ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Martin Veselý, MAFRA

Marný odpor místních i blízkých obcí, stavba asfaltárny se opět přiblížila

  • 2
Obyvatelé východního okraje Českých Budějovic musejí počítat s tím, že v blízkosti jejich domů nejspíš postaví další továrnu. Do budované průmyslové zóny na konci krajského města se tlačí další provozovna, tentokrát obalovna živičných směsí Úsilné, která byla plánovaná na původně zemědělské půdě.

Zasažené obce jako Vráto či Hůry mají proti asfaltárně námitky už čtyři roky. Investor teď přišel s nově upraveným záměrem, který deklaruje stejnou kapacitu a provoz.

„Odvolávali jsme se ke krajskému úřadu i k ministerstvu životního prostředí, ale všechno marné. Už jsme vyčerpaní. Momentálně se zabýváme přetíženou dopravou přes obec kvůli stavbě dálnice,“ říká Martin Muchka, starosta Vráta.

Asfaltárna má stát sice půl kilometru od hranice obecního katastru, ale lidé se bojí emisí a imisí, které k nim přižene západní vítr. Ke kumulaci negativních vlivů navíc přispívá několik strojírenských provozů v této lokalitě, jako jsou zinkovna, kovošrot, stávající asfaltárna nebo budoucí spalovna odpadů a také dálnice D3.

Nová asfaltárna na okraji Českých Budějovic má zásobit dálnici D3 i obchvat

Projekt se nelíbí ani obci Hůry. Okolo ní totiž povede jedna ze dvou obslužných tras obalovny. Celkem počítá provoz se 128 náklaďáky nebo kamiony denně. Cesta navíc vede okolo připravovaného sídliště a pečovatelského domu, který realitní kanceláře už teď inzerují jako bydlení v čisté přírodě. Druhá trasa míří k Okružní.

„Silnice s napojením na výpadovku do Lišova je soukromá. Přesto se po poradě s právníkem znovu odvoláme,“ tvrdí starosta Jiří Borovka.

Stavba už nemůže okolí víc zhoršit

Obalovna má za hodinu vyrobit 240 tun směsi určené pro stavbu dálnice a železnice. Firma předpokládá, že povolení ke stavbě dostane už letos. Pro starosty jsou přitom odpovědi kraje a ministerstva životního prostředí (MŽP) na jejich námitky až kuriózní. Podle MŽP na ně nemají nárok, protože stavba nebude na jejich katastru a záměr proto ani nemůže ovlivnit obyvatele těchto obcí.

V hodnocení vlivu na životní prostředí zase akreditovaná firma napsala, že vzhledem k dalším provozům v lokalitě, včetně budovaného technologického parku a záměru spalovny, už nemůže obalovna víc zhoršit okolí. Její přínos ke škodlivinám ve vzduchu, které jsou už dnes na hraně norem, je tedy zanedbatelný.

Hůry i Vráto patří přitom k obcím na okraji Českých Budějovic, které plánují rozvoj bydlení. Už v současnosti se do nich totiž stěhují mladé rodiny. Odvolání proti znečištění ovzduší z nárůstu těžké dopravy mohou poslat Jihočeskému kraji do poloviny května