„Dlouho jsme přemýšleli, jestli vůbec máme v téhle době byt kupovat. Že zrovna nepanují úplně příznivé podmínky pro kupující, se všeobecně ví, ale ten byt se nám tak moc líbil, že jsme si jej nedokázali odpustit,“ popisuje Adam začátky.
Mladou dvojici okouzlil velkorysý prostor obývacího pokoje a hlavně překrásný výhled, který byt v nejvyšším patře domu nabízel.
Jednotlivé byty v této novostavbě byly prodávány do osobního vlastnictví a celý bytový dům, tedy zhruba 15 jednotek, spravuje společenství vlastníků jednotek (SVJ). To Jitce s Adamem vyhovovalo.
„Navíc jsme byli rádi, že jde o menší projekt. Předpokládali jsme, že i na schůzích bude snadnější se s ostatními sousedy domlouvat, než kdyby to byl nějaký obrovský obytný komplex,“ kvituje Adam velikost výstavby.
Byt si chtěli prověřitNa to zapomeňte, křičel developer Marcela a Josef si chtěli koupit byt v novostavbě na okraji Prahy. Stavebně-technický stav bytu si chtěli nechat prověřit během předpřejímky. Objednali si proto odborníka a kontaktovali developera, aby domluvili termín. V tu chvíli však tvrdě narazili. |
„Do bytu jsme se definitivně nastěhovali v lednu loňského roku. Byli jsme zvědaví, vzhledem k tomu, že jsme hned pod střechou, jak bude celý prostor bytu izolován a jaké budou náklady na vytápění. Zbytek zimy byl ale úplně v pohodě. Libovali jsme si, že je to asi dobře udělané, protože jsme neplatili za topení zas tak moc,“ pochvalovali si mladí manželé.
Obrat nastal v letních měsících, kdy si všimli, že se po jednom silnějším lijáku na stropě objevil zhruba půlmetrový flek. Mladá dvojice se tak rozhodla informovat předsedu SVJ. Adam za ním zašel, popsal mu problém a pozval ho do bytu, aby mu mapu na stropě ukázal.
„Řekl jsem mu, že bych uvítal, kdyby to zkontroloval a posoudil někdo, kdo tomu rozumí. A že by to chtělo udělat co nejdříve, vzhledem ke končící záruční době,“ popisuje Adam, jak probíhalo jednání s předsedou SVJ.
Developer na novostavbu poskytl záruku. Na střechu v době trvání dvou let a na fasádu pětiletou záruku. Pokud se tedy během této záruční doby vyskytnou závady, je developer povinen je odstranit na vlastní náklady.
„Předseda se mě ale snažil uklidnit, že jeden flek neznamená, že do bytu bude zatékat už pořád. A vyprávěl mi vlastní zkušenost z chalupy, kde jim jedno léto při každém dešti nateklo, ale pak to prý samo přešlo,“ vypráví Adam a přiznává svou hloupost nechat se přesvědčit, že o nic nejde.
Za necelé tři měsíce vypršela developerem poskytnutá záruční doba na střechu.
„Je fakt, že problém s mapou na stropě na čas zmizel. Klid byl asi tak půl roku. Pak ale přišla zima a bylo zle. Na stropě se vyloupla vlhká skvrna v šířce asi metr. A při každém dešti nebo i tenké vrstvě sněhu se dál rozrůstala,“ říká Adam. „Během několika týdnů jsme měli strop v obýváku skoro celý mokrý. Když jsem k nám pozval předsedu SVJ, bylo vidět, že mu zatrnulo,“ dodává.
Výbor SVJ následně kontaktoval developera a snažil se zpětně uplatnit nárok na opravu střechy. Developer měl však silný argument. SVJ v průběhu záruční doby neuplatnilo žádnou reklamaci.
SVJ proto muselo zadat zakázku inspektorské společnosti, aby provedla stavební kontrolu, zjistila rozsah škody a navrhla následná opatření a možnosti nápravy.
„Kontaktovalo nás SVJ této novostavby s požadavkem, abychom prověřili stav ploché střechy. Majitele bytu pod střechou trápilo rozsáhlé zatékání do stropních konstrukcí. Již z pohledu na strop v obývacím pokoji bylo jasné, že nepůjde o zanedbatelnou závadu,“ popisuje situaci Tomáš Zima, hlavní inspektor společnosti Nemoinspekt.
Seriál Na pranýřiV seriálu Na pranýři vás naučíme, jak nenaletět nepoctivým makléřům a jak se při pořizování nového bydlení vyhnout nekalým praktikám. Svůj realitní boj s bytem či rodinným domem nám zašlete na e-mail: bydleni@idnes.cz. Seriál, který má přispět ke zlepšení kvality služeb a kultivaci realitního trhu, připravuje Bydlení.iDNES.cz ve spolupráci se společností Alisen. |
„To, co pak inspektoři našli, z toho se nám udělalo zle. Nejenže objevili použití nevhodné izolace, ale kvůli neodbornému položení střešní krytiny a špatnému navázání na vpustě se voda dostávala postupně do celé plochy izolace a úplně ji poničila,“ přiznává Adam.
„V tomto případě byla jediným řešením celková rekonstrukce střešní plochy, použití nové izolační vrstvy a odpovídajících prvků odvodnění,“ vysvětluje Tomáš Zima.
SVJ muselo celou rekonstrukci, jejíž cena se vyšplhala na téměř 300 tisíc korun, hradit z fondu oprav a z výjimečných jednorázových členských příspěvků.
„Doporučujeme SVJ, aby si před koncem záruční doby nechalo externím auditem zkontrolovat jednotlivé segmenty stavby. Pokud by se takto závažná závada diagnostikovala ještě v době záruky, byl by developer povinen provést nápravu na své náklady,“ upozorňuje Tomáš Zima.
„Vlastně jsme pak byli v domě naštvaní všichni. Hlavně kvůli tomu, že se včas nenechala střecha zkontrolovat a nereklamovalo se to v době záruky. Já jsem měl vztek i na sebe, že jsem se nechal předsedou ukecat, že o nic nejde. Ty peníze jsme teď jako SVJ mohli investovat do plánovaného společného prostoru na zahradě,“ uzavírá smutně Adam.