Sobota 28. března 2020, svátek má Soňa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 28. března 2020 Soňa

Měřili jsme, jak dlouho trvá cesta do Budějovic. Auta brzdí Rudolfovská třída

  12:07aktualizováno  12:07
Dojet ráno do práce do krajského města z okolních obcí bývá občas utrpení. MF DNES vybrala čtyři směry a testovala, jak se do Českých Budějovic jezdí. Kolik času ranní cesta zabere? Vyplatí se uhnout z hlavního tahu a přijet tak rychleji?

Je dvacet minut po sedmé hodině ráno. V Lišově, na Hluboké, v Ledenicích a Kamenném Újezdu startujeme auta a vyrážíme do centra Českých Budějovic.

Děláme totéž, co každý všední den přibližně 20 tisíc lidí, kteří jedou do některého z koutů krajského města za prací. Velká část z nich autem.

Fotogalerie

Ze stejných pozic a ve stejný čas jedou redaktoři MF DNES ve středu a ve čtvrtek, kdy je hodně podobný provoz. Cíl je na náměstí Přemysla Otakara II. Zároveň zjišťují, zda je rychlejší hlavní tah, nebo alternativní trasa.

Do každodenního provozu může zasáhnout spousta věcí, nicméně výsledek dává několik jasných signálů.

Třeba ten, že i přes zavřenou zkratku kvůli stavbě dálnice D3 se stále vyplatí najet při cestě z Ledenic na Novohradskou a vyhnout se tak zacpané Rudolfovské třídě.

Nebo že cesta z Lišova do centra bude asi vždycky rychlejší po hlavním tahu a přes Pražské předměstí než po staré cestě přes Vráto.

Kritéria pro výběr startovních měst a obcí byla taková, aby byla přibližně ve stejné vzdálenosti od centra a jezdilo z těchto směrů do Budějovic velké množství lidí.

Z Kamenného Újezdu je to 10,5 kilometru, z Hluboké 11, z Lišova přes 13 a z nejvzdálenějších Ledenic 13,5 kilometru. 

Dojezdové časy

Z Kamenného Újezdu 
Po E55 17:57 min.
Přes Včelnou 22:18 min.

Z Hluboké nad Vltavou
Po hlavní 17:35 min.
Přes Hrdějovice 18:30 min.

Z Lišova 
Po hlavní 16:33 min.
Přes Rudolfov 20:18 min.

Z Ledenic 
Po Novohradské 18:48 min.
Pod viaduktem 26:11 min.

S ohledem na provoz, kvalitu či uspořádání silnice není tolik překvapivé, že první dorazil na náměstí redaktor z Lišova. Když jel ve středu po hlavním tahu od Třeboně, přijel do cíle i přes lehce zasněženou vozovku za 16 minut a 33 sekund. Nejdéle to trvalo z Ledenic.

Do testu zřejmě zasáhla i chřipková epidemie, provoz byl 5. a 6. února o něco klidnější, než je zvykem.

Z Ledenic se vyplatí zajížďka

Ve směru od Ledenic se potvrdilo, že se dál vyplatí najet kolem hřbitova v Mladém na Novohradskou. Je to sice o 1,5 kilometru delší cesta, ale čas hovoří za vše. Přes Novohradskou je dojezd za 18 minut 48 sekund. Přes Suché Vrbné a Rudolfovskou 26 minut a 11 sekund.

„Když jsem stál ve čtvrtek pod viaduktem, vypadalo to, že přijedu až překvapivě rychle. Jenže pak jsem zůstal viset v Rudolfovské. Křižovatka se Sady je v tuto dobu přetížená. Přijíždí tam auta od Pražské i Dlouhého mostu,“ popsal zkušenost jeden z testujících redaktorů.

Na pomalejší trase navíc musel překonat sedm semaforů, na rychlejší jsou tři. A kdyby stále fungovala zkratka z Pohůrky do Mladého, byl by rozdíl mnohem větší.

Proto tudy jezdívají Srubečtí, řidiči z Borovan, ale i od Dobré Vody. Problém ovšem může nastat v Novohradské u kolejí. Kromě pravidelných spojů tam občas i posunují vlaky, což může znamenat zdržení několik minut.

Kruhový objezd v Litvínovicích

Trasa z Kamenného Újezdu byla nakonec rychlejší po hlavním tahu od Krumlova a Kaplice, byť to tak určitě není každý den. Když se doprava ucpe v Litvínovicích u kruhové křižovatky anebo i na sjezdu u Stromovky, stojí se tam opravdu dlouho. Při testu to však bylo o dost rychlejší než přes Včelnou a Rožnov. 

„Ke kruháči v Litvínovicích jsem se dostal celkem plynule. O den dříve to tam ale bylo ucpané. Při testu jsem se však zdržel na sjezdu do centra a na Mánesově ulici,“ konstatoval další redaktor.

Trasa po hlavní trvala 17 minut a 57 sekund, přes Včelnou 22 minut 18 sekund. Pomalejší byla cesta po Lidické v blízkosti nemocnice až ke křižovatce s Mánesovou. Na této trase musí být řidič pozornější. Důvodem jsou chodci, kteří hlavně v úseku od Rožnova po pivovar Samson přecházejí přes silnici i mimo vyznačené přechody.

Sjezd od Lišova je nejrychlejší

Jízda z Lišova dopadla podle očekávání. Hlavní trasa je výrazně rychlejší. Bez semaforů a plynule se dá dostat až k Nádražní ulici. Také proto byla právě tato cesta nejrychlejší ze všech. Dál jel redaktor Jírovcovou ulici přes Pražské předměstí a ani tam se nezdržel.

Problém tak nastal až na výjezdu z ulice 28. října na Sady. Přesto dorazil o čtyři minuty dříve než při cestě přes Rudolfov.

„Tam se teď navíc řidič může zdržet na semaforech ve Vrátě, kde jsou kvůli stavbě dálnice D3. Naopak kolem Madety byla jízda až překvapivě hladká,“ doplnil další testující.

Vyrovnaná jízda z Hluboké

Poslední zkouška z Hluboké nad Vltavou byla nejvyrovnanější. Jízda po hlavní k Dlouhému mostu byla o minutu rychlejší než cesta přes Hrdějovice a Pražskou. A to i přesto, že při první jízdě sněžilo, a tak se provoz o něco zpomalil. „Největší zdržení bylo na semaforech u Nového mostu na křížení se Strakonickou,“ zmínil testující redaktor.

Vzhledem k tomu, že je podle průzkumů v Budějovicích druhá nejhorší dopravní situace v zemi po Praze, nelze očekávat, že se může situace výrazně zlepšit. Prostor tu však je.

Řidičům stále chybí navigační systém k záchytným parkovištím. Mnohdy jedou zbytečně tam, kde už není žádné volné místo. Zdržují sebe a ještě zahušťují dopravu.

Nové řízení křižovatek

Právě na nové řízení provozu, úpravy semaforů a křižovatek je letos v rozpočtu vyčleněných 150 milionů korun. „Na pondělním jednání budou zastupitelé schvalovat vypsání zakázky na vybudování dopravněinformačního a řídicího centra,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu Viktor Lavička (ANO).

Pokud vše půjde podle plánů, příští rok by se situace v některých ohledech měla zlepšit. „Když se na některém hlavním tahu stane nehoda, informační tabule na to upozorní a budou řidiče odklánět jinam,“ zmínil Lavička.

Řídicí centrum pak může operativně reagovat i úpravou signalizace na semaforech. Když se ale stane vážnější nehoda ve špičce třeba na Strakonické, okamžitě to ucpává polovinu města, a to už pak situaci jen těžko něco zachrání.

„Zprovoznění těchto systémů bude určitě přínosné. Ale ve chvíli, kdy začne fungovat obchvat a bude postavená jižní a severní spojka, to teprve otevře nové a větší možnosti a může nastat celá řada změn,“ vysvětlil Radek Terber ze společnosti Swarco Traffic, která se v Budějovicích stará o semafory.

Průlomový by tak měl být rok 2022, kdy se má dostat do provozu dálnice D3 kolem Budějovic.

Autor:

Koronavirus v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 1. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Žena šla tajně do Rakouska za přítelem, následnou karanténu brzy porušila

Zákaz cest do zahraničí nerespektovala čtyřiadvacetiletá žena z jihu Čech, která se vydala do Rakouska na schůzku se...

Člen ostrahy strakonické Billy je nakažený. Čtyři zaměstnanci v karanténě

V jedné z prodejen obchodního řetězce Billa ve Strakonicích pracoval nakažený koronavirem. Šlo o zaměstnance najaté...

Dopadenému vrahovi z Jindřichohradecka hrozí až výjimečný trest

Kriminalisté z jižních Čech obvinili třiačtyřicetiletého muže, který v sobotu brzy ráno zavraždil o rok mladší ženu v...

Lékař z krumlovské nemocnice má pozitivní test, do karantény jdou kolegové

V českokrumlovské nemocnici o víkendu ordinoval lékař, který měl později pozitivní test na koronavirus. Do karantény...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Českém Krumlově se u sedmi klientů sociální služby potvrdil COVID-19

Nemoc COVID-19 se potvrdila u sedmi klientů odlehčovací sociální služby v Českém Krumlově a tří členů jejího personálu....

Premium

Většině stačí kapky na kašel a vitaminy, říká primář, který vyléčil koronavirus

V Česku se vyléčili první čtyři pacienti z onemocnění COVID–19. Tři se léčili na infekčním oddělení ústecké Masarykovy...

Premium

Kvůli ‚maláčovské revoluci‘ nemáme finanční rezervy, míní exprezident Klaus

Česko v karanténě, omezený pohyb lidí, zavřené školy, obchody nebo hotely. A z toho plynoucí kolapsy podniků i celých...

Premium

Chtěli jsme devět dětí, ale pět nám stačí, říká vítězka Peče celá země

Vyhrála televizní soutěž Peče celá země. Tvrdí, že nerada soutěží, ale trumfla by kdekoho z nás. Jako máma tří dětí si...

  • Další z rubriky

Člen ostrahy strakonické Billy je nakažený. Čtyři zaměstnanci v karanténě

V jedné z prodejen obchodního řetězce Billa ve Strakonicích pracoval nakažený koronavirem. Šlo o zaměstnance najaté...

Lékař z krumlovské nemocnice má pozitivní test, do karantény jdou kolegové

V českokrumlovské nemocnici o víkendu ordinoval lékař, který měl později pozitivní test na koronavirus. Do karantény...

Lázně omezují provoz, připravují se na velké ztráty

Nové pacienty kvůli šířící se nemoci COVID-19 přijímat nemohou, lázně v kraji proto čekají ztráty. Ředitelé očekávají...

Chod Strakonic chceme udržet, ujišťuje starosta města Hrdlička

Velká část nakažených Jihočechů pochází ze Strakonicka. Ve městě se nemoc začala šířit poté, co na tamní poliklinice...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz