Pohled na dům z ulice – beton nelze přehlédnout, ten architekt Horn miloval.

Pohled na dům z ulice – beton nelze přehlédnout, ten architekt Horn miloval. | foto: Ája Bufka

Otočil svět majitelů domu vzhůru nohama. Vznikla tak legendární stavba

  • 2
V Los Angeles dnes vládnou španělské obrozenecké domy, odkazy na tudorský styl i ranče, a především krabicový McMansion neboli sériově stavěné domy. Jsou však mezi nimi i experimenty v americké rezidenční architektuře sponzorované časopisem Arts & Architecture od nejlepších amerických architektů.

Tyto domy se řadí do kategorie „The Case Study Houses“, většinou byly postavené v polovině minulého století uznávanými architekty včetně Richarda Neutry, Raphaela Soriana, Craiga Ellwooda a dalšími.

Okna mají rámy z masivního teakového dřeva.

Šlo o návrhy staveb levných a efektivních modelových domů pro rezidenční bydlení ve Spojených státech koncem druhé světové války, kdy se očekával návratu vojáků. Program probíhal s přestávkami od roku 1945 do roku 1966. Prvních šest domů bylo postaveno v Kalifornii ještě před rokem 1948.

Tento nápad pak následovala řada odvážných projektů. Když architekt Gerald Horn uviděl výhledy na Pacifik z pozemku nových klientů v Manhattan Beach, věděl, co má dělat: „Otočit jejich svět vzhůru nohama“.

A tak navrhl dům s obytnou plochou 316 m2. „Naším cílem bylo umístit obytné prostory do horních pater a všechny ostatní funkce dát dolu,“ vysvětloval v odborných publikacích vlastní vizi a dodával, „tímto způsobem bychom mohli maximalizovat výhled a stále pracovat v rámci přísných výškových omezení v této čtvrti.“

Je třeba si uvědomit, že pro americké rodinné domy je téměř zákonem umístění obývacího pokoje a kuchyně ve spodním podlaží, v patře bývají jen ložnice a koupelny. I proto je Hornům návrh tak ojedinělý.

Obrácený dům

Horní patro obsahuje obývací pokoj, jídelnu a kuchyň na jedné straně a velkorysou hlavní ložnici v samostatném druhém křídle přístupném přes prosklenou chodbu. Neformální prostory, jako je pokoj pro hosty, kancelář a rodinné „zábavní centrum“, jsou v přízemí uspořádané kolem intimního atria.

Výsledkem je dynamická rezidence, která podle hodnoceni odborníků i veřejnosti je „senzační“ a „krásně detailní“, s „kreativním“ půdorysem ideálním pro kalifornské snění. Jde o budovu, která se stala v Manhattan Beach místní dominantou.

Obývací pokoj s klenutým stropem a nádherným výhledem

Sharon’s California House II je oceňovanou studií a zároveň výrazem modernismu z konce minulého století. Poskytuje vzácné nezablokované výhledy na oceán.

Otevřené interiéry mají klenbu z trámů vyztužených ocelí vyrobených na zakázku, okna rámy z masivního teakového dřeva. Umožňují panoramatické výhledy na vodu.

Vymyslel dům, který dodnes slouží studentům jako učebnice architektury

Hornovou specialitou byly stavby z litého betonu, oceli a skla, tento dům vyprojektoval jako dvoupodlažní. Obytné prostory ve tvaru U nad soukromým vnitřním nádvořím zcela přepracovaným jako velký zábavný dvůr s ohništěm má vestavěné posezení i dokonale umístěnou zídku, které dominuje okno po celé délce s výhledem na oceán.

I když je nemovitost jen pár minut od centra města a od pláže, prvotřídní poloha umožňuje pohodlné parkování hostů a klidné užívání okolí. Rezidence má tři ložnice, tři a půl koupelny a přímý vjezd do garáže pro dvě auta. To vše na pozemku o velikosti 628 m2.

V atriu lze stolovat nebo jen tak posedět s rodinou či přáteli.

Gerald Horn

Chicagský architekt Gerald Horn (1935–2014) začal svou kariéru tím, že pomáhal navrhovat odvážné modernistické domy v Kalifornii. Jeho projekty odrážely kontextově řízenou filozofii kolegů „Chicago Seven“, kteří se vzbouřili proti generickým krabicím z oceli a skla ze 70. let a pomohli posunout architektonický směr městských obydlí. Na rozdíl od jiných tvůrců v tomto vysoce výkonném postmoderním okruhu „Chicagská sedma“ našla způsob, jak se spojit originálně s minulostí, a to bez kopírování.

, pro iDNES.cz