Most přes Bakovský potok prošel od doby svého vzniku na přelomu 17. a 18....

Most přes Bakovský potok prošel od doby svého vzniku na přelomu 17. a 18. století do dnešní doby několika opravami. | foto: Archiv Má vlast cestami proměn

Barokní most v Sazené se dočkal opravy díky petici rozhořčených občanů

  • 6
Když několik století starý most jen nezdobí okolí jako historická relikvie, ale slouží pěšímu i automobilovému provozu, není divu, že si po pár desetiletích říká o větší opravu. Tak jako barokní památka ve středočeské obci Sazená.

Most přes Bakovský potok prošel od doby svého vzniku na přelomu 17. a 18. století do dnešní doby několika opravami. Od roku 1958 je chráněnou kulturní památkou. 

Poslední větší oprava proběhla v 80. letech 20. století. Most byl tehdy zakryt betonovým nástřikem (torkretem) a vyztužen ocelovou sítí. Při stavebním průzkumu v roce 2014 bylo zjištěno, že torkretový nástřik degraduje a odhaluje se původní kamenný materiál. 

Od roku 1958 je chráněnou kulturní památkou. Poslední větší oprava proběhla v 80. letech 20. století.

Obnova mostu proběhla v roce 2018 díky petici z iniciativy občanů obce Sazená zaslané roku 2013 Středočeskému kraji jako vlastníkovi mostu. Torkretový nástřik bylo nutné odstranit, dožilé kameny vyměnit, posílit konstrukci, vyspravit a vyspárovat, což byl nejtěžší úkol. 

Plně bylo zachováno zdivo v klenbě jednotlivých oblouků, pouze se injektáží posílila pevnost jednotlivých kamenů. Celý průběh rekonstrukce denně pozorně sledovali občané obce Sazená, kteří svými vzpomínkami i historickými dokumenty významně přispěli k co nejvěrnější obnově původního stavu.

V průběhu prací a likvidace nahromaděného odpadu v okolí se odkryla mostní křídla ze strany od Nové Vsi. O existenci dalšího oblouku se do té doby nevědělo. Nově objevený prvek bylo potřeba taktéž opravit a sjednotit se zbytkem mostu. Odhalila se tak dosud skrytá část historie.

Na rozdíl od jiných historických mostů slouží tento silničnímu provozu i pro pěší. V budoucnu by však měla vzniknout přes potok lávka, která by zklidnila dopravní situaci – pohyb pěších mezi auty je zcela nevyhovující z hlediska bezpečnosti. 

Místo asfaltové vozovky se při rekonstrukci položila kamenná dlažba, která lépe odpovídá historickému vzhledu mostu. Obnoveny byly také čtyři podstavce v místech zničených soch, které budou doplněny v další etapě.

Zdařilé rekonstrukce jsou k vidění na putovní výstavě Má vlast cestami proměn.