Středa 19. května 2021, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. května 2021 Ivo

Měřili jsme, jak dlouho trvá cesta do Budějovic. Auta brzdí Rudolfovská třída

  12:07
Dojet ráno do práce do krajského města z okolních obcí bývá občas utrpení. MF DNES vybrala čtyři směry a testovala, jak se do Českých Budějovic jezdí. Kolik času ranní cesta zabere? Vyplatí se uhnout z hlavního tahu a přijet tak rychleji?

Je dvacet minut po sedmé hodině ráno. V Lišově, na Hluboké, v Ledenicích a Kamenném Újezdu startujeme auta a vyrážíme do centra Českých Budějovic.

Děláme totéž, co každý všední den přibližně 20 tisíc lidí, kteří jedou do některého z koutů krajského města za prací. Velká část z nich autem.

Fotogalerie

Ze stejných pozic a ve stejný čas jedou redaktoři MF DNES ve středu a ve čtvrtek, kdy je hodně podobný provoz. Cíl je na náměstí Přemysla Otakara II. Zároveň zjišťují, zda je rychlejší hlavní tah, nebo alternativní trasa.

Do každodenního provozu může zasáhnout spousta věcí, nicméně výsledek dává několik jasných signálů.

Třeba ten, že i přes zavřenou zkratku kvůli stavbě dálnice D3 se stále vyplatí najet při cestě z Ledenic na Novohradskou a vyhnout se tak zacpané Rudolfovské třídě.

Nebo že cesta z Lišova do centra bude asi vždycky rychlejší po hlavním tahu a přes Pražské předměstí než po staré cestě přes Vráto.

Kritéria pro výběr startovních měst a obcí byla taková, aby byla přibližně ve stejné vzdálenosti od centra a jezdilo z těchto směrů do Budějovic velké množství lidí.

Z Kamenného Újezdu je to 10,5 kilometru, z Hluboké 11, z Lišova přes 13 a z nejvzdálenějších Ledenic 13,5 kilometru. 

Dojezdové časy

Z Kamenného Újezdu 
Po E55 17:57 min.
Přes Včelnou 22:18 min.

Z Hluboké nad Vltavou
Po hlavní 17:35 min.
Přes Hrdějovice 18:30 min.

Z Lišova 
Po hlavní 16:33 min.
Přes Rudolfov 20:18 min.

Z Ledenic 
Po Novohradské 18:48 min.
Pod viaduktem 26:11 min.

S ohledem na provoz, kvalitu či uspořádání silnice není tolik překvapivé, že první dorazil na náměstí redaktor z Lišova. Když jel ve středu po hlavním tahu od Třeboně, přijel do cíle i přes lehce zasněženou vozovku za 16 minut a 33 sekund. Nejdéle to trvalo z Ledenic.

Do testu zřejmě zasáhla i chřipková epidemie, provoz byl 5. a 6. února o něco klidnější, než je zvykem.

Z Ledenic se vyplatí zajížďka

Ve směru od Ledenic se potvrdilo, že se dál vyplatí najet kolem hřbitova v Mladém na Novohradskou. Je to sice o 1,5 kilometru delší cesta, ale čas hovoří za vše. Přes Novohradskou je dojezd za 18 minut 48 sekund. Přes Suché Vrbné a Rudolfovskou 26 minut a 11 sekund.

„Když jsem stál ve čtvrtek pod viaduktem, vypadalo to, že přijedu až překvapivě rychle. Jenže pak jsem zůstal viset v Rudolfovské. Křižovatka se Sady je v tuto dobu přetížená. Přijíždí tam auta od Pražské i Dlouhého mostu,“ popsal zkušenost jeden z testujících redaktorů.

Na pomalejší trase navíc musel překonat sedm semaforů, na rychlejší jsou tři. A kdyby stále fungovala zkratka z Pohůrky do Mladého, byl by rozdíl mnohem větší.

Proto tudy jezdívají Srubečtí, řidiči z Borovan, ale i od Dobré Vody. Problém ovšem může nastat v Novohradské u kolejí. Kromě pravidelných spojů tam občas i posunují vlaky, což může znamenat zdržení několik minut.

Kruhový objezd v Litvínovicích

Trasa z Kamenného Újezdu byla nakonec rychlejší po hlavním tahu od Krumlova a Kaplice, byť to tak určitě není každý den. Když se doprava ucpe v Litvínovicích u kruhové křižovatky anebo i na sjezdu u Stromovky, stojí se tam opravdu dlouho. Při testu to však bylo o dost rychlejší než přes Včelnou a Rožnov. 

„Ke kruháči v Litvínovicích jsem se dostal celkem plynule. O den dříve to tam ale bylo ucpané. Při testu jsem se však zdržel na sjezdu do centra a na Mánesově ulici,“ konstatoval další redaktor.

Trasa po hlavní trvala 17 minut a 57 sekund, přes Včelnou 22 minut 18 sekund. Pomalejší byla cesta po Lidické v blízkosti nemocnice až ke křižovatce s Mánesovou. Na této trase musí být řidič pozornější. Důvodem jsou chodci, kteří hlavně v úseku od Rožnova po pivovar Samson přecházejí přes silnici i mimo vyznačené přechody.

Sjezd od Lišova je nejrychlejší

Jízda z Lišova dopadla podle očekávání. Hlavní trasa je výrazně rychlejší. Bez semaforů a plynule se dá dostat až k Nádražní ulici. Také proto byla právě tato cesta nejrychlejší ze všech. Dál jel redaktor Jírovcovou ulici přes Pražské předměstí a ani tam se nezdržel.

Problém tak nastal až na výjezdu z ulice 28. října na Sady. Přesto dorazil o čtyři minuty dříve než při cestě přes Rudolfov.

„Tam se teď navíc řidič může zdržet na semaforech ve Vrátě, kde jsou kvůli stavbě dálnice D3. Naopak kolem Madety byla jízda až překvapivě hladká,“ doplnil další testující.

Vyrovnaná jízda z Hluboké

Poslední zkouška z Hluboké nad Vltavou byla nejvyrovnanější. Jízda po hlavní k Dlouhému mostu byla o minutu rychlejší než cesta přes Hrdějovice a Pražskou. A to i přesto, že při první jízdě sněžilo, a tak se provoz o něco zpomalil. „Největší zdržení bylo na semaforech u Nového mostu na křížení se Strakonickou,“ zmínil testující redaktor.

Vzhledem k tomu, že je podle průzkumů v Budějovicích druhá nejhorší dopravní situace v zemi po Praze, nelze očekávat, že se může situace výrazně zlepšit. Prostor tu však je.

Řidičům stále chybí navigační systém k záchytným parkovištím. Mnohdy jedou zbytečně tam, kde už není žádné volné místo. Zdržují sebe a ještě zahušťují dopravu.

Nové řízení křižovatek

Právě na nové řízení provozu, úpravy semaforů a křižovatek je letos v rozpočtu vyčleněných 150 milionů korun. „Na pondělním jednání budou zastupitelé schvalovat vypsání zakázky na vybudování dopravněinformačního a řídicího centra,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu Viktor Lavička (ANO).

Pokud vše půjde podle plánů, příští rok by se situace v některých ohledech měla zlepšit. „Když se na některém hlavním tahu stane nehoda, informační tabule na to upozorní a budou řidiče odklánět jinam,“ zmínil Lavička.

Řídicí centrum pak může operativně reagovat i úpravou signalizace na semaforech. Když se ale stane vážnější nehoda ve špičce třeba na Strakonické, okamžitě to ucpává polovinu města, a to už pak situaci jen těžko něco zachrání.

„Zprovoznění těchto systémů bude určitě přínosné. Ale ve chvíli, kdy začne fungovat obchvat a bude postavená jižní a severní spojka, to teprve otevře nové a větší možnosti a může nastat celá řada změn,“ vysvětlil Radek Terber ze společnosti Swarco Traffic, která se v Budějovicích stará o semafory.

Průlomový by tak měl být rok 2022, kdy se má dostat do provozu dálnice D3 kolem Budějovic.

Autor:
  • Nejčtenější

Provoz privátů vynesl ženám miliony, dívky na sex vozily přes půl republiky

Českobudějovičtí kriminalisté zadrželi a obvinili dvě ženy, které si poskytováním a zprostředkováním erotických služeb...

Na Českobudějovicku se srazila čtyři auta, sedm zraněných

Tři pozemní posádky záchranářů a vrtulník zasahovaly v sobotu odpoledne u hromadné dopravní nehody čtyř osobních aut v...

Exekutoři vtrhli do azylového domu, případ z Jindřichohradecka prověří komora

Dvojice exekutorských vykonavatelů vnikla nevybíravým způsobem do azylového domu Rybka v Studené na Jindřichohradecku....

Železnou oponu komunisté zaminovali. Munice ale zabíjela hlavně pohraničníky

Premium Před 70 lety padla na tehdejší Československo železná opona. Komunisté se navíc rozhodli, že některé úseky hranice se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Teplice - Č. Budějovice 2:0, domácí k záchraně přiblížili Mareček s Moulisem

Tepličtí fotbalisté zvítězili ve 32. kole Fortuna ligy 2:0 nad Českými Budějovicemi a přiblížili se záchraně, navíc...

Zapomenutý Čech třikrát přelstil gestapo. Francouzi mu dali válečný kříž

Premium Za války byl jedním z nejaktivnějších členů československého odboje ve Francii. Převáděl lidi přes hranici, z ilegality...

Nejsme Slované ani Germáni. Češi mají unikátní mix genetických profilů

Premium Čemu vlastně Slované věřili? Byli skutečně beránci? Či si libovali v krvavých rituálech a bojích jako Germáni? Čeho se...

Tisknu se k zemi. A rakety se blíží! Reportérka pod sprchou raket Hamasu

Premium Ležím na trávníku, příjemně teplý večer. Byla by to pohoda, ale je to peklo, místo hvězd totiž počítám na nebi zásahy...

  • Další z rubriky

Nový zákon způsobí stavební boom na Šumavě, obává se vedení parku

Podle Správy NP Šumava s novelou stavebního zákona zesílí tlak developerů. Obce žádné projekty povolit nechtějí....

Za odmítnutí dechové zkoušky snížil kárný senát jihočeskému soudci plat

Kárný senát Nejvyššího správního soudu snížil na rok o třicet procent plat jihočeskému soudci Bohuslavu Petrovi, který...

S Jirkou Lábusem se hodně nalítáme, hodnotí natáčení Bambitky Vladyka

Režisér Ivo Macharáček dokončuje na zámku v Jindřichově Hradci natáčení druhého dílu pohádky Tajemství staré bambitky....

Bude rybník kolem Červené Lhoty opět bez vody? Hráz znovu protéká

I letos se možná poštěstí vidět zámek Červená Lhota na vodě jen několika desítkám návštěvníků. Oprava hráze totiž...

Zatím jsem spíš studentka než modelka, říká šestnáctiletá dcera Kubelkové

Ivu Kubelkovou (44) si všichni pamatují první vicemiss roku 1996 a několikanásobnou vítězku ankety o nejkrásnější...

Princ Harry: Žil jsem jako v zoo. Podívejte, co to udělalo s mou matkou

Na streamovací službě Apple TV+ bude mít brzy premiéru dokument týkající se psychického zdraví, vytvořený princem...

Gelemová se po sedmi letech rozešla se Slováčkem. Touží po rodině

Malířka Lucie Gelemová (38) a hudebník Felix Slováček (77) se rozešli. Žili spolu sedm let, přestože se muzikant...

Cestovky přestřelily při smlouvání pobytů, teď ruší zájezdy i lety

Premium Cestovatelský boom se zatím nekoná. Kanceláře špatně odhadly touhu Čechů vyrazit s ustupující pandemií na zahraniční...

Soused si chce cestu na zastávku krátit přes náš pozemek, chce branku v plotu

Premium Soused si chce ve svém plotu, který stojí na hranici s naším pozemkem, vybudovat branku. Chodil by přes náš pozemek a...