Je dvacet minut po sedmé hodině ráno. V Lišově, na Hluboké, v Ledenicích a Kamenném Újezdu startujeme auta a vyrážíme do centra Českých Budějovic.
Děláme totéž, co každý všední den přibližně 20 tisíc lidí, kteří jedou do některého z koutů krajského města za prací. Velká část z nich autem.
Ze stejných pozic a ve stejný čas jedou redaktoři MF DNES ve středu a ve čtvrtek, kdy je hodně podobný provoz. Cíl je na náměstí Přemysla Otakara II. Zároveň zjišťují, zda je rychlejší hlavní tah, nebo alternativní trasa.
Do každodenního provozu může zasáhnout spousta věcí, nicméně výsledek dává několik jasných signálů.
Třeba ten, že i přes zavřenou zkratku kvůli stavbě dálnice D3 se stále vyplatí najet při cestě z Ledenic na Novohradskou a vyhnout se tak zacpané Rudolfovské třídě.
Nebo že cesta z Lišova do centra bude asi vždycky rychlejší po hlavním tahu a přes Pražské předměstí než po staré cestě přes Vráto.
Kritéria pro výběr startovních měst a obcí byla taková, aby byla přibližně ve stejné vzdálenosti od centra a jezdilo z těchto směrů do Budějovic velké množství lidí.
Z Kamenného Újezdu je to 10,5 kilometru, z Hluboké 11, z Lišova přes 13 a z nejvzdálenějších Ledenic 13,5 kilometru.
Dojezdové časyZ Kamenného Újezdu Z Hluboké nad Vltavou Z Lišova Z Ledenic |
S ohledem na provoz, kvalitu či uspořádání silnice není tolik překvapivé, že první dorazil na náměstí redaktor z Lišova. Když jel ve středu po hlavním tahu od Třeboně, přijel do cíle i přes lehce zasněženou vozovku za 16 minut a 33 sekund. Nejdéle to trvalo z Ledenic.
Do testu zřejmě zasáhla i chřipková epidemie, provoz byl 5. a 6. února o něco klidnější, než je zvykem.
Z Ledenic se vyplatí zajížďka
Ve směru od Ledenic se potvrdilo, že se dál vyplatí najet kolem hřbitova v Mladém na Novohradskou. Je to sice o 1,5 kilometru delší cesta, ale čas hovoří za vše. Přes Novohradskou je dojezd za 18 minut 48 sekund. Přes Suché Vrbné a Rudolfovskou 26 minut a 11 sekund.
„Když jsem stál ve čtvrtek pod viaduktem, vypadalo to, že přijedu až překvapivě rychle. Jenže pak jsem zůstal viset v Rudolfovské. Křižovatka se Sady je v tuto dobu přetížená. Přijíždí tam auta od Pražské i Dlouhého mostu,“ popsal zkušenost jeden z testujících redaktorů.
Na pomalejší trase navíc musel překonat sedm semaforů, na rychlejší jsou tři. A kdyby stále fungovala zkratka z Pohůrky do Mladého, byl by rozdíl mnohem větší.
Proto tudy jezdívají Srubečtí, řidiči z Borovan, ale i od Dobré Vody. Problém ovšem může nastat v Novohradské u kolejí. Kromě pravidelných spojů tam občas i posunují vlaky, což může znamenat zdržení několik minut.
Kruhový objezd v Litvínovicích
Trasa z Kamenného Újezdu byla nakonec rychlejší po hlavním tahu od Krumlova a Kaplice, byť to tak určitě není každý den. Když se doprava ucpe v Litvínovicích u kruhové křižovatky anebo i na sjezdu u Stromovky, stojí se tam opravdu dlouho. Při testu to však bylo o dost rychlejší než přes Včelnou a Rožnov.
„Ke kruháči v Litvínovicích jsem se dostal celkem plynule. O den dříve to tam ale bylo ucpané. Při testu jsem se však zdržel na sjezdu do centra a na Mánesově ulici,“ konstatoval další redaktor.
Trasa po hlavní trvala 17 minut a 57 sekund, přes Včelnou 22 minut 18 sekund. Pomalejší byla cesta po Lidické v blízkosti nemocnice až ke křižovatce s Mánesovou. Na této trase musí být řidič pozornější. Důvodem jsou chodci, kteří hlavně v úseku od Rožnova po pivovar Samson přecházejí přes silnici i mimo vyznačené přechody.
Sjezd od Lišova je nejrychlejší
Jízda z Lišova dopadla podle očekávání. Hlavní trasa je výrazně rychlejší. Bez semaforů a plynule se dá dostat až k Nádražní ulici. Také proto byla právě tato cesta nejrychlejší ze všech. Dál jel redaktor Jírovcovou ulici přes Pražské předměstí a ani tam se nezdržel.
Problém tak nastal až na výjezdu z ulice 28. října na Sady. Přesto dorazil o čtyři minuty dříve než při cestě přes Rudolfov.
„Tam se teď navíc řidič může zdržet na semaforech ve Vrátě, kde jsou kvůli stavbě dálnice D3. Naopak kolem Madety byla jízda až překvapivě hladká,“ doplnil další testující.
Vyrovnaná jízda z Hluboké
Poslední zkouška z Hluboké nad Vltavou byla nejvyrovnanější. Jízda po hlavní k Dlouhému mostu byla o minutu rychlejší než cesta přes Hrdějovice a Pražskou. A to i přesto, že při první jízdě sněžilo, a tak se provoz o něco zpomalil. „Největší zdržení bylo na semaforech u Nového mostu na křížení se Strakonickou,“ zmínil testující redaktor.
Vzhledem k tomu, že je podle průzkumů v Budějovicích druhá nejhorší dopravní situace v zemi po Praze, nelze očekávat, že se může situace výrazně zlepšit. Prostor tu však je.
Řidičům stále chybí navigační systém k záchytným parkovištím. Mnohdy jedou zbytečně tam, kde už není žádné volné místo. Zdržují sebe a ještě zahušťují dopravu.
Nové řízení křižovatek
Právě na nové řízení provozu, úpravy semaforů a křižovatek je letos v rozpočtu vyčleněných 150 milionů korun. „Na pondělním jednání budou zastupitelé schvalovat vypsání zakázky na vybudování dopravněinformačního a řídicího centra,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu Viktor Lavička (ANO).
Pokud vše půjde podle plánů, příští rok by se situace v některých ohledech měla zlepšit. „Když se na některém hlavním tahu stane nehoda, informační tabule na to upozorní a budou řidiče odklánět jinam,“ zmínil Lavička.
Řídicí centrum pak může operativně reagovat i úpravou signalizace na semaforech. Když se ale stane vážnější nehoda ve špičce třeba na Strakonické, okamžitě to ucpává polovinu města, a to už pak situaci jen těžko něco zachrání.
„Zprovoznění těchto systémů bude určitě přínosné. Ale ve chvíli, kdy začne fungovat obchvat a bude postavená jižní a severní spojka, to teprve otevře nové a větší možnosti a může nastat celá řada změn,“ vysvětlil Radek Terber ze společnosti Swarco Traffic, která se v Budějovicích stará o semafory.
Průlomový by tak měl být rok 2022, kdy se má dostat do provozu dálnice D3 kolem Budějovic.