchlazenou holčičku sanitka, dvojici hrozí vězení

Případem těžkého ublížení na zdraví čtyřleté holčičky se zabývá českobudějovický krajský soud. Obžalovaní jsou matka...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

  • Další z rubriky

Turisté musejí přeznačit trasy, které přetne dostavba dálnic D3 a D4

Výstavba nových úseků dálnic D3 a D4 neomezuje na jihu Čech pouze automobilovou dopravu. Jisté komplikace čekají i na...

Za podchlazení holčičky při trestání ledovou vodou dostal pár podmínky

Podmíněné tresty uložil českobudějovický krajský soud muži a ženě za surové trestání ani ne čtyřleté holčičky. Tehdejší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zájem o šumavská nouzová nocoviště stoupá, může za to i covid

Až několik tisíc turistů ročně přespí na venkovních nocovištích rozmístěných po Šumavě. Mnozí ale nedodržují pravidla,...

Města bojují o mladé rodiny, nabízí jim parcely. Zájem je okamžitý

Zájem o stavbu rodinného domu je mezi mladými stále vysoký. Parcel je však málo a roste i jejich cena. Aby města...

Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy
Nohy v teple a suché prádlo: Otestujte s námi odolný sušák od Viledy

Nemáte doma sušičku a trápíte se po každém praní se svým starým sušákem? Získejte jeden od Viledy. Právě na něm snadno usušíte ložní prádlo i...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Jelínek z Luneticu byl u smrtelné nehody, po koncertě srazil na dálnici muže

V sobotu vystoupili Lunetic na koncertě Leoše Mareše. Když se zpěvák skupiny Václav Jelínek (43) vracel domů do...

Hrušínského dcera se svlékla pro Playboy. Manžela to překvapilo, říká

Pro nové číslo Playboye se svlékla a nafotila sexy snímky Kristýna Hrušínská (37). Dcera Jana Hrušínského a Miluše...

Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté na místě zjišťují, že bydlí jinde

Premium Nešvar z devadesátých let se vrací. Turisté si zaplatí zájezd v zahraničí, přijedou do hotelu a teprve na jeho recepci...

Eurovizi vyhráli Ukrajinci s písní pro matky, čeští We Are Domi nezaujali

Na šedesátém šestém ročníku mezinárodní pěvecké soutěže Eurovize, který se letos konal v italském Turíně, zvítězil...